Hjälp - fraktur?

fleur

Trådstartare
Tidigare idag när jag longerade gulleplutten på stubbåkern så brallade han och var väldigt pigg men plötsligt så hoppar han på tre ben. Jag får stopp på honom omgående och vi linkar sakta till stallet. Nu i boxen vill han inte riktigt stödja på vä. fram, han står med benet lite framför sig men han haltar fram till krubban i allafall. Han är inte öm eller svullen kanske lite varm på kotans insida och har puls i hoven. Kan det vara en fraktur på hovbenet, kotbensfraktur tycker jag låter lite konstigt att få gm longering? Annan fraktur ?Naturligtvis skall vi till klinik men jag är ju så orolig och vill gärna höra åsikter från andra innan jag fullständigt målat f*n på väggen.

Sv: Hjälp - fraktur?

Ja, hur har det gått? Det skulle kunna bli en chipfraktur eller lös benbit i kotan om underlaget varit väldigt mjukt så att hästen trampar igenom utan att få stöd. Stubbåkrar såhär års brukar ju vara lite förrädiska, tyvärr... Kan också vara en vrickning, senskada/senfästeskada eller fraktur inne i hoven någonstans.

Håller en tumme att det är bättre idag och inte så allvarligt!

Sv: Hjälp - fraktur?

Nu känner jag mig lite korkad men mycket lättad.:o Vid närmare inspektion av Eddies hov i morse upptäckte jag att skon satt lite snett och att ena sidokappan gick rakt in i hoven, när vi dragit skon så stod han på foten nästan direkt. Nu har han jodopaxomslag och liten hage för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska börja med att skriva så att det är klart, jag sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp och hoppas på en til på kliniken...
Svar
3
· Visningar
985
Senast: mackan
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp