Hjälp, hon är sjuk !!

Mitten

Trådstartare
Min lilla tjej (10 månader) är mystiskt sjuk! Sjukvårdsupplysningen tycker att det låter 'jättekonstigt' och vi har fått en tid på närakuten... jag måste bara fråga om någon varit med om något liknande!

Hon har tre nätter i rad kräkts, välling och ersättning kommer i retur. På dagarna har hon varit okej, och inte kräkts. Ätit har hon gjort. Men nattkräkningarna blir värre o värre, inatt kräktes hon hela tiden (bara flytande mat kom upp) och idag är hon superslö. Ligger platt på rygg och gnäller. Min lilla vilde :cry:.
Det som är KONSTIGT, är att hon är INTE dålig i magen, blöjan är precis som vanligt. Och igår kväll till exempel åt hon lasagne till middag, den stannade kvar, och sen fick hon välling innan natten, och efter 1,5 timme vaknar hon och börjar kräkas. Känns som det bara är det flytande som kommer upp??
Idag har hon också fått feber, 38 grader.

Skickade just iväg sambon efter vätskeersättning utifall att. Har inte gett alvedon ifall det är njurar/lever som är ansträngda. Vad mer kan jag göra? Vad kan det bero på? Har kommunalt vatten, annars skulle ju det kunna vara en misstanke ...

Åh, hjälp mig nu och lugna ner mig! Hur kan jag underlätta för mitt gryn?

Sv: Hjälp, hon är sjuk !!

Allergisk reaktion mot något i vällingen och ersättningen är de första jag kom på. Typ mot pjölkproteinet eller något annat.
Verkar ju konstigt om struplocket börjar spöka nu.

Fy så otäckt! :( När ska ni upp till akuten? Jag har inte varit med om något liknande, men jag tycker det låter klokt att få i henne lite vätskeersättning i väntan på att hon ska undersökas. Det går fort för småttingar att bli uttorkade. Dricker hon något om ni erbjuder henne? Annars kan man göra som med hundar och katter, och ge några droppar i taget via dosspruta i mungipan.

Sen finns det ingen värre känsla än när ens barn är sjukt och man inte vet hur man ska lindra och hjälpa. Vår lillskrutt fick problem att andas pga förkylningsastma, och jag lovar att jag har aldrig varit räddare än när vi kom in på akuten med slö småtting invirad i filt. Sambon fick sköta första pratandet vid inskrivningen, för jag kände att om jag öppnade munnen just då skulle jag bara storgråta och skrämma stackars skrutten.

Reaktion på välling/ersättning tänkte jag också på, men hon har ätit samma sorter i typ 4 månader, det kan väl inte komma NU då? Eller kan det det ? :confused:

Hon är så SLÖ. Det är så oroande. Jag har fått i henne en dl vätskeersättning, det har inte kommit upp än... en och en halv timme kvar till vår tid, jag vill bara krama henne och grina en skvätt. Usch vad jag lider med henne!
Farfar har fått magsjuka och han var här häromdagen - så jag hoppas på något sätt att det är vinterkräksjukan eller nåt, som man liksom 'vet' blir bra.

tycker det låter som vanlig magsjuka.....
Lova var så nyligen spydde bara vatten och välling och bara nattetid... första dagarna var magen bra sen kom det kladdig avföring och feber kom och gick. Jag och maken fick "bara" feber och vart trötta och slöa (maken fick värk i hela kroppen). Inga kräkningar eller dålig mage på oss.

Får hon behålla vätska dagtid och går febern ner av supparna?

Men bättre kolla en gång för mkt :)

Edit: när vi haft vinterkräksjukan har vi alla kräkts hela tiden i ungefär 24 timmar sen har det lugnat sig, då har febern kommit och kroppsvärken från helvetet....

Det låter ju lovande :) (känns konstigt att säga det om magsjuka, men ni fattar ...)
Så det är normalt att de bara kräks på natten? Och att den dåliga magen isåfall kan vänta några dagar? Men HUR kan det gå att behålla lasagne i magen men inte vätska?
Hon fick sån resorb-påse som vätskeersättning. Några suppar har jag inte gett :o
Hur länge var din dotter dålig?

Elina har inte rört ett finge rpå hela dagen. Ligger bara platt, sover lite, vaknar och vill bli kramad, gnäller, ser på tv, sover... bara helt på rygg, ingen ansats till att röra sig ur fläcken.
Sambon är dålig i magen och jag mår inte heller helt Tarzan, men så har vi varit vakna i ett par dygn och inte ätit som man ska heller ...

Många barn jag känner har varit magsjuka nyligen och alla har kräkits på nätterna.
Blev smittad själv också och blev inte alls lös i magen, kräktes bara.

Lilla gumman. Hoppas att det är på bättringsvägen.

Men visst kommer vätska upp lättare, speciellt om man ligger ned som när man sover. På dagarna har hon kanske suttit lite mer uppallad samt att vanlig mat inte kommer upp lika lätt. Vår son var som en slapp liten påse när han hade feber och inte fick febernedsättande, så jag hoppas att hon bara är lite feberslö!

Hej vännen,

Hur har det gått idag?
Var ni hos läkaren?

Jättekramar

Kräksjukan kan hålla på rätt länge. Elivia var dålig i 7 dygn. Det kom och gick lite. Ibalnd fick hon behålla lite mat men ofta kräktes hon upp det. Speciellt på nätterna var det mycket spyor.

Nu hamnde vi ju dessvärre på barnakuten efter 7 dygn då hon tillslut inte fick behålla något alls. fick då tipset att inte blanda vätskeersättningen med vatten utan med saft istället. tydlligen retar vatten magen och vill gärna komma upp igen.

Men visst är det jobbigt när de små är sjuka. Och kräkas är ju dessutom så vidrigt:(. Hoppas hon blir bättre snart.

Lova var dålig i 5 dagar ungefär.... sen piggnade hon till i två dagar (dock lite löst i magen) sen började hon dagis igen och natten efter det kom det vätskespya igen.... helt konstig magsjuka denna sväng :)

Ang feber så kan dom ju vara väldigt slöa och apatiska men det brukar ju ipren/alvedon-suppar råda bot på :)

Tack allihopa för tröstande ord!! Har varit väldigt fullt upp här hemma, hon är väldigt tapper min lilla tjej, men det är otroligt läskigt när min lilla virvelvind inte ens kan sitta upp själv längre...

De trodde också på vanlig magsjuka, det jag tycker är konstigt är att inte sjukvårdsupplysningen och Löwenströmskas mottagning sa samma sak? De sa att inte 'alla symptom stämde' och att någon borde klämma på magen och kolla henne på riktigt ...
Vi fick order om att ge vätskeersättning (med äppeljuice), 5 ml var femte minut :eek: Då det gjorde vi snällt i 8 timmar. Elina blev bara så HUNGRIG, men vi skulle inte ge henne mat på ett tag ... det skär i hjärtat när hon gråter och är hungrig och man bara kommer med vatten :(. Iaf, inatt har hon fått ersättning i små doser, och peppar peppar hon har inte kräkts inatt!

Åhhh... håller också tummarna att det inte kommer mera kräk :crazy: Det är så jobbigt när de små är så sjuka.

Min lilla kille var magsjuk för några veckor sedan och det var jäkligt svårt att stå emot när han var så törstig och grät efter dricka...:cry: Men efter att jag gav med mig en gång och han kräktes som en galning efter det så blev det 5 ml var 5:e minut...

Som sagt: håller tummarna och tänker på er!

Nu vaknade hon, och hade kräkts lite, Men inte mycket. Hon satte sig på golvet när jag la ner henne och kröp iväg en bit :) Så nu känns det bra! Dessutom hade hon blivit dåli i magen, nu var det bara brun/gult vatten i blöjan :crazy: Jag blev glad och väckte sambon och sa 'hurra, hon är lös i magen!' :D

Föräldrar är ett konstigt släkte.

Hur gör jag idag? Skall jag fortsätta med modersmjölksersättning plus vätskeersättning? Skall jag våga ge henne något mer? Mat? Kex? Macka? Välling? Frukt?

Jag blir så förvirrad, hon har varit kärnfrisk i sina 10 månader och typ aldrig kräkts, inte ens när hon var putteliten ...

Gillar hon vätskeersättningen så ge det!

Modersmjölkersättningen vet jag inget om men man ska ju undvika mjölkprodukter ett tag men det är kanske inte samma sak :grin:
:laugh:

Vänta med fast föda ett tag till.

Min pojk vägrade vätskeersättningen när han piggnade till lite så honom gav jag avslagen cola och svagt te med socker i (fortfarande var 5:e minut). Nu är ju han lite äldre men de behöver ju energi :laugh:
Majsvälling fick han också men den ratade han snart :grin:

Ljust brös och banan är ju bra om man är magsjuk. Du kan ju köpa hem lite blåbärssoppa också. Det kanske mättar lite oxå.

Blåbärssoppa låter ju jättebra :)
Ang. mjölk som vippan skrev så är det ju såklart mjölk i ersättningen... men hon har ätit den lite och det verkar funka (och mätta ...) Välling tänkte jag vänta lite med, den känns lite svårsmält?

Nu sover hon igen iallafall, och sambon med (om HAN blir sjuk emigrerar jag, orkar inte med två gnälliga bebisar ;) )

vad skönt att du känner dig lugnare nu, nu ska du få se på räserbajs för oss var det ett jäkla kackande :rofl: såååå fräscht, fast hellre gegga i blöjan än spya över alla handdukar i hela huset :idea: (pest eller kolera)
Lova brukar tappa aptiten med magsjuka och feber så det har inte varit sååå svårt hålla henne till vätska bara i några dagar. Lite banan har vi gett, lite välling, lite plättar (pannkakor), blåbärssoppa... vääääldigt små doser... och även vätskan i små doser (Lova blir jättetörstig och hetsdricker gärna = spyr igen på en gång).

Krya på er!

Tack för allt stöd och alla tips :love:

Sambon sa just att 'kolla vad de tycker på buke', haha, för en gångs skull BER han mig bukesurfa :)

Elina är MYCKET bättre, fast blöjorna lääääcker... fyra ombyten idag än så länge ;) Men som sagt, bättre än kräkningar!! Och hon sover massor, äter glupskt det lilla vi ger henne, och är sååååå tapper !!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka