Hjälp, går det inte att köra in henne?

H

Hult

Har en shettis, 8 år som vi håller på att köra in. Nu till problemet, i skritt går det numera jättebra. Men i trav är hon vettskrämd, travar snabbare och snabbare tills hon nästan får panik. Hur göra? Känns som vi kanske ska ge upp, antagligen har det hänt något tidigare i livet som spökar och det kommer inte gå att köra henne.

Sv: Hjälp, går det inte att köra in henne?

Och om det funkar i skritt, kör henne bara i skritt tills vidare, och låt det sjunka in.... Kankse har inkörnigen gått lite för fort? Vissa hästar behöver lite paus emellanåt för att kunskapen skall sjunka in......

Skritta bara i vagn i kanske 2-3 veckor och sedan lägg in korta korta travpass, ex 4-5 steg och sedan skritt igen tills hon är lugn. Ha gärna medhjälpare med dig när du börjar prova trav igen. Och tömkör henne i trav kanske?

Annars ta hjälp av ett proffs. För går det bra i skritt så ska det nog gå bra att köra henne så småningom!
Lycka till!

Hur ligger vagnen i selen? Vi har en liten shettis som jag har noterat att vagnen ligger illa (draglinjen bryts) och då guppar skaklarna väldigt i traven. Kan det vara något sådant som stör henne?

Tillägg - det är inte min shettis, shettisen finns i samma stall som min häst bara och jag har kört den ett par gånger bara för att den blivit så fet. Jag kan med andra ord inte ta ansvar för utrustningen utan försöker bara få ned hästen i vikt, huvudsakligen genom tömkörning. Ägaren tycker inte att det finns anledning att skaffa annan vagn.

Hur ligger vagnen i selen? Vi har en liten shettis som jag har noterat att vagnen ligger illa (draglinjen bryts) och då guppar skaklarna väldigt i traven. Kan det vara något sådant som stör henne?

Tillägg - det är inte min shettis, shettisen finns i samma stall som min häst bara och jag har kört den ett par gånger bara för att den blivit så fet. Jag kan med andra ord inte ta ansvar för utrustningen utan försöker bara få ned hästen i vikt, huvudsakligen genom tömkörning. Ägaren tycker inte att det finns anledning att skaffa annan vagn.

Hej hej! Behövs ingen ny vagn! Selen ska kunna anpassas efter varje vagn eller redskap du provar! Draglinjen justeras med hjälp av upphålls remmen vid däckeln! Testa dig fram! Lycka till!

Tack men problemen är flera... och i och med att jag inte kan köpa saker åt denna lilla härliga ponny (har fullt sjå att försörja min egen häst ju) så funkar det inte något bra.

Vagnen är en rockard - sannolikt mer lagom för en b-ponny än en a-ponny är jag rädd för skacklarna kommer så pass högt att vagnen lutar lite framåt när man fäster den i selen = går inte att justera. Selen är dessutom en loksele som ju skulle behöva modifieras en del för att bli riktigt bra att dra rockard med och det innebär också att det är svårt att höja infästningspunkten för vagnen. I och med att ponnyn är så liten tror jag inte att det går att justera selen så att rockarden blir passande faktiskt.

Trist nog... för ponnyn behöver desperat motion och jag kan inte rida honom (om jag inte bantar sisådär 50 kg först :angel:) och att tömköra jämt och ständigt ledsnar man ju på.

På min lilla B-ponnyn och C-ponnyns rockard sätt jag skackelremmen i ett av hålen i remmet mellan däckeln och dragringen på lokselen (dvs. ovanpå). Alltså det var två rem genom spännet på skackelremmet. Detta höjde skackelfäste (och var justerbart till en viss del!). Sedan kunde draglinor gå direkt till dragringen att ge en direkt draglinje. Om du förstår vad jag menar (?)
Om "din" vagn inte har svängel kan du fixa till med trissor i L-et mellan skackeln och framdelen av vagnen samt rep som draglinor - kostar nästan ingenting ;)
Annars låter det bra med mycket skritt och sedan bygga på med (från början) väldigt korta trav pass som EmblaAsk skriver.

Jag vet inte vad du använder för huvudlag men om du har ett utan skygglappar ta och prova att börja köra henne med skygglappar. Då behöver hon inte bli rädd för vargarna i diket... / Gunilla

Var hittar jag ett bra huvudlag med skygglappar då? Tips på någon hemsida eller liknande?

Var hittar jag ett bra huvudlag med skygglappar då? Tips på någon hemsida eller liknande?

Jag hade problem med en "tittig" (men inte alls nervös) ponny som blev suverän med skygglappar..men är det ditt problem, egentligen? Var lite försiktig med "quick fix". Se över din vagn och sele samt lite grund träning. Om hästen är osäker kan det blir ännu värre om den, helt plötsligt, inte ser heller..... :eek:

var i sverige bor du (du kan gärna lägga in det i din profil) Jag tycker du ska söka hjälp v en tränare eller erfaren kusk, jag vill ju varken att det ska sluta illa eller att du ger upp. Målet är väl en välkörd och trevlig familjeponny alternativt tävlingsponny

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 077
Senast: Catsu
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar