hjälp, gammal stel häst

Sv: hjälp, gammal stel häst

Tankte pa en annan sak,, alla sager mycket tacken och inte frysa,, vilket ifs ar bra,,
Men tank pa att hasten far jobbigare att ror frambenen om tackena inte passar ordentigt,, vilket kan orsaka stelheter..

Sen sa kan man ju bygga om hagen, sa hon maste rora sig lite mera,, bygga en liten passage som hastarna maste ga igenom for att komma in, el / och till vattnet och maten, med bomar och sa, sa dom maste lyfta pa bennen..

sen tycker jag att du ska ta ut en massor, som kan tala om for dig, var hon ar stel, voilka muskler och hur du bast stratchar och jobbar med problemet,, och oxa se om problemet ar muskelart,,

2 kartoneg, aj aj aj. Jo jag förstår hur du känner dig, har precat i min lucernpellets nu som hon efter ett minimalt tag vägrade äta så jag fick blanda i betfor vilket hjälpte att litet tag, men sista dagen, med övergång till nya krafft groov vägrade hon äta upp krafftfodret. Få se om hon har ättit upp det nu :) Kankse man kan ta å rengöra krubban idag, har inte gått för att enda gången det är slut på krafftoder där i är mitt i natten för att hon har tråkigt :angel: Skulle åkt till stallet för en timme seddan men låset hade ju frysit så jag har fått bära in den i värmen, hoppas jag kommer iväg nu...

Zaida skrev:
Hejsan allihop!
Jag har haft min pony ute på foder i fyra år. jag fick henne när jag var nio och nu är 21. hon blev inte så bra skött där hon var på foder. flickan som red min häst hade tröttnat på att rida och vi hade inte fått ngn info. om det så min käraste pony har STÅTT mer eller mindre i ett-två år och hon blev inte så bra skött heller.

så nu står jag här med en pony jag älskar och inte vill ngt annat än väl men ja behöver hjälp för att komma "back on track". Jag har haft henne nu i tre månader och håller på att sätta igång henne, men jag har märkt att hon blir otroligt stel nu när det är så kallt. jag vet att jag ska skritta fram länge före och efter, men ibland så "hackar" hon liksom i gången innan hon är uppvärmd. jag tycker det är obehagligt och brukar leda henne runt då.

har ni några tips och råd till mig, kan jag göra ngt för att hon inte ska bli så jäkla stel?

det här är juh inte samma häst jag lämnade bort hon har juh faktiskt blivit gammal....

jag vill juh träna och utvecklas och bygga muskler, hjälp mig!

Jag har inte bara en, utan två gamla hästar, som jag försöker hålla igång. (21 och 26)
Jag har valt varannandagsridning, för att musklerna ska hinna bygga mellan varven.
Viktigt med roliga hagkompisar, så de kan komma igång och leka självmant, och röra på sig. Har "blandat" dom med unghästar.
De har fått behålla all vinterpäls, ställt dom på lösdrift, för att inte behöva stå still, och "stelna till".
Lösdriften är ett ordentligt hus, där de kan få samma skydd som i ett stall.
Givetvis täcke på när det är busväder.
Fri tillgång på hö, för att hålla värmen och hullet.
Bio-glucosamin för lederna.
Varmt skållat kraftfoder varje dag.
De är roliga, rullar sig, ligger ner och sover och leker ännu, trots sin ålder! Och så är de ju såna vänner med varann.
Jag är nog en konstig prick, men jag kan inte göra mig av med dom bara för att dom är pensionärer. Dom har ju spirit! Livsglädje, och en klokhet, som är större än de unga hästarnas.
Men folk tycker jag är tokig som kostar på dom en massa kost-tillskott. Kanske man är också.

Se om du kan hitta storpack av gurkmejan och inte de där små kryddburkarna. Min gamling fick en ½ dl gurkmeja dagligen, 1 msk kan man stoppa i sig själv om man känner för det. ;)

Jo, hittar jag inte det så frågar jag nog. Dom på willy´s brukar ju iaf kunna ta hem storpack åt en. Annars har dom tyvärr minskat ner sina kryddburkar dom jäklarna. Tur att jag han köpa stora innan iaf. Hålla på med smått fjutt när man lagar mat dagligen är ju harkel...

Måste bara fråga en sak som jag började fundera över när jag läste vad du skrev.

Kollar ni (alla här) överhuvud taget upp era hästar när de är på foder? Om det är långt dit hästen är kan man iaf be dem som har hästen att skicka ett kort och be dem berätta hur de tränar.

Jag gjorde det, men jag hade fodervärd här i gävle där jag bor oxå.
Sa upp det för jag tyckte inte det funkade å dom lyssnade inte på vad som behövdes, dom hade fel sadel å min den var för trång bland annat. Så jag tog hem henne å lät henne stå å tog ut veterinär som fick fixa till det å efter det en sadelutprovare som var rekomenderat utav veterinären.

Jag har själv en väldigt stel häst, och det är ju för han börjar bli lite äldre men även pga sin skada.

Jag ger han MSM i maten och det har hjälpt mot knäppningarna i lederna och hjälper till att "mjuka" musklerna.
Har hittat ett schema som passar han bra och stelheten försvinner snabbare sen jag började med schemat.
Brukar iaf minst skritta fram 15 min, nu när det är kallt, gärna från marken de första 5 min.
Sen brukar jag göra att jag rider dag 1, markarbete/lätt ridning tex skrittur dag 2 och vila dag 3, ibland rörlig vila.

Stretchar alltid efter ridning eller efter arbete där musklerna har jobbat och blivit ordentligt varma.
1 dag i veckan på en vilodag masseras han antingen av mig eller av dipl. massör.
Tänjningar av musklerna är också bra innan ridning.

Tänk bara på om din häst inte är van vid stretching så gå lugnt fram, de första gångerna du ska stretcha så gör det inte så mkt om du inte stretchar ordentligt det viktiga är att hästen lär sig att det inte är farligt.
Du ska ALDRIG dra fram benen, utan du visar vägen sen brukar hästen sköta det själv, så du bara behöver ge stöd och hålla i benet. Det krävs mkt tålamod och det tar ett tag innan hästen blir mer rörlig och ger resultat på en stel häst och de första gångerna ärdet nästan omöjligt att stretcha i 15 sekunder, utan 5 sekunder är mer lagom, sen ökar du efterhand hästen blir mjukare och rörligare.

Sv: Tolly

crux_ansata skrev:
:bow:

Tänk, jag tror jag gillar dig :p ;)

ÅH!JISSES!

Det där värmde hjärtat!

Tack ska du ha!
iblann behöver man ju lite bekräftelse på att det man gör är bra....

Tack!Och KRAM!:love:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 355
Senast: Bobloblaw
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Hästvård Min häst är sjutton år gammal och har i höst börjat bli väldigt stel. Jag funderar nu på vad som på bästa sätt kan göra honom mjukare i...
2
Svar
21
· Visningar
3 796
Senast: Mimmimamma
·
Hästvård Har en gammal travare som jag har följt ända sedan han var 3 år gammal . De första 6 åren gick han inom travet och sprang lopp mm, sedan...
Svar
3
· Visningar
785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar