HjÄlp Hon Rasar I Vikt!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lein
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 736
L

lein

Hej jag är i akut behov av tips om hur få upp en travare i vikt på vintern!!
hon är 15 år och blir riden regelbundet typ 6-7 gånger i veckan.
hon får på morgonen 2kg hö 2dl betfor, 7dl k,kross.
på e.midag får hon 5kg hö 8dl k.kross och lite matolja och 2dl betfor.
på kvällen 5-5,5 kg hö 2dl betfor och 7dl k.kross 1/2 dj miniraler varje måltid. zola vägde 450 kg i sommras och nu våger hon bara 398 :( och är 1,57cm mank höjd. vad ska jag göra?? jag börjar bli tädd snälla ge mig tips om hur jag ska få upp henne i vikt!!! kramar madeleiene

Sv: HjÄlp Hon Rasar I Vikt!

är höt analyserat?
har ni dåligt hö så är det bra att komplettera med ex lusern

Om du inte har nå analys på höet så skulle jag ge hästen lusern. Och höja högivan några kg.

Hade själv en mycket svårfödd häst som fick 20 kg hö och nästan 4 kg kraftfoder.

Har du analys på höt? Tappar hästen hull så får man öka mer på fodret. Kan behöva läggas till lite olja för o få upp energin. Har du dåligt med proteiner så kan Lusern vara ett bra alternativ

min travare föll något fruktansvärt vårvintern för 2 år sedan och nu står han på fri tillgång på hösilage sedan två vintrar tillbaka, det bästa jag gjort, behöver inte oroa mig över att han får för lite utan han äter det han behöver under dagen och får lite grann att pilla med på natten inne, sen lite vitaminer och salt till det, men just fri tillgång ute på grovfoder är guld värd om du har möjlighet att ha det.

ne jag har inte tagit hanlys på det här höt men han sa att det var jätte fint men det kanske han sa det bara för att vi skulle köpa av han, men förra skörden tog vi anasys och det var jätte fint. men men

Finns analys så be att få tillgång till den.
Fint och fint är väldigt stort ord och kan betyda väldigt olika. Fnt för mej är kvalitén men det säger inget om innehållet.

Krafft protein eller lusern kanske. Jag har ett dåligt hö i år men med krafft protein så håller hästarna hullet utan att bli superpigga av för mycket MJ.

Är du säker på att din häst är helt frisk? Tänker lite på vad du skrivit på distanssidan.
// Linda

Jag har ett svårtfött fullblod.

Jag ger matolja och kornkross - det gör stor nytta.
Jag ger fri tillgång till ensilage med kanon värden så nu äter hon nästan inget kraftfoder.
Sen kompletterar jag med sojaprotein om det skulle behövas.

Betfor är något som jag upplever som positivt på vikten, min stallägare har en teori om att betforn har en sund effekt på tarmfloran, framförallt att det är fibrer i betforen = lite för tarmen att jobba med. Men även att det finns socker i, det har också en positiv effekt på att kroppen tar upp mer näring.
Som sagt detta är bara teorier men hon hade tydligen läst mycket likande om studier på får när de födde upp får.
Jag kan inte annat än att hålla med för eftersom alla hästar jag haft som vart svårfödda där jag ökat betfor givan har dessa gått upp i vikt.

Är ditt hö "dåligt" skulle jag råda dig att byta - om du har möjlighet. Annars råder jag till lusern, mer matolja samt öka betfor givan.
Groov 125 brukar också funka till tunna hästar sägs det - om man nu gillar pelleterat foder

Kraft protein hur är den är det ett foder lr bara ett till skott för om det är foder vill jag nte ha det, för hom blev galen sist jag anvende kraft foder på henne :( visligen fick hon nog för mkt men det var kraft som sa så mkt hon skulle ha det var derför vi skicka in om analys.

Äter hon upp höt hon får? ge nått kg Luzern som många redan skrivit.Luzern är ingen kraft foder utan ett grovfoder precis som hö och hösilage tex.
det kan hända att ditt hö har en dålig kvot .fast det kan man ju inte veta utan analys.Men om det skulle vara så kan det vara så att det är obalans och därför tunnar hästen ur.det är bla därför det är så otroligt viktigt att man analyserar sitt hö så man inte råkar ut för det som många gör..hästen tunnar ur på vårkanten.

Hur är det med tänderna? är dom kollade ?Mask kanske?

Min häst är av samma ras som din men han är större .han är svårfödd och går på fri tillgång på hö och får luzern och soja .+ lite betfor och havre att blanda mineraler och magnesium och E-vitaminen som han får.detta håller han sig jätte fin på.men mitt hö är analyserat så jag vet vad jag stoppar i honom.

Kraft protein hur är den är det ett foder lr bara ett till skott för om det är foder vill jag nte ha det, för hom blev galen sist jag anvende kraft foder på henne :( visligen fick hon nog för mkt men det var kraft som sa så mkt hon skulle ha det var derför vi skicka in om analys.

De e klart d e ett foder :)
Men de innehåller VÄLDIGT lite energi gämfört med protein, nästan samma som soja men utan maxgiva!
Så d borde inte va nån risk för att hon ska bli knäpp ;)

mm jag ska nog tästa lusern. men jag har hört att det är rett dyrt och jag har inte den bästa ekonomin direkt och jag vet att hästar koatar en del men hur mkt kostar lusern??

en säck luzern på 25 kg kostar kring 100 kr. Äter hästen upp höt?Annars skulle jag ge mer av det för att som om den tog sig..

fri tillgång på analyserat hö eller hösilage är det optimala för de flesta hästar.
Har du avmaskat regelbundet med RÄTT sorts maskmedel?? Gör träckprov och skicka in så du vet vilket avmaskningsmedel du ska använda.

Det beror på hur vi rider om vi rider varje dag som vi verkligen förköker så glr hon det, men om vi inte gör det bara att hon får stå en dag så brukar hon lemna lite hö. och vi kan nog inte ge mer en vad vi gör :( om vi kunnde skulle jag men hon äter liksom inte upp då.¨
Och ja hon har fina tänder det var inte alls vetrinären var oh vaksinera och då kolla dom tänderna ifall dom behövdes raspas och det behövdes inte.

ja vi har nog av maskat henne rett för vi tog det vetrinären rekomenderade, men vi skulle ta trekprov i höstas men vetrinären sa att vi skulle ta det till våren i stället.

Liknande trådar

V
Foder & Strö Hejsan Skulle behöva lite tips och rådgivning då det känns som att jag har fastnat på samma ställe. Har en D-ponny som har blivit...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Valkyriaa
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: QuickStar
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 421
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hade en tråd för ett tag sedan och fick tips om att ge krossad havre till min häst. Problemet är nu att han inte vill eller kan äta...
Svar
9
· Visningar
1 458
Senast: cerrox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka