hjälp! gräsklippargräs!

Shimzy

Trådstartare
dumma dumma dumma utsläpapren i stallet imorse glömde stäng en av våra grindara i hagen. och i den delen som var avstängd låg det gräsklippargräs utslängt.. legat i ca 4-5 dagar nu..
och hästarna stod i morse i flera timmar och käkade upp det??

hjälp mig..är detta farligt?
vad skall jag kolla efter nu?

det harj u varit frost någon natt nu med.om det påverkar..

mvh lene

Sv: hjälp! gräsklippargräs!

Nu ska jag vara lite taskig, och säga att gjort är gjort, tyvärr är det ju så.
Blir dom sjuka så är det till veterinären, händer det inget så är det väl bra och det har blivit en liten läxa för den som glömde grinden kanske.

Vad som KAN hända är ju mag och tarmstörningar av olika slag, fång, kolik etc. Det är ju självklart bra att kolla hästarna det närmsta dygnet så att man ser symptomen tidigt.

Frosten påverkar inte gräsklippet. Det påverkar bara växande gräs.

Hoppas hästarna inte tagit någon skada.
Men varför öht lägga gräsklipp i en hästhage?

Immer

en dum granne kastade in sitt klippta gräs till h'astana för att vara snäll..han ahr lovat att ta bort det och inte kassta in nytt..
han hann itne ta bort det plus att vi redan innan hade en avspärrning där så hästarna inte kommer fram dit för det är så stenigt och lerigt.
men som sagt glömde ngn stänga..grr

var is tallet flera timamr igår utan att se några osm hellst avikerlser i hans betende..så det har nog gått bra va?
eller hur långt efter kan de visa sig?

Nu är det visserligen "försent" att förebygga ev kolik anfall, men om det skulle hända någon mer gång så ge filmjölk, upp till fyra liter om dagen kan man ge.
Du kan också ge mag-tarm balans eller foderjäst, det hjälper magen att komma i form igen.

åh tack! bra tips kan man aldrig får för många! :D:D

de gick som tur var bra med maganra på hästana, men skall minnas de trixet ;)

Liknande trådar

Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
C
Hästhantering Hej alla. Jag har en underbar snart 5årig halvblodsvalack ca 173cm stor och väger säkert 700kg. Suuuper vid ridning men rätt hård i...
2
Svar
22
· Visningar
2 080
Senast: mackan
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar