L
LinnH
För någon vecka sedan gjorde min medryttarhäst illa sig i överläppen i samband med att vi gick omkull. Därför rider jag nu på ett hackamore tills läppen har läkt ihop som den ska, istället för det vanliga tredelade tränsbettet vi brukar rida på. Provade hacket på honom idag för andra gången, den här gången ute i skogen (igår red vi på ridplanen) och jag upplever att det är svårt att få stopp på honom. På bettet vi annars rider på räcker det med att bara ta lite i tygeln eller säga "ptroo" så stannar han. Hur som helst, när vi skulle galoppera så var han nästan omöjlig att få stopp på! Jag satt ner i sadeln och lutade mig tillbaka, försökte lugna honom och gjorde allt jag kunde tänka på för att få stopp på honom, men ändå så rusade han på. Till slut fick jag be hon jag red med att sakta ner sin häst och efter många om och men så fick jag han att stanna till slut.
Har ni något tips hur jag ska få honom att stanna när han rusar iväg från mig sådär? Han har aldrig gjort så på vanliga bettet. Jag är lite rädd att ta för hårt i honom med tyglarna även fast jag rider på ett ponnyhack som ju är ganska snällt.
Uppskattar all hjälp jättemycket!
Har ni något tips hur jag ska få honom att stanna när han rusar iväg från mig sådär? Han har aldrig gjort så på vanliga bettet. Jag är lite rädd att ta för hårt i honom med tyglarna även fast jag rider på ett ponnyhack som ju är ganska snällt.
Uppskattar all hjälp jättemycket!