Hjälp! Hjälmproblem - C.O

Cashmir

Trådstartare
Ringde precis till en hästsportaffär i närheten och undrade om de hade charles owen hjälmar, och ja det hade de precis beställt in.
Modellerna de hade var C.O wellington classic och C.O wellington professional. Sökte på google och visst är de mer hoppinriktade? Med den där mjuka grejen där bak?

Sen frågade jag om C.O h2000 men den fanns tydligen inte med i årets katalog med alla C.O hjälmar dvs. han sa att den inte existerade. Jag beskrev hur den såg ut och han sa att jag menade en showjumper 2000 eller en rider 2000. Sökte på dom och fick bara fram rider'n utan läderband och showjumpern var väldigt lik h2000.

Är helt förvirrad, visst finns h2000?! Skrev ju i en sån tråd nyss??

Sv: Hjälp! Hjälmproblem - C.O

Showjumper görs inte längre, den togs bort för några år sedan då den inte var godkänd.

Ingen aning :rofl: Han i affären sa att han satt med den nyaste katalogen och i den fanns ingen h2000 däremot en showjumper 2000 !

Ska ringa tillbaka imorgon och höra om han verkligen hade koll på läget.

Vade inte showhat som togs bort?? eller var dt båda har för mig att dt bara är showhat som togs bort:crazy:

Jahaa..! Det kanske var showhaten som togs bort, för det är väl den med läderband?

Showhaten försvann för några år sedan (tyvärr, för det är hittills den enda snygga hjälmen som passat mig :cry:) och H2000 skulle troligen plockas bort ur C.O:s sortiment när jag kollade (mailade lite med en engelsk ridshop ang. detta för lite drygt ett halvår sedan) så det är mycket möjligt att den inte nytillverkas numera. Däremot finns den säkert fortfarande på lager hos ett par butiker - dock inte i Sverige där den inte funnits på flera år (av någon okänd anledning). SJ:n verkar inte heller finnas "på hyllan" hos svenska ridsportsbutiker, men vissa kan ta hem den på beställning. Den finns fortfarande kvar i C.O:s sortiment, mig veterligen.

Har själv en SJ2000:

1223527709_ffb45f8efc_o.jpg

och en Rider2000, som ser ut så här på:

1150032871_00e9b91077_o.jpg

(Inte världens mest tydliga foto kanske, men...)

Ridern passar mig bra när det gäller passform, är väldigt bekväm men ger lite "svampeffekt" (eftersom jag har ganska litet ansikte). SJ:n tycker jag är snyggare, lite nättare i sin design och sitter djupare på huvudet. Däremot är den inte helt optimal i passform till mig, då den är lite för kort och bred för att sitta perfekt - men det har ju med huvudform att göra. (Måste själv ha en strl. 58 i SJ, men bara 56 i Rider.) Min upplevelse är att H2000 och SJ2000 är ganska så lika varandra i modellen (med vissa mindre skillnader) men att Rider2000 är en helt annorlunda modell. Har heller aldrig sett en Rider med läderhakband, men det är möjligt att det finns.

Är själv väldigt irriterad på att det bara finns snygga hopphjälmar (som jag INTE tänker tävla dressyr i) på marknaden numera... :mad:

Jag vill ha en sj2000 eller h2000 kanske skla skynda mej att köpa :idea: MEn har 58 på whitaker är dt samma på sj :n då tror ni? har hört att den är stor i str:/ ((whitakern)

Jag har h2000 så visst finns den, har inte köpt den i sverige dock :p

Jag vill ha en sj2000 eller h2000 kanske skla skynda mej att köpa :idea: MEn har 58 på whitaker är dt samma på sj :n då tror ni? har hört att den är stor i str:/ ((whitakern)

Jag provade en Whitaker på Falsterbo och kunde ha strl. 58, precis som jag har i SJ:n, så jag tror nog du kan chansa på det. Men det har som sagt mycket med passform/huvudform att göra. Alltid knepigt när man inte kan prova först...

Jag har h2000 så visst finns den, har inte köpt den i sverige dock :p

Har du händelsevis ett foto på dig med den på, som du skulle kunna visa eller PM:a...? SJ:n är ju det bästa alternativet jag fått tag på hittills, men har inte riktigt övergett tanken på att beställa en H2000 från England, men skulle hemskt gärna vilja se hur den ser ut på först. Om jag säger "snälla"...? :D

Kapar denna tråden lite ;)

Jag funderar också på att köpa en CO utomlands, jag är dock inne på en modell med nylonband. (Har en Rider 2000 som är okej, men inte riktigt som gamla showhat och har provat The Rider som verkligen såg ut som en svamp...)
Nu har jag hittat en som heter Charles Owen Young Rider Hat. Någon som provat den i verkligheten?
Såhär ser den ut:
https://www.derbyhouse.co.uk/prodshow.asp?id=541&cat=3&scats=72,101

Ang stl så vilken storklek blir 58 i engelska storlekar??

Okej tack ska nog beställa en Sj2000 den verkar bra :D Tiilda__ här på búke har haft en sån med :idea: kom ja på nu :banana:

Ja, det är en ruskigt snygg hjälm! För egen del hade jag ju önskat att den var lite längre och smalare i sin passform, men man kan ju inte få allt när det gäller ridhjälmar har jag märkt... :smirk: Hoppas storleken passar nu då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka