HJÄLP!!!!GULT SNOR!

B

Buffalo_brud

Min foderhäst har gult tjockt snor. Vad är det för ngt? Vad kan det bero på? Och vad gör man åt det? snälla hjälp mig! :confused:

det är svårt att säjja... har han feber eller är allmänpåverkad? du bör helt klart kontalta veterinär
/Ewe Ewe.Has.It

Nej hon är helt som vanligt. Inga svullnader, varma ställen, vanlig temp. Det är bara gult snor som kommer ibland. Vid tex. Ansträngning. Märkte det idag när jag gick ut med henne. Hon fick som massa slem som var gulfärgat. Men sedan försvann det :confused:

Kan det ha att göra med att hon precis bytt stallplats? jag fick hem henne i förrigår och jag märkte problemet igår. Kan det vara damm??

Första dagen var hon dyngsur när hon kom ut ur transporten. Kan det ha ngt med det att göra? Att hon blivit nerkyld och sedan varm? Eller nåt?

:confused: :cry:

Är du helt säker? Finns det inget man kan göra utan att kontakta vet.?? Om det går över vad gör man då? :confused: :confused:

Jag läste på en annan tråd att det kan vara "vanlig" förkylning för hennes häst var precis som min. Det stog att man kunde avvakta och se och det kunde gå över.

"Min" häst har God aptit och är helt som vanligt. Visar inga andra tecken på Sjukdom än lite gult snor. Men det är inte mkt.

Vad kan det vara?

TACKSAM för ALLA tankar och Funderingar!

Kontakta veterinär och fråga. Det är inte alls säkert att vet behöver komma ut, det kanske räcker med konsultation via telefon. Ta det säkra före det osäkra och prata med vet, om inte annat för att lugna dig själv.

SNÄLLA kan inte någon skriva ngt?? *VÄLDIGT OROLIG/PANIK*

:cry: :cry: :cry:

förmodligen nån sorts förkylning.. håll koll på hästens temp och allmän tillstånd så märker du om det utvecklas vidare..

tror inte du behöver hetsa upp dig så...gult snor beror på en bakterieinfektion och vitt snor på virusinfektion...ring vet i morgon om ev penicillinkur till hästen...
Du kan sova i lugn o ro, lite snor bekymrar inte hästen nämvärt....

Kontrollera tempen på hästen minst två gånger per dag, det får inte gå över 40 grader. Det kan vara en virusinfektion även om snoret är gult, det kan inte en vet. göra något åt, hästen måste klara det själv. Vila, vatten och skugga. Om hon får väldigt hög feber tycker jag du kan ringa och rådfråga din veterinär, likaså om det inte går över på 1-2 dagar. Ingen motion förrän tidigast femte feberfria dagen. Om hon blir bra och det sen tar om ska du också ringa veterinär.
Är du orolig ska du alltid ringa veterinär oavsett vad vi på Buke säger är normalt eller onormalt.

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
373
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 460
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar