Hjälp Hoppning

S

Sackina24

Hej

Är en tjej på 20år som rider en fjording/Wellch och jag ska tävla han i hoppning. Han är välldigt bekväm av sig och hoppar inte låga hinder och är lat i bakbenen. Han klara minst 40cm ett hinnder i taget och sen blir han trött, Hur ska jg göra för att få han i bättre form nu till vårens tävlingar??:)

Sv: Hjälp Hoppning

Du har en lång väg att gå. Eftersom du är över 18 år är lägsta höjden 90 cm, finns enstaka klasser på 80 cm, så det första du måste göra är att träna upp konditionen på din häst. Finns bra länkar och fakta böcker om hur man gör det. Sen måste ni kunna hoppa mellan 8-12 hinder i följd på rätt höjd.
Jag önskar dig lycka till, men tänk på att öka träningen gradvis så att det inte uppstår skador.:)

Ta hjälp av en tränare! Så att det blir rätt och ni har roligt.

Och lycka till!

{-God Jul & Gott Nytt År-}

Att tävla till våren är nog lite väl mkt önsketänkande.

Om hästen har så dålig kondition att den blir trött efter ett "hopp" så ska den inte hoppas alls. Träna upp konditionen med mkt skrittarbete, lite klättring och intervallträning (öka successivt, börja väldigt lätt) i åtminstonde ett par månader.
Att hoppa en häst i dålig kondition är som att be om ledinflamationer och andra problem!

När hästen är i god kondition kan du börja hoppa den lite. Börja lite smått med enkla linjer och små banor.
Ta hjälp av en tränare.
Hoppa inte för ofta.

När hästen med lätthet och utan att bli trött hoppar banor på högre höjd än det du tänkt tävla - DÅ kan du börja tävla.

Om du menar lokala tävlingar så måste du som är över 18 tävla storhäst så jag hoppas det är en stor korsning mellan dessa två raser du har.
Håller med Vita N.
Att sträva efter tävling nu på våren är lite fel, låt det hellre ta tid att träna upp hästens kondition en att utsätta er för massa sjukkrångel så¨du måste låta hästen friskna till och sedan börja om igen, det kan ta lång tid.
Sedan är det ju bra att ha en del markarbete innan du börjar hoppa, sedan ge din in på upphöjda bommar.
Å resten har redan Vita safr som jag tänkte säga. :)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 106
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024