Hjälp hjälp hunden har böld i rumpan

kossankaj

Trådstartare
min hund har idag fått en stor böld vid rumpan, antagligen en fistelgpång... Heter det så ? Hon har haft det innan.
Vad ska jag göra ikväll? Den är uppsvälld och röd längs ut ser ut att spricka själv snart ?
Ska vi ta hål på den m rimadyl och liknande finns hemma och killen är bonde och rätt van vid sånt, vad tror ni?
Hon har ont :(

Du ska kontakta veterinär självklart! Man ska inte öppna upp fistelgångar hemma själv eftersom du inte kan veta hur djup den är, om det kommer behöva sys, spolas, lägga dränage och om hunden behöver lokalbedövning vid tömning och rengörning.

Du ska kontakta veterinär självklart! Man ska inte öppna upp fistelgångar hemma själv eftersom du inte kan veta hur djup den är, om det kommer behöva sys, spolas, lägga dränage och om hunden behöver lokalbedövning vid tömning och rengörning.
Hmm säger du, ringde veterinären och de sa att vi skulle klämma uppåt bara så det åkte upp i rumpan, och det gick bra, nu är hon glad igen

Låter som analsäcksinflammation med risk för sprucken böld - men den brukar knappast gå att "trycka in i rumpan" utan att det gör fruktansvärt ont.

Låter som analsäcksinflammation med risk för sprucken böld - men den brukar knappast gå att "trycka in i rumpan" utan att det gör fruktansvärt ont.
Det gjorde fruktansvärt ont på henne, men veterinären sambatåg vi skulle göra det,mOch efteråt var bölden mycket mjukare o mindre , och hunden var glad igen .

Det gjorde fruktansvärt ont på henne, men veterinären sambatåg vi skulle göra det,mOch efteråt var bölden mycket mjukare o mindre , och hunden var glad igen .
Men fick ni ut nåt via analsäcksgångarna då ? Annars är risken stor att det blir en böld igen och att den då spricker - vilket kan gå oerhört snabbt.

Den kan även brista inåt, mot tarmen, och göra fistelgångar dit vilket definitivt inte är bra.
Förutom att det naturligtvis gör ruskigt ont (området är dessutom extra känsligt för smärta) så är det risk för sekundärinfektion och avföringsinkontinens.
Hunden kan även bli förstoppad eftersom det sannolikt gör ont att bajsa/krysta.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar