HJÄLP!!!? Hål rätt in genom ryggen!

Ilona

Trådstartare
Pållen har haft fuktexem som vi behandlat med klorhexidin och äppelcidervinäger. Detta har varit främst under sadel, samt bogparti. Ett sår på ca fem mm i diameter, rosa/rött. I mitten sitter en prick, som ser ut att gå rätt ner i kroppen! Man ser ett hål liksom. Hjälp???

Så fort man råkar snudda vid detta så reagerar han väldigt starkt. Fingertopparnas lätta beröring likaså!!

Vad kan det vara? Någonting i äppelciderbehandlingen? Rullat sig i något? Något bett? Utslag? Hjälp!

(Syns väldigt dåligt på bilden! Man ser inte att det är ett hål pga sårskorpan började komma precis när jag tog det.)

bild_197184359.jpg

Sv: HJÄLP!!!? Hål rätt in genom ryggen!

Rent spontant.. varför äppelcidervinäger?

och varför klorhexidin?

Om det är fuktexem skulle jag vilja torka ut det.

Jag tycker det ser ut som hårsäcksinflammation. Har haft en häst med exakt likadana sår.

Hålet är där hårstråt kommer upp.

Jag hade nog behandlat det med penicillin och vanlig sprit, men jag tycker du skall ringa och rådfråga med veterinär

Det ser ut att va ett läkande sår, låt bli att lösa upp det och pilla. Ha på lite eksemsalva runt såret och låt ryggen vara några dagar, svullnar det upp eller spricker så kalla dit en veterinär som kan ta sig en titt.

Ja! Men jag rådfrågade en veterinär. Detta har hjälpt jättebra och pälsen har redan växt ca en cm..... Så det behövde jag inte hjälp med!:) Men undrar bara vad det kan vara för sår....

Okej! Hårsäckarna? Ja, det låter ju väldigt vettigt! Får prova detta... Kan ju köra honom i vagn litegrann istället så får ryggen vila!

Tack så jättemycket! Kom gärna med fler teorier eller hjälpanden!:)

Jag hade nog behandlat det med penicillin och vanlig sprit, men jag tycker du skall ringa och rådfråga med veterinär

Man behandlar INTE småsår med penicillin om det inte finns ett klart behov av det. Antibiotikaresistens är ett jätteproblem och man ska vara väldigt försiktig. (Vanligt "penicillin" används tex nästan aldrig längre eftersom det mesta är resistent mot det).

Till ts så skulle jag helt klart låta hästen vila från tryck på såret. Att sen se vad det är är lite svårare men det ser rent och fint ut nu i alla fall så fortsätt hålla det rent med tvål och vatten och ev mjukgörande salva så läker det nog snabbt. Blir det värre så kontakta vet.

Det är väl klart att man använder penicillin om det behövs. Och streptosolin salvan ger ingen större resistens.

Men som jag skrev så skall man ringa en veterinär du kan knappast behandla med penicillin själv.

Just streptocillin har två huvudsubstanser varav den ena numera är i stort sett effektlös just pga resistens....

Jag tycker att det ser ut som en regnskålla. Om hästen har problem med huden så kan ju även andra hudsjukdomar komma. Just att hästen reagerar väldigt stark emot beröring säger mej också att det kan vara en regnskålla för de kan göra väldigt ont. Kolla igenom hästen om den inte har fler. Det känns i början som en liten förhöjning (som då kan klia ibland) och när den har mognat eller om man pillar när den är nästan mogen så faller pälsen av som en solfjäder. Under så kan det vara precis en sådan krater som på din bild. Det kan också bara vara lite mjälligt men inget sår.

Behandlingen är att se till att få magen i ett riktigt bra skick. Att se till att täckena hålls rena så att ingen infektion uppkommer och om det ser ut som på din bild tvätta och hålla det rent och givetvis inte ha någon utrustning som ligger emot. Det är viktigt att man verkligen ser till att få området torrt efter tvättning. Jag tror att alla problem med huden börjar med magproblem men alla veterinärer håller inte med även om vissa gör det. En bakjäst om dagen och 1-2 dl linfrökaka/dag fick våra hästar att läka. De hade båda problem med regnskållor när de köptes.

Den behandling du har gett hitills mot fukteksemet har endel även fått bukt med regnskållor med men på våra var det verkningslöst utan det var bara att vänta ut att kroppen fick läka ifred när magen väl hade kommit i balans. Min hade hundratals medans vår andra häst hade ett tjugotal när det var som värst. Min hade de dåvarande ägarna fått helklippa för att kunna behandla då detta var mitt i vintern och hon hade tjock vinterpäls. Vissa tror även att regnskållor kan uppkomma av för täta täcken och/eller av väldigt tjock päls.

Problemet är att det inte finns så många alternativ. Det är inte bara att ta fram en ny typ av antibiotika att ersätta med när en annan sort blivit verkningslös som många verkar tro.

Underligt att man då fortfarande rek och skriver ut den

Problemet är väl att en del får den utskriven för EN sak men sen används den salvan i tid och otid på alla möjliga sår tills tuben är slut för saker som inte skulle behandlas med det.

Jag är kanske trög, men rider du med sadel med sår som detta där sadeln ligger??

Jag hoppar in här lite för min häst har haft sådana "sår" som på bilden. Din beskrivning av regnskållor passar väldigt bra in på hur de varit på min häst, men det underliga är att hon fick dem under sommaren. Varmt och torrt och med sommarpäls. De satt på på bringan, på sidan och långt nere på låren. Inte de ställen som hästen blir blöt på vid regn heller. De är nu nästan borta, men det gjorde ingen skillnad med sommar eller vinterpäls, samt att hon spårklipptes och de flesta kratrar fanns då där hon klipptes, men det blev inte bättre trots att pälsen försvann där. Kan det ändå vara regnskållor eller finns det annat som är väldigt likt? (denna häst går utan täcken)

Problemet är väl att en del får den utskriven för EN sak men sen används den salvan i tid och otid på alla möjliga sår tills tuben är slut för saker som inte skulle behandlas med det.

Ja det är ju klart, men jag fick den salvan utskriven för just de hårsäcksinflammationerna som min häst hade.

Rent spontant.. varför äppelcidervinäger?

och varför klorhexidin?

Om det är fuktexem skulle jag vilja torka ut det.

Äppelcidervinäger torkar ut och har fungerat superbra på mina hästar när de har haft regnskåller och andra liknande problem. Har även bra erfarenhet av det på ringorm, allt enligt tips från veterinär.

Ja, det är konstigt.
Jag upplever att man gått över mer till Carepen i dessa fall, där är koncentrationen av bensylpenicillin tre gånger så stor. Dihydrostreptomycin som ingår i streptocillinen vet man att det finns tendens till snabb resistensutveckling.

Tillägg:
Jag fick tips om både äppelcidervinäger och jod till min häst. Provade båda delarna, men det hände absolut ingenting med något av dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka