Hjälp!! Häst som kliar mulen!

Skreppur

Trådstartare
Mitt shettissto började för några veckor sedan att klia lite på mulen i samband med mat. Men nu har hon blivit mycket värre. Varje gång hon äter hö kastar hon med huvudet när hon ska ta tag i höet och sedan kliar hon med mulen på boxväggen.. varför??

Hon får fri tillgång på hö, vitaminer, mineraler och morötter..

Hjälp! :(

Sv: Hjälp!! Häst som kliar mulen!

om du inte har kollat tänderna så är det en bra sak att göra.
det kan ju även vara en allergisk reaktion mot något..
har du tillföt något nytt i hennes foder på senare tid?
eller är det något annat nytt runt i kring henne?
sen kan det ju vara så om hon fått ett sår på mulen, så blir det ju extra känsligt.
höstrån kan ju stickas en del.. å är det så att hon är lite extra känslig på mulen,
så kan det ju vara så att det helt enkelt gör ont/är obehagligt för henne när hon äter.
är hon torr på mulen?
om hon är det så kan du smörja mulen med Helosan eller Idomin
(någon salva som är fet och håller huden mjuk).

ang fodret så undrar jag bara ifall du har räknat ut foderstat till henne baserat på det hö hon får?
vad för vitaminer får hon extra?
ofta är vitamintillskott onödigt till hästar.. det finns även de vitaminer som i för stor mängd är skadlig för hästens kropp.
dem fettlösliga vitaminerna (A, D, E och K) lagras i kroppen,
till skillnad från de vattenlösliga (B och C), där överflödet följer med ut i urinen.
Eftersom de fettlösliga vitaminerna kan lagras i kroppen,
ska man bara tillföra dessa om man vet att det behövs.
Har man ett bra hö så behöver man inte tillföra vitaminer..
Jag rekomenderar dej att göra en analys på ditt hö.. så du vet exakt vad din pålle behöver.
det kostar inte mkt i jämförelse med vad du, kanske helt i onödan, lägger på extra vitaminer å mineraler.

angående hennes betende så tycker jag iaf att du bör kolla upp hennes tänder, munhålan och se över mulen ordentligt.

hoppas mitt svar kan vara till någon hjälp!
:banana:

Tack snälla för svaren. Jag ska ta ut en duktig bekant i helgen som får kika igenom henne.
Hon får flytande b-vitamin, som smakar smaskens! =)

Hur gör man om man vill analysera sitt hö, vart skickar man proverna?

AnalyCen

gå in på denna sida. där kan du läsa om hur du går till väga för att fixa en höanalys.
du klickar på Lantbruk i menyraden och sen vidare på hästfoder.
där har du en meny till höger där du kan klicka dej vidare till info om hur du går til väga osv.

hoppas det går bra med din skrutt!
och lycka till med höanalysen!

:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama