Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Zetly

Trådstartare
God kväll!
Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande.
Ena hästen sväljer inte sin saliv, det ser nästan ut som om han kräks eftersom det samlas i munnen och rinner ut när han öppnar munnen. Allmäntillståndet är inte försämrat utan han betedde sig som vanligt.
Ringde ut jourhavande veterinär som kollade i munnen men inget konstigt där, vi gick då med sond ner i matstrupen men inget där heller, tog infektionsprover som var normala. Han fick 1 spruta kortison för att utesluta någon form av allergisk reaktion men inger där heller.
Veterinären jag hade ute rådde mig att åka akut till klinik, ringde upp närmsta akutöppna klinik men de rådde mig, efter samtal med veterinären som väntade kvar i stallet , att avvakta till imorgon. Distriktsvet tyckte absolut att jag skulle åka trots att kliniken rått mig att vänta. Efter att distriktsvet åkt ringde jag upp min vanliga vet som tack och lov svarade. Hon rådde mig också att vänta tills imorgon då allmäntillståndet verkade stabilt. Så nu sitter vi här, jag kollar honom 1 gång i timmen och hittills är det inga större förbättringar. Någon som har varit med om samma?
Kan tillägga att han åt några tuggor hö men inte mer än så :(

Uppdaterar tråden utifall någon annan är med om samma sak. Jag bestämde mig för att avvakta med klinkbesök och tittade till honom 1 gång timmen, första 2 timmarna var han inte alls intresserad av att äta och stod mest och tittade. Han dreglade fortfarande mängder men var inte hängig. Jag började tänka att det får nog bli klinik iaf. När jag sen kom ut en timme senare var det som att något vänt, plötsligt stod han och åt sitt kvällshö som vanligt. Han dreglade fortfarande mycket men tuggade höt och svalde utan problem. Han hade även druckit upp allt vatten i sin hink. Drack ytterligare 1/4 hink när jag fyllt på. Fortsatte kolla honom varje timma och han betedde sig som vanligt och framåt morgonen väckte jag honom ett par av gångerna när jag kom för att titta till honom. Kändes tryggt att han var så pass lugn själv att han lagt sig för att sova. När jag sen kom ut för att släppa ut dem var han precis som vanligt, gnäggade när jag öppnade stalldörren och travade glatt ut i hagen och började beta. Han dreglade inte längre men det märktes att han svalde ofta. Sväljandet avtog också efter ett par timmar och vid 10-tiden märktes inget längre och senare åt han lunchhö utan problem.
Jag misstänker att han fått i sig något i hagen eller att något retat i matstrupen.
Hoppas detta kan lugna lite om nån skulle hamna i samma situation :)

När min häst var typ 7 månader upplevde jag nånting liknande. Han kunde inte svälja, varken när han försökte dia eller när han tuggade hö. Min första tanke var problem med munnen, svalget eller käken men veterinär hittade ingenting avvikande. Allmäntillståndet var inte heller direkt påverkat men uppenbart att något var fel och allvarligt när de inte kan äta. Det blev bättre relativt snabbt och det enda vi kunde se som orsak var förgiftning. Vi upptäckte johannesört i hagen, även om det var vinter och den inte blommade så verkade det som han fått smak för det.

Skönt att din häst mår bra igen, jag skulle tipsa om att ta en extra titt i hagen efter giftiga växter och få bort om du hittar nåt.

Hadde det i sommer. Usikker på hva det var men har 2 muligheter. Den ene er om hesten har spist mye kløver (usikker på hva det heter på svensk). Det kan vokse en sopp på kløver som stimulerer spyttproduksjon, de kan også bli litt rusa. Min spiste og drakk som normalt, men har sett hester på insta som bare står og henger. Det andre kan være parotid kjertelen, den produserer spytt og ligger rett ved øret til hesten. Jeg hadde infeksjon i den 4 dager etter spytt episoden, så vi vet ikke om spyttet var pga det eller kløver.
Håper din hest mår bedre i morgen.

De brukar reagera och dregla när de blivit förgiftade. Har hästen kommit åt att äta ekollon eller kanske kastanjer?

Kan hästar få spottkörtelsten?
Hvis de får infeksjon i parotid kortelen, så kan det være fordi det har dannet seg sten som tetter transporten av spytt fra kortelen til munnen. Det finnes tekster om det på nett om man søker på parotid gland.

Vet ikke om det er det samme som det du skriver om?

God kväll!
Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande.
Ena hästen sväljer inte sin saliv, det ser nästan ut som om han kräks eftersom det samlas i munnen och rinner ut när han öppnar munnen. Allmäntillståndet är inte försämrat utan han betedde sig som vanligt.
Ringde ut jourhavande veterinär som kollade i munnen men inget konstigt där, vi gick då med sond ner i matstrupen men inget där heller, tog infektionsprover som var normala. Han fick 1 spruta kortison för att utesluta någon form av allergisk reaktion men inger där heller.
Veterinären jag hade ute rådde mig att åka akut till klinik, ringde upp närmsta akutöppna klinik men de rådde mig, efter samtal med veterinären som väntade kvar i stallet , att avvakta till imorgon. Distriktsvet tyckte absolut att jag skulle åka trots att kliniken rått mig att vänta. Efter att distriktsvet åkt ringde jag upp min vanliga vet som tack och lov svarade. Hon rådde mig också att vänta tills imorgon då allmäntillståndet verkade stabilt. Så nu sitter vi här, jag kollar honom 1 gång i timmen och hittills är det inga större förbättringar. Någon som har varit med om samma?
Kan tillägga att han åt några tuggor hö men inte mer än så :(
Hej! Hur har det gått?

Hittar inga konstigheter i hagen men är ju svårt att identifiera nu när det mesta är dött. En tanke som slog mig är ifall det kan vara brännässlor? Växer lite kring en husvägg i hagen och såg att han tog en tugga av dem häromdagen. Tänker att det borde brännas rätt rejält om man stoppar en sån i munnen. Tror ni att det kan vara så "enkelt"?

Hittar inga konstigheter i hagen men är ju svårt att identifiera nu när det mesta är dött. En tanke som slog mig är ifall det kan vara brännässlor? Växer lite kring en husvägg i hagen och såg att han tog en tugga av dem häromdagen. Tänker att det borde brännas rätt rejält om man stoppar en sån i munnen. Tror ni att det kan vara så "enkelt"?
Nej. Det ser jag som väldigt osannolikt.

En häst i förra stallet fick liknande för några år sedan; det visade sig att den hade en sticka under tungan.
Alltså på undersidan av tungan, långt bak, det var inte lätt för veterinären att hitta den!

Tack, då är det kanske inte det heller. Jag får klura vidare 🤔
Nej, det tror inte jag heller. Min äter nämligen glatt nässlor och han får kliig mule men ingen ökad salivering.

Finns ju många växter som kan ge ökad salivering. Du har inte väldigt mycket smörblommor?

Korsört, klibbkorsört och stånds kan väl också ge ökad salivering men de är ju rätt ordentligt giftiga så då kanske man borde sett något mer symptom också.

Nej, det tror inte jag heller. Min äter nämligen glatt nässlor och han får kliig mule men ingen ökad salivering.

Finns ju många växter som kan ge ökad salivering. Du har inte väldigt mycket smörblommor?

Korsört, klibbkorsört och stånds kan väl också ge ökad salivering men de är ju rätt ordentligt giftiga så då kanske man borde sett något mer symptom också.
Då kan jag utesluta det iaf 🙈. Nej har sett nån enstaka smörblomma men inga överdrivna mängder.

Liknande trådar

Hundhälsa Min labrador har en mycket aggressiv variant av armbågsartros. Förra hösten märkte vi av att hon blev stel efter aktivitet, vilket har...
Svar
14
· Visningar
3 203
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 282
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama