Hjalp! Hur bakar man hart tunnbrod?

hastflicka

Trådstartare
Jag bakade i dag vad ICA kallade tunnbrod :confused: ... Det ar det inte. Det ar gott :) och riktigt "crispy", men det varken smakar som tunnbrod eller beter sig som tunnbrod.
Jag behover tunnbrod till doppet :cautious: Det judiska Metzo haller inte riktigt mattet heller, men det ar mest i smaken och lite for att det inte suger upp doppet pa ratt satt. :p

Min norrländska kollega förklarade att du ska försöka hitta surtunnbrödsrecept. Vad nu det är :p

Googlade åt dig:
Gammaldags tunnbröd recept : 1L syrlig mjölk ,4 msk messmör (snåla inte på mesen i brödet) 1,4kg rågmjöl/kornmjöl , 300 gr vetemjöl, 3tsk hjortronsalt eller bikarbonat beroende på hur sur deg vätskan är (kärnmjölk är surare än syrlig mjölk).Anis och färnkol efter eget tycke och smak. Det går att blanda jäst i degen men det blir "bättre" gammaldags smak med hjortronsalt. Kavlas och gräddas till den hårdhet av bröd som önskas. Brödsull med lingon och mjölk är gott som mellanmål.

Googlade åt dig:
Gammaldags tunnbröd recept : 1L syrlig mjölk ,4 msk messmör (snåla inte på mesen i brödet) 1,4kg rågmjöl/kornmjöl , 300 gr vetemjöl, 3tsk hjortronsalt eller bikarbonat beroende på hur sur deg vätskan är (kärnmjölk är surare än syrlig mjölk).Anis och färnkol efter eget tycke och smak. Det går att blanda jäst i degen men det blir "bättre" gammaldags smak med hjortronsalt. Kavlas och gräddas till den hårdhet av bröd som önskas. Brödsull med lingon och mjölk är gott som mellanmål.

Tack, tack, tack :bow::bow::bow: Jag har googlat mig bla men inte hittat det har.

Jag bakade i dag vad ICA kallade tunnbrod :confused: ... Det ar det inte. Det ar gott :) och riktigt "crispy", men det varken smakar som tunnbrod eller beter sig som tunnbrod.
Jag behover tunnbrod till doppet :cautious: Det judiska Metzo haller inte riktigt mattet heller, men det ar mest i smaken och lite for att det inte suger upp doppet pa ratt satt. :p
Sök på "ljusugnsbröd". Har inte bakat det annat än i bagarstuga så vågar inte ge råd om ugnen

Samma här, har bara bakat i bagarstuga och skulle nog inte försöka mig på att göra det i en elektrisk ugn...
Enklaste receptet är rågsikt, jäst, mjölk, salt och någon form av brödkrydda.

Har bara provat i gammal icke varmluftsugn - häll med flera bakplåtar på varandra som håller värmen, likaså en bunt ovanför. Isolera ugnen uppepå med. Det ska vara varmt så om man sticker in handen i gluggen där du ska grädda så ska håret på armen krulla sig, men det ska inte lukta bränt hår.

För att brödet inte ska fastna i plåten så ha inget salt i brödet men väl i grovmjölet som du bakar ut på. Borsta bort löst mjöl från brödkakan innan gräddning så det inte blir bismak av det. Det går att grädda små kakor tunnbröd i elugn, men det blir lite tjatigt och pyssligt.

Grädda tills brödet blir en aning gyllenbrunt i kanten, vrid kakan ett kvarts varv och grädda 5 - 15 sekunder till. Med ugnslucka och man måste glo genom glaset är pannlampa ovärdeligt!

Jag kan baka tjockbröd :p men har ingen aning om tunnbröd.

• Gilla
Reactions: ptr
TACK alla. Jag visste val att Buke hade svar pa allt.:D
Jag maste nog skaffa mig en ved eldad pizza ugn sa smaningom:sneaky:
Oooh men det har du säkert redan :D jag bakade pizza i vår (tunnliknande) grill hemma och det blev nästan precis som på en vedugnspizzeria. Täljsten som baksten. Antar att man kan elda med ved i grillen också för ökad vedighet?

Du behöver rätt pizzadegsrecept också, enligt en vän ska degen tydligen jäsa i kylskåp ett dygn eller så. (jag bakade bara ut min vetesurdeg)

Tror att vedeldad pizzaugn tar upp en stor andel av huset, men jag hade väldigt gärna velat ha en att baka bröd i. En kompis har ett soldattorp (kräver dock reparationer) som består nästan mest av en bakugn med skorsten. Är såå sugen på att baka i den.

Bygg bakugn istället! Där är mängder med olika varianter, med och utan luckor, med eller utan rökgaspipor ovanpå ugnen mm. Fins lite skrivet om det men begränsat. Blir till att åka runt och provbaka och leta fram vad man vill ha - vilken semmestar va!

Jag vet! Jag har kollat in en hel massa DIY ugnar for utomhusbruk. Jag har en super haftig gasgrill, (vi har natural gas utdraget till altanen till den) och suktar nu efter en riktig pizza bakugn ocksa. :p

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 961
Senast: Huggorm
·
Mat Min Chrons har beslutat att vara riktigt besvarlig igen och just nu ar jag lite "lost" i vad jag kan fixa for mat som ocksa smakar som...
2
Svar
24
· Visningar
2 181
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Snalla kloka Buke, kom med lite rad till en vilsen hundagare! For fem dagar sedan fick vi hem en rottis valp pa 10 veckor - det var...
2
Svar
23
· Visningar
8 703
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022