Hjälp!! Hopplöst att hitta sadel till kort, bred rygg utan manke?

Sv: Hjälp!! Hopplöst att hitta sadel till kort, bred rygg utan manke?

Nä, hur uttöjd en Jaguar är så är det fortfarande smala sadlar, gjorda för "normala" hästar.

Nominous; det jag menade är att allt är relativt med bomvidder, en uttöjd Jaguar som för dig är väldigt bred är för mig en vanlig sadel. Den har bra vidd i kanalen men bossor och resten av uppbyggnaden på sadeln gör att den inte ligger an bra baktill på min breda, den ligger bara mitt uppepå och rullar. På min Medium-vid är däremot Jaguars modell på sadel perfekt.

Nu vet jag inte hur bred TS pre är.

Nä, hur uttöjd en Jaguar är så är det fortfarande smala sadlar, gjorda för "normala" hästar.

Nominous; det jag menade är att allt är relativt med bomvidder, en uttöjd Jaguar som för dig är väldigt bred är för mig en vanlig sadel. Den har bra vidd i kanalen men bossor och resten av uppbyggnaden på sadeln gör att den inte ligger an bra baktill på min breda, den ligger bara mitt uppepå och rullar. På min Medium-vid är däremot Jaguars modell på sadel perfekt.

Nu vet jag inte hur bred TS pre är.

2 av dem är breeeda, den tredje "bara" bred.

Men det är inte bara bredden som är problemet utan även att de saknar manke och är väldigt raka i sina ryggar, riktiga barbackahästar.

Jag är tacksamma för alla tips, jag betar av dem en efter en. Den bomlösa får åka tillbaka.
Jag har även kollat på lite spanska sadlar, bla ludomar som har modeller med stor anläggningsyta med flexibom, men är rätt så korta och finns i storlekar upp till extravid.

En vid jaguar har jag provat då min stallhjälp har en sådan men det var bara att glömma

Hur korta sadellägen handlar det om?

Amerigo som redan nämnts finns i olika modeller. Amerigo DJ är för din typ av häst. Men det gäller att få rätt då dom flesta Amerigo sadlarna är individpassade
för just den hästen som den köptes ny för. Jag provade ut 4 Amerigo DJ innan jag prickade rätt, men fick dock justera den med ny stoppning så den skulle passa min optimalt.
Alla sadlar är inviduella oavsett märke & modell. Amerigo DJ är till för denna typ av häst som nämts,så ge inte upp.

Hur korta sadellägen handlar det om?

Har inga mått men för 2 av dem är de korta men inte extrema, den andra är nog normalare. För min rumpa i en normalkort sadel bör det inte vara något problem men min mamma har större rumpa och många ex 17-18 tums sadlar är då för långa.

Jag hade samma problem när jag letade sadlar till mina WM ponnies, många ponnysadlar är på tok för långa för dessa korta ryggar men många verkar tycka att det inte är så nog med ponnies. Där blev lösningen en specialtillverkad caprilli bates cair med vidaste koppjärnet och i 14 tum, . :-)

En sådan har jag för mig att jag tittat på och avfärdat som för smal och för svängd, ska titta igen.

Har du provat Crown? Childeric?

Nu drar jag bara ett kort i leken, utan exakt koll på längd och så. Men kikat på Santa Cruz?

*KL* Lovatt & Ricketts och Arabian Saddlery har ju en del sadlar som är avpassade för korta breda hästar, kanske något att kolla upp?

Ingen av de sista förslagen har jag provat så jag letar just nu efter exempel att prova.

Är vid, den vidaste på crown eller finns det x-vid?

Jag har sett Crown i XXW men jag vet inte om de finns ännu vidare :)

Jenssen exmoor går att få jättevida. Passar en rakrygg med skapligt liten manke.

Det är en jätteskön kvalitéts sadel. Hade tyvärr inte möjligheten att köpa en ny, men provade en beg. som var för vid men ack så skön att sitta i.
Den har även en separat inställning för stigbygel läget.
Mitt sto är Wide & den går att få mkt. vidare än så i denna sadel.

Crown är generösa i vidderna.

Ser sällan vidare än W (32) ute på annons men de finns vidare. Sadlarna heter Ideal i England, kolla in deras hemsida, där ser du alla modeller och att det även finns en extra bred variant utöver de "vanliga" breda.

Crown är generösa i vidderna.

Ser sällan vidare än W (32) ute på annons men de finns vidare. Sadlarna heter Ideal i England, kolla in deras hemsida, där ser du alla modeller och att det även finns en extra bred variant utöver de "vanliga" breda.

KL Och som sagt har de en speciell bom för breda hästar. H&C Highland and cob. Denna bom finns både i allround och dressyrsadlar.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 200
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 601
Senast: videnlis
·
Utrustning Hej på er! Efter letande och letande och grå hår på sadelutprovaren så har jag gett upp att hitta en bomsadel till min arab. Han har...
Svar
7
· Visningar
3 258
Senast: Nea_
·
Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 762
Senast: gutenviks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka