Hjälp!! Hopplöst att hitta sadel till kort, bred rygg utan manke?

Abova

Trådstartare
Tänkte komma igång med vidarutbildningen för mina unga PRE och även slänga upp min mamma på vallacken men hon vill inte rida barbacka ;-l) och inga av mina gamla sadlar är att tänka på till dessa ryggar.

Tog ut sadelprovaren och bad han ta med bomlöst då jag misstänkte att det skulle bli svårt att hitta en bomsadel som passar, och enligt sadelprovaren är det omöjligt.

Kvar blev en freemax evo och efter 2 ridturer så känner jag , ..sådär... -(Visst den ligger skapligt still fram / bak, men kan lätt glida i sidled men som hästen ser ut, så visst, men jag sitter sådär i den och ja, kan inte låta bli att fundera på om det finns alternativ, främst då bomlösa /bladsadlar ( vad är egentligen skillnaden?) .

Tex de spanska, ludomar, eller espaniolan, är det skapligt korta?, de ser rätt långa ut på bild? Finns det i flera storlekar i rygg och säte,
Finns det några andra alternativ av skaplig kvalite, i läder?

Är lite bråttom då jag måste bestämma mig

Sv: Hjälp!! Hopplöst att hitta sadel till kort, bred rygg utan manke?

Har väldigt svårt att tro att det inte kan finnas en enda bomsadel som passar din PRE.

Jag skulle nog testa en annan sadelprovare.

Jag håller med Svea här. Jag hade bytt utprovare och testat fler bomsadlar.

Tom min Islandskorsning med nada manke, kort rygg, breeed, bogblad som går långt bak etc har man lyckats hitta bomsadel åt.
Nu har han dock vid 29-års ålder och rätt lång avställning pga sönderskuret benfallit ur så sadeln ligger så där. Jag tänker då faktiskt testa bomlös ist iom hans ålder. Då kan jag sälja hans Amerigo medan den är värd ngt.
Men på en ung häst så hade jag letat vidare. Min var över 20 då jag letade som en dåre efter den här sadeln. Jag bytte sadelutprovare iom att jag inte kände att den första var kunnig nog.

Han har nu en Amerigo Vega som är moddad spec för honom.

Jag vet PREs som går med Dominus, Rösli, Jaguar, Amerigo, Pfiff etc. Samtliga av de hästarna har rätt korta ryggar. Om än inte lika korta som min ponny.
Ett tips kan vara Islandssadlar också.

Finns sadlar till ALLA hästar. Min är ett levande bevis på det!! Min har extremt kort rygg och ändå får min strl 40 röv plats i bra sadlar på hans rygg. Så vill man hitta en sadel som passar så går det, man måste bara veta vad man ska leta efter. :)

Byt sadelprovare!

fundera på om det finns alternativ, främst då bomlösa /bladsadlar ( vad är egentligen skillnaden?) .
Nu kanske jag missförstår din fråga.. En bladsadel har en bom, men den är utformad på ett annat sätt än en bomsadel av engelsk typ. En bomlös sadel har ingen bom (eller en "halv" bom, t.ex. ett hårt framvalv).

ST Espaniola är (enligt Kaupre, en ÅF) ca 42-45cm (anläggningsyta). Lite beroende på sitsstorlek.

Däremot måste jag hålla med tidigare talare; jag skulle prova en annan sadelutprovare/sadelmakare. Det behöver inte vara så att "din" inte är kunnig nog, men denne kanske helt enkelt inte har något i sitt sortiment som fungerar. Jag skulle prova en annan. Utifrån din beskrivning (i rubriken), skulle jag tro att det (åtminstone) finns någon islandssadel som passar - många islandshästar har just (väldigt) korta, breda ryggar med liten liten manke. Sedan är ju frågan vad prislappen landar på, förstås.

Jag skulle också prova Amerigo. Min häst (fd) är bred, har knappt manke, och har så kort rygg att den slutar innan den börjat. Att leta sadel är hemskt. Just nu går han med Amerigo, men kommer inte ihåg vilken modell.

Skrev ett långt inlägg som försvann :-(

Men tack för era svar.

Sadelprovaren är kunnig och erkänd inom sitt område men visst handlade nog hans uttalande om att han inte hade några bomsadlar i sitt sortiment som passade ( dock har han mycket sadlar, inkl beg)

När jag öppnade upp för alternativet bomlöst tyckte han väl att det var det bästa alternativet.

Även jag tycker att det kan vara ett bra alternativ under inridiningen då de ändrar sig en hel del i kroppen samt att jag då kan använda saden på flera.

Eftersom vi driver ett större inackorderingstall, med 36 hästar där varje häst har ett gäng sadlar har jag tittat på många alternativ, men inget av det jag sett har funkat.

De amerigo jag har tittat på har inte passat, jag hade själv en som jag sålde.

Så just nu lägger jag bomsadlarna lite åt sidan så får jag leta efter sådana när jag kommit en bit med inridningen på varje häst.

Så det jag främst söker tips på nu är bomlösa/bladsadlar som är väldigt ligger korta, ligger generellt bra, samt är trevliga att rida.

Utifrån din beskrivning (i rubriken), skulle jag tro att det (åtminstone) finns någon islandssadel som passar - många islandshästar har just (väldigt) korta, breda ryggar med liten liten manke. Sedan är ju frågan vad prislappen landar på, förstås.

Jag har aldrig sett en islänning ens i närheten av de här ryggarna, de är nästan dubbla bredderna.

Däremot när jag hade WM kollade jag på islandssadlarna.

Jag vet PREs som går med Dominus, Rösli, Jaguar, Amerigo, Pfiff etc. Samtliga av de hästarna har rätt korta ryggar. Om än inte lika korta som min ponny.
Ett tips kan vara Islandssadlar också.

Inte många PRE ser ute i ryggen som 2 av mina, de är mkt bredare i ryggen och framförallt raka, många PRE är bertydligt mer svängda.

Av de du räknar upp har jag redan provat de breda modellerna av Jaguar, Amerigo och PFiff.

Igentligen så finns det inte så många bomlösa heller som verkligen är korta. Å det är få som verkligen är tillräckligt vida även där.

Men de du kan kika på som kan fås korta är Startrekks island el dressyr i 16", Trekker i 16,5, men sen handlar det ju om hur stor eller liten rumpa du har.

Den jag tycker är helt klart bäst om man själv har lite balans är ST Espaniolan, där kan man få rätt str i sätet men köpa till paneler i rätt längd för hästens rygg. Det finns upp till K6 viddmässigt på dem men får ofta specialbeställas, K5 brukar dock räcka väldigt långt. Masterback sadlarna fungerar på samma vis, man kan sätta ihop så det passar både ryttare och häst.

De sadlar du räknat upp är inte speicellt vida. En modell som fungerar bra på breda raka ryggar är Cliff Barnsby Kanter och Omega i fit 5. De är inte megabreda men formen och funktionen gör att de ligger bra trots allt, M&N samt Frank Baines går också att få i megabreda varianter eller varför inte kolla på Jensens syntetsadlar och Thorowgoods el Kent & Masters Cobmodeller men i de två sist nämda bör ingen manke finnas alls.

Senast ändrad:

Jag har en bomlös MasterBack España. Skön sadel som ligger stilla, känns lika stabil som en bomsadel och som man dessutom kan få ta hem och prova innan ev köp. Kan vara värt att prova.

Bomlösa Sensation Ride är kort och har inget järn eller liknande som kan vara för smalt.

// Linda

Du kunde ha beskrivit min arabtjejs rygg när du sa kort, bred, utan manke. Enl förra ägaren fick dom höra exakt samma sak som du av en sadelutprövare, att det fanns ingen sadel som passade henne osv osv, så det var bara att köra bomlöst. Dom trodde inte på det o gick vidare och hittade Knights.

Hon hade ponnysadel som var för liten för mig så den sålde jag och rider nu i en Knights 17" sadel. Inte alls för lång för henne och eftersom Knights är raka i bommen så sitter den bra. Jag får dock ha svanskappa om jag ska rida ordentligt, annars har sadeln lätt för att förflytta sig lite och rugga pälsen, iom att hon inte har något sadelläge som håller den på plats.

Så jag skulle tipsa om att du testar någon Knightsmodell innan du ger upp. En del modeller brukar kunna fås rätt billigt beg, ligger några ute nu faktiskt.

TS;
Jag har en riktigt bred/grov korsningsponny, sadlar såsom Jaguar, Amerigo, Röösli osv funkar oftast inte på en riktigt bred häst.

Engelska sadlar är de bästa för sådana ryggar har jag kommit fram till. Med engelska menar jag Crown ( går att få enormt vida), Morris & Nolan och Frank Baines.

Även Childeric finns väldigt vida med rejält breda kanaler.

De sadlar du räknat upp är inte speicellt vida..

Fast om man vill går ju Jaguar att få väldigt vida!! Garanterat så det räcker för de flesta hästar.

Min Jaguar XKC Dressyr bomvidd 33½.

32751520.jpg

För att få en Jaguar att ligga optimalt på min så måste hela sadeln byggas om, provade en väldigt uttöjd på honom men det funkade inte. Den låg liksom bara och "rullade" trots att bomvidden fram stämde bra.

Tex Crown har en helt annan konstruktion på sina breda sadlar. Sedan är ju allt relativt, vad som är brett för en är smalt för en annan.

En bred sadel behöver inte ligga bra på en bred häst med automatik, liksom att en smal sadel inte behöver ligga bra på en smal häst bara för att sadeln är smal. Det är ju tusen saker till som ska stämma.

Men att säga att de inte finns vida är fel. Det är det jag pratar om. För de går att få nästan hur vida som helst, om sadeln i sig skulle ligga bra så är det ju bra att gå att få dem så pass vida.

Men hon har ju själv skrivit att de är för svängda då hennes häst har rak rygg. Jag svarade enbart på sissus kommentar att de inte finns så vida.

KL
En bred häst behöver ofta en sadel med öppen kammare för att ge plats åt muskulaturen runt om och bakom/nedanför manken. Sadeln ligger gärna "uppe på" annars.

Fast den där sadeln är inte speciellt vid om man jämför med många andra modeller som nämnts i tråden.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 200
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 601
Senast: videnlis
·
Utrustning Hej på er! Efter letande och letande och grå hår på sadelutprovaren så har jag gett upp att hitta en bomsadel till min arab. Han har...
Svar
7
· Visningar
3 258
Senast: Nea_
·
Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 762
Senast: gutenviks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka