HjÄlp! HjÄlp !hjÄlp!

S

Sofiaa

Hejsan.

Imorrn ska jag tävla, så jag behöver hjälp NU!!
Vad är Mellan galopp? det står det på pappret där man tränar till programmet. är Mellan galopp snabbare än vanlig galopp? eller är det saktare? HJÄLP . jag har glömt !! :confused:

Sv: HjÄlp! HjÄlp !hjÄlp!

Mellangalopp är snabbare (nästan ökad galopp) än det du kallar "vanlig" galopp.

Mellan galopp innebär INTE att hästen ska galoppera fortare utan den ska galoppera större språng och vinna mer mark.

Tips: Prata gärna med din tränare så h*n kan hjälpa dig att rida den rätt.

Du har redan fått förklaring av Waco. Men känner du dig osäker så kan du ju ta och titta på ett par ekipage före dig (så länge du inte startar först i klassen vill säga! Annars kanske det finns ngn annan klass innan dig som du kan titta på?) så att du även får ett synintryck!

I bed. av mellangal. så ingår övergången dit men också upptagningen efter.
"Ladda" hästen genom hörnet o tryckpå ordentligt.
För att den ska kunna länga sprången så måste också farten ökas.

Sen beroende på hur lydig hästen är så måste du minska galoppen lite innan du saktar av till trav. Använd sen hörnet för att få hästen bärig i traven.
Rid nogranna vägar o markera skllnaderna i alla övergångar.

Dt är när ryttaren är vid bokstaven som rörelsen ska påbörjas.

Lycka till!

axel skrev:
Rid nogranna vägar o markera skllnaderna i alla övergångar.

:bow:
Precis det plockar du mga "gratis-poäng" på! Väldigt mga slarvar med att inte markera skillnaderna. Då hjälper det att ha lite "play-and-stop-tänk". När ökningen kommer ska det vara tydligt, både i starten men även i uppfångningen.
På en del syns nästan ingen skillnad i mellangångarterna alls medan andra slarvar med att det tar för lång tid innan själva ökningen kommer och sedan blir det inte en tillräckligt tydlig uppsamling.

Men markerar du tydligt "här börjar ökningen, här avslutas den" dvs play-and-stop- så vinner du mkt på det!

skulle va kul att få höra % :angel:

axel: Att farten ska öka är ju ingentig man vill uppnå, men oftast måste man det för att få en svagare häst att orka länga..

Om inte farten får öka så måste hästen fastna i luften iom att sprången blir längre. Samma takt visst.

Nu vet jag:idea:
om hästen kortar sina språng o springer lite snabbare så har vi farten konstant

Det kan vara svårt att veta alla galopperna. Visst jag kan korta och länga galoppen, men överföra dem till termer, näähä. Visserligen tävlar vi inte heller.
Mellangalopp, kort galopp, arbetsgalopp, ökad galopp och galopp på stället tränar vi vid riktigt blåsiga dagar.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka