HJÄLP!! Hittekatt...

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare sagani
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 877
S

sagani

Jag behöver akut hjälp.... Min mamma ringde mig nyss för att berätta att de hittat en, förmodligen utslängd ur bilen, kattunge.
Den är jättesocial och är ung 8-9 veckor gammal.
Problemet i det hela är att mina föräldrar har en hankatt som är 10 år, som inte alls tyckte det var en bra idé med en ny katt i huset...
Och jag har redan två innekatter, 2 och 5 år.
Jag vet inte om det är hane eller hona, de hade svårt att se det.

Vad tror ni? Går det att övertyga Ceasar (mamma o pappas hankatt) att han vill ha en ny kompis, eller ska jag plocka hem den hit? Jag är inte så säker på att det kommer funka riktigt med mina två... De är honor bägge två, och har nyligen blivit goda vänner (den gamla hadde lite svårt att acceptera den "nya".

Så vad ska jag göra??? Är det någon i Skåne som söker ny katt???? Jag behöver akut hjälp, ska bestämma mig imorgon om jag ska ta den eller ej. Annars blir den avlivad.... :cry:

Sv: HJÄLP!! Hittekatt...

En kattunge brukar nästan alltid accepteras av äldre katter.
Man får räkna med att det kan ta några dagar men det brukar gå bra!

Jag har aldrig haft problem när jag tagit hem en ny kattunge, ej heller har de jag känner haft det.

Det kan vara lite sura miner först, men man får ge det lite tid.
Jag tycker ni ska prova hos din mamma. För visst hade dom väl bara en katt..

Ja, de har bara en gammal hankatt. Men hur ska vi göra? Ska vi hålla dem inne första tiden, så hanen inte får för sig att sticka? Han är både ute- och innekatt. Mamma tror att det är en honkatt, men hon är inte säker. Jag vill ju absolut inte förlora Ceasar, han är min gamla katt sen jag bodde hemma.... Så hur gör vi?
Ja, jag tror också det är bäst för henne/honom att stanna hos föräldrarna, jag har inte så stor plats (110 kvadrat), och mina är endast innekatter.

Nu är jag ju ingen expert..
Men jag skulle nog hålla dom inne tills man ser att det fungerar. Risken finns nog annars att han kan sticka iväg om han inte gillar henne(vilket han säkert inte kommer göra de första dagarna).

Bättre att han får en chans att lära känna henne först.

Jag tror å andra sidan att dina honkatter skulle acceptera en liten också. Det brukar fungera bra efter en stund. 110 kvm räcker nog till en liten extra.

Ja 110 kvadrat räcker till en liten till, men de blir ju stora... ;)

Jag tror nog jag råder mamma o pappa till att behålla den, hålla Ceasar inomhus en vecka eller så, så han märker att det är helt ok, han blir inte "andra katten", han kommer alltid vara störst bäst o vackrast!!! ;) :D

Och funkar det aboslut inte, om det inte blir någon förbättring alls, så tar jag hem misen hit, så får vi se hur det går här.... :crazy:

Det låter som en bra idé..
Hoppas att det går bra för lilla katt och Caesar..
Förbered dina föräldrar på att det kan bli surt och att lilla kan åka på någon smocka(för att få veta sin plats) Det är bara att låta dom klara ut det själva så långt det är möjligt.

Det går nog bra ska du se...ge dom lite tid bara. Min gamle hankatt gillade absolut INTE när jag tog hem en övergiven kisse. Hon var ca 7 mån och hankatten var sur å grinig i över 2 veckors tid. Men nu går det bra med båda.

Har varit där och hälsat på idag (jättesöt misekatt!! ;)), funkar hyfsat bra med Ceasar. Han morrar och fräser lite, men inga attacker, utan den lilla (som numera heter Isa :)) backar undan direkt. I övrigt är hon hur kaxig som helst, kaxade lite väl mycket mot föräldrarnas dalmatiner (som är mattokig) när det var mat på bordet, så då fick hon sig en rejäl. Men jag tror inte dalmatinern vågar sig nära igen, det blev lite rabalder... :crazy:
De blir inte lämnade ensamna, utan den lilla får vara instängd i sovrummet då, lugnast så!
Men jag tror nog det kommer funka *håller tummarna* !!!
Tack för hjälpen!!! :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
335
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: MajaKattis
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 214
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar