ylvalill
Trådstartare
Pållen tappade en sko i tisdags och i onsdags när hovslagaren kom och slog på skon igen var pållen rejält svullen över senan på det benet som han hade gått utan sko på. Tänkte att det kanske bara berodde på att han säkert har undvikit att gå på det benet eftersom han är rätt så ömfotad av sig så jag hoppades att det skulle ha gått över så snart han fick röra lite på sig. I går var dock benet fortfarande lika tjockt och han haltade dessutom ordentligt då jag testade att springa med honom. Han är inte varm över senan (inte heller hoven är varm, möjligtvis var han en aning varm precis ovanför hoven) och han ömmar inte då jag känner på benet, han har ingen feber och han står normalt på hoven. Har ringt veterinären och dom skulle återkomma om när dom kunde komma och titta på honom men jag vill inte vänta... Vad kan det vara för fel och hur bör jag göra för att han skall bli bra så fort som möjligt? Har inte möjlighet att låta honom stå i boxen hela dagen eftersom han nyligen har flyttat till ett nytt stall och därför blir jätteorolig av att stå inne ensam. Han verkar dock väldigt lugn i hagen (står mest helt still och äter...). Har haft stallbandage på honom på natten för att försöka få ner svullnaden lite.
Tror ni att det kan vara en hovböld trots att hoven inte är varm? Eller har han vrickat/sträckt sig? Är det nödvändigt med boxvila om det är det?
Tror ni att det kan vara en hovböld trots att hoven inte är varm? Eller har han vrickat/sträckt sig? Är det nödvändigt med boxvila om det är det?