HJÄLP - hon vägrar :(

MiaMaria

Trådstartare
Min ponny har under en längre tid varit lös i magen till och från. Ett tag fick jag bukt med det med hjälp av Proviva, men nu har det blivit värre igen. Igår köpte jag Stimulex för att ge en kur. Men nej, hon tvärvägrar. I vanliga fall är hon inte speciellt kräsen och äter det mesta. Jag blandar pulvret i vanliga maten lusernhack, betfor och mineraler. Någon som har tips på hur jag kan lura i henne??

Sv: HJÄLP - hon vägrar :(

Det vanliga, blanda med lite vatten och spruta in det med nånting. Typ ketchupflaska.

Ja, jag får försöka hitta något passande. Har aldrig behövt ta till det tidigare, men det lutar åt det nu :crazy:

Fundera också på varför hon blir lös i magen. En av mina ponnier tål inte ensilage/hösilage. Det får inte vara det minsta fuktigt eller syrat. Det måste vara helt torrt hö. Annars blir hon direkt lös i magen. Hon är jättekänslig för foderbyten också. Jag ger jäst när hon blir sämre. Men som sagt med torrt hö så blir hon inte lös, om det är bra kvalitet förståss..

Förresten kom jag på att hon tål inte lusern heller, har provat för något år sedan. Jag tycker att du ska hitta orsaken istället för att behandla symptomen. Sedan måste man kanske behandla när det väl hänt också. Lycka till!

Varför är hon lös i magen? Så länge man inte utesluter orsaken så kommer nog inte några kurer verka. Jag har haft problem med min ponny i höst. Gav honom proviva, bakjäst, linfrö, ingenting gav resultat över huvud taget. Till slut kom jag ju på att proteinhalten i hösilaget är ganska mycket högre än vad han är van vid. Har nu bytt ut delar av givan så han får 5kg silage och 4kg torrhö om dagen och han är precis som han ska i magen nu.

Jag har väldigt bra erfarenhet av mag-tarm pulver (krafft) finns på Gr-grdn. Använt det på flera olika hästar, men då har jag vetat ORSAKEN, de tålde inte ensilage, o eftersom jag var inhyrd o inte kunde bestämma grovfoder så blev "kuren" att köpa egen höbal o ge själv emellanåt, (hade lösdrift så det fodrades ut ensilage i hagen) plus då alltså att ge detta pulver i dom perioder tarmsystemet behövde hjälp att rätta till sej.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 022
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 206
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg