Hjälp, hästarna äter sönder boxväggarna

E

elinwendel

Mina två hästar äter på boxväggarna samt stolpen till hagen.
Är det någon som vet om de gör det för att de saknar något ämne, vitaminer eller liknande eller är det bara pga uttråkning?

De går ut vid 8 på morgonen, och in runt 8 på kvällen så det är ju inte så att de står i stallet ovanligt länge heller, båda två har leksaker i boxen som de kan använda sig av om de är uttråkade. De äter även på tallarna som finns i hagen. Är de någon som vet vad det kan bero på? :confused:
Jag har haft på antikrubb på boxvggarna nu, och ändå fortsätter de..
Jättetacksam för förslag och råd.

Sv: Hjälp, hästarna äter sönder boxväggarna

Är det crib-halt du använder? Om inte, så prova det. Det verkar hästar tycka är VÄLDIGT äckligt nämligen!

Jag har börjat lagt in granar i både hage och box då mina pållar gör likadant. Det verkar hjälpa faktiskt:)

Lite halm får de också i boxen (har torvbädd) att pilla med.

På vintern tycks hästar få ett ökat behov av att gnaga trä även om de har fri tillgång på hö osv. Jag tror det har med att de inte kan beta som på sommaren, att trägnagandet är ett slags substitut. Man får helt enkelt försöka tillgodose det genom att lägga sly och trästockar i hagen.

Ja du det är INTE lätt att bli av med om de väl börjat...

Min förra häst var en riktig träätare på vintern..och jag gjorde ALLT för att hon skulle sluta, inklusive stor veterinärundersökning inkl massor av blodprover för att se om hon hade brist på något-vilket hon inte hade då hennes blodprover var perfekta...

Fri tillgång på grovfoder (halm om det är en lättföding) och mycket grenar och sly både i boxen och i hagen kan minska beteendet något, men min hästj*vel tyckte ändå att det var roligare att äta upp boxen och stolparna fast dom var TOTALT inkletade i alla sortes antibit man kunde hitta...
Hon totalförstörde två boxar pga detta:devil::....inte så uppmuntrande kanske...:o

På vintern tycks hästar få ett ökat behov av att gnaga trä även om de har fri tillgång på hö osv. Jag tror det har med att de inte kan beta som på sommaren, att trägnagandet är ett slags substitut. Man får helt enkelt försöka tillgodose det genom att lägga sly och trästockar i hagen.

Jag är också inne på den här linjen. Mina har fri tillgång på grovfoder och halm, flera ha per häst att röra sig på i öppen och kuperad terräng med buskar, sly och träd. Ändå äts det på vissa träd, stolpar och utsidan av ligghallen.

Jag tycker mig se att det är mer träätning när det är kallare ute, dvs under -10 grader.

Jag har sågat ner ett mindre träd i lämplig tjocklek sen kapade vi den så lång som boxväggen är ( i vårt fall 3 m) sen borrade vi hål i varje ända och sen fäste vi den på boxväggen med snören i gallren. Så den ligger vågrätt där galler och boxväggen möts, då kan dem tugga på den och så byter vi ut vid behov. (krångligt att förklara). Har oxå innan när vi inte hade galler haft trädstammar liggande ovanpå boxväggarna.

Ibland biter han dock lite här och var ändå men då har vi anti bit där och så har han trädet som inte smakar illa. Vissa av hagstolparna har vi fått linda med hönsnät och så har dem sly och stammar i hagen oxå.

Våra går ute 7 - 20 och får portioner i hagen och mycket hösilage + halm till natten men det verkar finnas nåt extra knapperbehov på vintern:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 774
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 616
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 917
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka