HJÄLP! Går inte att lyfta bakbenen

L

loppo

Har fått hem en häst på tre år, ägaren sa att pållen har varit snäll att verka, men för ett tag sedan så hade hovslagaren varit ensam och verkat och efter det så tillåts inte att få lyfta bakbenen, hon drar dom åt sig eller vevar runt med dom rätt bra.

Så nu när jag ska träna på att lyfta dom så försöker hon dra åt sig dom och provar jag att hålla kvar så försöker hon att slå, hon går även emot mig med rumpan. Hon skrämde upp mig rätt bra förut och jag reagerade genom att ryta åt henne och så daskade jag till henne på låret med handen.(och då verkade hon bli lite rädd/osäker)

hur ska jag göra?, antar att hon fått stryk då hovis va ensam med henne så jag kanske förvärrar det hela om jag daskar te na på rumpan? men samtidigt så känns det inte ok när hon försöker slå, och som sagt att säga till henne med rösten hjälper inte heller. Hur hade ni gjort?

Sv: HJÄLP! Går inte att lyfta bakbenen

Jag skulle bara försöka om och om igen (flytta undan för sparkarna) och berömma när hon visar minsta tendens att göra rätt. Uppträd lugnt och skrik och slå inte henne. Du skriver ju själv att hon verkar osäker och rädd:confused:. Hur var hon innan hovslagaren kom?

Jag har själv en liten som är rädd om sina ben, och henne tänker jag inte lämna ensam med hovis (dels för att jag är rädd om min hovslagare och dels för hästens skull). Hoppas det går bra för er!

som sagt enligt förra ägaren så har det tidigare inte varit ngt problem att lyfta bakbenen, jag har inte frågat hur länge sedan det är sedan detta problem började, har själv inte haft hästen så länge, och förra ägaren verkar ha släppt ner benet så fort hon dragit åt sig det vilket hon gör direkt man provat lyfta det, det jag har gjort är ju att försöka hålla det i mer än en halv sekund, men det går som sagt inte...och i samma veva som jag provar lyfta det så skyndar hon att dra det till sig, men ska jag berömma i det skedet ändå?

Fick hem en 1åring som fick totalpanik när man försökte lyfta bakbenen, det gick bra att borsta o så, men absolut inte greppa runt benen.

Vi tog en longerlina (mest för att skydda oss själv från hennes sparkar) runt karleden och lyfte så, gjorde det några dagar och sen tog jag upp benet med hjälp av linan och kunde hålla så, nu kan jag lyfta benen på henne utan problem själv :) (1 månad senare) :)

Jag fick inte ta på min pållas ben, så första steget blev att envisas med att borsta och berömma när hon stod still. Efter det fick jag borsta benen (hon fattar snabbt!) och hon stod stilla, och då ville jag lyfta. Berömde när hon lyfte och sen ner. Nästa steg, att lyfta och kratsa hovar. Jag gjorde det stegvis likadant dag för dag. Vet inte om min är extremt snäll, men när hon förstod vad jag ville och att det inte gjorde ont, var det OK!

kl* Behöver inte alls ha hänt ngt när hovis var där. Det är inte ovanligt att unghästar har lite åsikter om att vi vill lyfta deras ben. Att ta och lyfta ett ben är mkt dominant handling då man försätter (speciellt unga och lite vingliga) unghästar lätt ur balans. Vissa blir mer petiga om sina ben i tillväxtperioder tex. Ställ gärna hästen så den ha möjlighet att vila ena sidan av kroppen/ rumpan mot en vägg eller liknande så förenklar du för hästen att våga lämna ut sig åt dig -dvs lyfta på benet. Träna och träna, för att inte skrämma upp hästen, håll upp korta perioder och ställ ner tidigare än hästen själv tänkt sig (dvs innan den börjar protestera) beröm och gör om tílls det fungerar.

Fick hem en 1åring som fick totalpanik när man försökte lyfta bakbenen, det gick bra att borsta o så, men absolut inte greppa runt benen.

Vi tog en longerlina (mest för att skydda oss själv från hennes sparkar) runt karleden och lyfte så, gjorde det några dagar och sen tog jag upp benet med hjälp av linan och kunde hålla så, nu kan jag lyfta benen på henne utan problem själv :) (1 månad senare) :)

ja så är ju min med, har vid ngt tillfälle blivit att hon dragit till sig benet när jag borstat med, men oftast så står hon still, men själva greppandet får henne totalt tossig, och just det här med att hon vill slå är ju det värsta.

Frågan är ju om hon tillåter mig lägga linan om karleden då, ska jag bara hålla linan runt benet nu till en början? vad gjör jag om hon blir helt galen av det då? Hålla kvar??
Såg ngt repotage där de använde en förlängd arm för att beröra hästars ben med som slog så fort man närmde sig dom, och tanken med den förlängda armen va ju för att skydda sig själv och dels för att man skulle fortsätta med berörningen för att hästen inte skulle lära sig att det obehagliga försvann genom att slå sig fri sas (samma tänk här eller?)

Frågan är ju om hon tillåter mig lägga linan om karleden då, ska jag bara hålla linan runt benet nu till en början? vad gjör jag om hon blir helt galen av det då? Hålla kvar??
Jag vande henne vid att jag får röra vid benen utan att greppa, sen la jag linan utan att ge tryck o sen akta jag mig en bit ifrån, sen prova jag lägga lite tryck, min va väldigt snäll o lyfte, även om hon blev lite stressad o tyckte det va obehagligt, sen fortfatte jag, när hon lyfte utan problem så tog jag upp benet med linan sen flytta jag mig närmare & tog tag i benet, efter hand börja jag lyfta benet lite upp o ner o sen funka det att lyfta utan linan också :)

(samma tänk här eller?)
Jag använde linan för att slippa undan att bli sparkad vilket jag blev några gånger först. Så de är det väl ;)

när jag köpte min ponny som 4 åring var han otroligt rädd om sina bakben, han kunde inte skos utan gick barfota bak, hur dom lyckats verka har jag ingen aning om. Jag jobbade med rep, dvs vanligt grimskaft, som jag helt enkelt la bakom karleden och gav ett lätt tryck. Alltså inget långvarigt, jag hade inte som mål att hästen skulle hålla upp benet, utan allt jag ville var att han lyfte hoven från marken. Det resulterade oftast i att han drog upp det så kraftigt att han nästan ramlade omkull, eller ev så vevade han lite(slog dock inte). Jag accepterade detta och gav efter så fort han lyfte på benet, även om han vevade/ställde ner det igen på en gång.

Efter ett tag så förstod han att jag inte krävde något annat än att han skulle lyfta och sedan sätta ner, och efter ca 1 vecka gjorde han detta utan problem. Jag började då med att lyfta flera gånger tätt inpå varandra, allså tryck, ge efter, och så tryck igen så fort han satt ner det. så småningom började jag att behålla trycket längre, försökte han då sätta ner benet ökade jag ännu mer, men när han stod stilla så gav jag efter på en gång. I början blev det lite vevning hit och dit när jag krävde att han skulle hålla kvar benen i luften, men då hade han redan lärt sig att repet inte var farligt, så efter ett tag så slutade han och då fick han eftergift på en gång.

Sedan gick jag över och gjorde samma sak med händerna.
Ca 2 veckor efter att han kommit hem till oss var problemet borta, och han har varit problemfri sedan dess:D

ok ska träna lite mer på att bara beröra benen först innan jag provar med rep, förut idag när jag bad henne flytta på rumpan genom att lägga tryck på baken så började hon med att lyfta upp bakbenet, känns lite som om hon försöker tala om att jag inte ska komma o styra å ställa inte,tyvärr så reagerar jag genom att dra undan mina egna ben då jag gärna inte vill åka på spark av na,men jag får helt enkelt försöka att inte backa av i det läget, för då "vinner" väl hon sas och så blir problemet ännu värre misstänker jag....(fick i varje fall till några steg åt sidan utan ngn större protest, efter att hon lyft på bakbenet)
suck Har hållt på med hästar i snart tusen år och den här damen får mig att kännas som nybörjare på nytt, har lixom ingen erfarenhet av sånt här, tacka vetja valacker....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka