Hjälp, hästen är halt!

ylvalill

Trådstartare
Pållen tappade en sko i tisdags och i onsdags när hovslagaren kom och slog på skon igen var pållen rejält svullen över senan på det benet som han hade gått utan sko på. Tänkte att det kanske bara berodde på att han säkert har undvikit att gå på det benet eftersom han är rätt så ömfotad av sig så jag hoppades att det skulle ha gått över så snart han fick röra lite på sig. I går var dock benet fortfarande lika tjockt och han haltade dessutom ordentligt då jag testade att springa med honom. :( Han är inte varm över senan (inte heller hoven är varm, möjligtvis var han en aning varm precis ovanför hoven) och han ömmar inte då jag känner på benet, han har ingen feber och han står normalt på hoven. Har ringt veterinären och dom skulle återkomma om när dom kunde komma och titta på honom men jag vill inte vänta... Vad kan det vara för fel och hur bör jag göra för att han skall bli bra så fort som möjligt? Har inte möjlighet att låta honom stå i boxen hela dagen eftersom han nyligen har flyttat till ett nytt stall och därför blir jätteorolig av att stå inne ensam. :crazy: Han verkar dock väldigt lugn i hagen (står mest helt still och äter...). Har haft stallbandage på honom på natten för att försöka få ner svullnaden lite.

Tror ni att det kan vara en hovböld trots att hoven inte är varm? Eller har han vrickat/sträckt sig? Är det nödvändigt med boxvila om det är det? :confused:

Låter inte som hovböld, Tycker snarare det låter som han sträckt till sig när han tappade skon.

Har du någon sjukhage att släppa honom i?

Nej, tyvärr finns det ingen sjukhage. :crazy: Tror dessutom att han skulle stressa upp sig rätt rejält om han inte får gå med sin kompis. Däremot håller han sig som sagt lugn när han går i den vanliga hagen (han går där tillsammans med en kompis och eftersom han är ledarhästen så är det ingen som tvingar honom att röra på sig om han inte vill det).

Funderade också på om det var en sträckning men borde han inte vara varm och öm i senan då? Bör man låta honom gå med stödbandage på eller nåt om det är en sträckning? Hur lång tid brukar det ta innan de blir bra igen om de har sträckt sig?

Om min häst var halt och svullen över senan skulle jag absolut låta han gå i en rasthage i 7-14 dagar, ev boxvila och skritt vid hand var dag. För att se om det går tillbaka av sig själv.

Om han vore akuthalt och så svullen att man misstänker en senskada så skulle jag åka till vet på en gång.

Personligen har jag hästen hellre på box än rasthage om jag misstänker att något inte är som det ska. Men då i max 1 vecka utan att vet gör ngn utredning.

Han kommer absolut inte att få gå och vara halt i mer än en vecka utan veterinärundersökning, har som sagt redan ringt efter veterinären men inte fått besked om när de kan komma ännu.

Problemet är att om jag låter honom stå inne i boxen hela dagen så kommer han springa runt runt som en tok och skrika att han vill ut, spelar nog ingen roll om han får sällskap inne heller, han gillar inte att stå inne länge. :crazy: De enda hagar som bjuds är stora gräshagar, vi har inga rasthagar alls... Å andra sidan så springer min häst precis så mycket eller lite han vill (även i en hage på 3*3 m) så jag tror inte att storleken på hage har så stor betydelse...

Men hur vet man egentligen om det är en skada på senan, eller om det är en sträckning/vrickning?

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästvård Ikväll när jag tog in min häst var den varm, svullen i ena frambenet. Hade även puls. Varm hov och hela benet. Tog ut och longerade, har...
Svar
13
· Visningar
1 600
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka