Hjälp, hon tappar hela hårsäckar.

L

LisenSvensson

Hej jag har nyss köpt min första häst och har haft henne i ca 5 månader. Allt går jätte bra, med ridning å allt sånt. Men nu när hon har börjat fälla så tappar hon hela hårsäckar på ett litet område på rumpan å på samma ställe på båda sidorna.. kan detta vara för vitaminbrist eller något liknande?? Mvh Lisen

Sv: Hjälp, hon tappar hela hårsäckar.

Vissa hästar kan tappa allt hår och bli nakna på mindre eller större områden i fällperioder. Om du vet med dig att du ger din häst en god foderstat, att den inte ätit ngt. olämpligt, inte visat något tidigare eller någon annan i stallet så skulle jag vänta fällperioden ut och se tiden an.

Varför ska hon prova o ge B-vitamin???

Hästar med B-vitaminbrist kan få kala fäckar under pälsfällningen vad jag har hört.

Jag hade gett Öljäst, det kostar typ ingenting och fungerar otroligt bra mot mycket. Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut om det är pga. fällning eller om det är pga. något annat.

Min häst fick kala fläckar på bakbenet och tog man i pälsen så ramla den av, jag köpte en speciell tvål när jag var hos veterinären pga andra skäl kostade 200 kr, den hjälpte och det växte ut nytt hår, dock har han inga pigment så han har massa vita prickar på bakbenet. XD

B-vitamin ska "hjälpa till" vid pälsfällning och pälssättning. Hur vet jag inte men jag ger det på vår o höst som tillskott. Finns för under hundringen på B*rjes.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 350
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka