hjälp! gul svans...

aysha

Trådstartare
ni som har skimmlar... vad tvättar ni svansarna med?
hur jag än gör är min hästs svans fortfarande gulaktig..jag blir galen! :devil:
tips mottages VÄLDIGT tacksamt! :)

Sv: hjälp! gul svans...

Har en vit svans, det absolut bästa är klorin.. lite på stråna bara, man får inte ha det i svansen, så det kommer åt hud... Det bleker, men använd det inte för ofta, slitage på stråna.. jätteeffektivt om man ska på tävling, utställning osv..

Cardento tvättas med klorin.... =)
därför är han så fin jämnt.

Grönsåpa, inte utblandat med vatten ta direkt på, men då får räkna med att göra om det ett par ggr.

mul skrev:
Har en vit svans, det absolut bästa är klorin.. lite på stråna bara, man får inte ha det i svansen, så det kommer åt hud... Det bleker, men använd det inte för ofta, slitage på stråna.. jätteeffektivt om man ska på tävling, utställning osv..

wee kan man verkligen ta klorin? :idea: hehe har tänkt tanken många gånger inför tävling å så, skimmlar e ju inte alltid så lätta å få ordentligt vita... ball ball kommer jag testa....:d

Jag brukar ta Yes diskmedel det funkar kanon!:love:

Jag hade Yes diskmedel till min skimmel.

Till strumpor och sånt så har jag nåt som heter Coat Whitener (stavning) de blir kritvita och nästan glittriga. Ibland tog jag lite sånt längst ut i svansen oxå...

såpa är bäst:) gnugga in ordentligt och sen sköljer man ur det.

Ni som använder klorin: Blir svansen helt vit och hur går ni tillväga?

Ni som andäven Klorin! Har ni det bara i svansen? eller på hela hästen?

Vet inte om det är så bra att ta yes på bena om man använder det ofta, visst det funkar men det är uttorkande för huden.

tack för alla tips!
jag har använt yes också, funkar bra, men det blir ändå inte helt rent..
men värt o fösöka med klorin!

de finns ju speciella skimmel och silver schampoo som bleker skonsamt...tyckte de funkade på min skimmel :D

Bara i svans eller man, ska inte komma i kontakt med huden. Bleker bara hårstråna.

Svansar är säkert svårare att få vita, men på Harrys kronor använder jag gammaldags grön såpa. Sån som är på burk (geleaktig) så man tar lite i handen och gnider in och sköljer bort. Då blir dom kritvita:D

Ett tips efter tvätten som en stallkamrat gör, fläta svansen! Hon gör det på vintern efter alla flugor försvunnit.

Vi hadde löss i stallet för ett tag sen...:eek: Då vart vi tvungna att tvätta alla hästarna me d ett special shampo från apoteket, de (fem skimlar och två skäckar) blev väldigt vita av det shampot, men det kanske inte är så nyttigt i längden... jag brukar använda skimmel shampo på mina, men har hört att Yes disk medel är bra.

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
754
Senast: Vinur
·
Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama