hjälp, har poolen spruckit?

catya

Trådstartare
När vi stände poolen för vintern tömde vi ut lite extra vatten ifall det skulle bli mkt is. Men nu har den sjunkit ENORMT??? Vi har inte tagit av täcket än, ska göra det i helgen. Men vart kan vattnet ha tagit vägen? Kan betongen spricka så att den läcker vatten?
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

har du en bassäng full med vatten under vinterhalvåret så kommer den att spricka för eller senare, ja.. det är en väldans kraft och vatten som fryser till is expanderar = spräcker kärlet.

man får faktiskt skylla sig själv om man låter utomhuspool stå halvfull med vatten ouppvärmd en svensk vinter spricker.
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

Kan det inte ha frystorkat bort i kylan? Det torkar ju upp grymt bra när det blir smällkallt ute...
Har du tur så, annars är det nog så att den har spruckit...
Vad är den gjord av? Glasfiber går ju att laga iaf :)
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

Vår pool har alltid vatten kvar. Den ska skötas på det viset enligt tillverkaren och den har klarat sig varje år. Vi tömmer bara vattnet så långt ned att glasen i belysningen inte spräcks. (Belysningen sitter alltså en bit ned i poolen.
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

Ja, fast nu är det ju faktiskt så att man enl tillverkaren INTE ska tömma den under vinter!
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

Den är gjuten i betong, med något plast överdrag som kallas liner. Dem är byggd av folkpool.
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

ja, men kyla kommer ovanifrån på hösten och underifrån våren.. alltså fryser det överst först, precis som i en sjö.. och när locket väl är pålagt så har det ingenstans att expandera.. alltså spricker kärlet...
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

En pool skall vara konisk.
D.v.s. större uppe än nere.
Så isen skall pressa sig uppåt när det fryser.
Att ha kvar vatten är normalt förfarande med en gjuten pool.
Annars så kan poolens sidor kollapsa inåt av trycket från den omgivande marken och grundvattnet.
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

ja, men kyla kommer ovanifrån på hösten och underifrån våren.. alltså fryser det överst först, precis som i en sjö.. och när locket väl är pålagt så har det ingenstans att expandera.. alltså spricker kärlet...

Men glöm inte att marken runt om poolen fryser och expanderar också. Kraft och motkraft.

Och om poolen är tömd så finns det dessutom inget som isolerar utan det blir kraftig tjäle under poolen vilket nog inte är så bra.
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

Ingen fara, man tömmer såpass mkt så isen har stor plats uppåt, "locket" är ju inte heller helt tätt, utan en plast duk. Så vi har gjort precis som man ska en normal vinter, men denna har ju inte riktigt varit normal här nere...
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

Ngn som har pool o har öppnat den än? Hur kan betongen röra sig? Den har blivit liksom bubblig, som vågor? Har det blivit en spricka borde det ju se ut på annat sätt?
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

JAg kan fråga min syster ikväll hur deras har mått... De har en cementpool de också. Det verkar ju lite konstigt tycker jag. Bild?
 
Sv: hjälp, har poolen spruckit?

Jag tror inte du har betong hela vägen ner, utan sand och den ändrar ju lätt form utan att poolen tar skada. Att poolen läcker kan bero på ngn spricka, men troligtvis är det bara all is som tränkt bort vattnet. Fyll på igen o se om det stannar???
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 379
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 512
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 937
Hundhälsa Hej allihop. Jag skriver till er i frustration då jag känner mig handlingsförlamad och inte riktigt vet vad jag ska göra eller tänka...
Svar
6
· Visningar
1 486
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp