Hjälp! Hästen skenar!

eneleh

Trådstartare
När jag köpte min häst var han enligt föregående ägare körd av förrförra ägaren, vilket jag även fick bekräftat genom mailkontakt. Kände mig osäker och började inte köra honom förens efter att jag hade haft honom ca ett år. Användes bara som ridhäst och började efter ett tag även dra ris och lite stockar efter honom, vilket aldrig var några problem.

Tog hjälp av en tränare när jag ville börja köra honom, och han var jättelugn, och vi kunde sätta på vagnen första gången.

Har därefter kört honom ca 5-6 ggr, bara på volten och har alltid tömkört en stund innan och gått en stund med vagnen innan jag satte på den. Har aldrig varit några problem.

Gjorde samma sak idag och körde i kanske 20 min, skritt och trav. Lugn och trevlig. Plötsligt får hästen panik helt utan uppenbar anledning, skenar ett varv och stannar till slut i ett hörn. Vi får av vagnen och jag går några varv med honom.

Vi leder honom därefter och går med vagnen vid honom utan att spänna fast den. Han är visserligen spänd, men känns inte som om han ska få panik.

Vad kan ha hänt? Hur ska vi nu gå tillväga om vi vill köra honom igen? Erfarenheter?

Sv: Hjälp! Hästen skenar!

Oj ja det är mycket som kan ha hänt. Tyvärr så talar de ju inte om vad de tänker :confused: Men hur pass van var han vid utrustning och vagn sedan tidigare. Gick han lugnt och avslappnat med vagn de gånger ni körde innan? Var han van vid vagnens tyngd så att han inte bara var körd på "travsätt"?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 171
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 122
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 661
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka