Hjälp, första dressyrtävlingen!

Fullblod89

Trådstartare
Ja, snart gäller det. Första dressyrtävlingen! :)

Hästen är min egna, en 4 åring som ska debutera första gången på dressyrtävling då hon rör sig otroligt bra. Köpte häst för hoppning men visade sig vara en liten dressyrhäst också :D
Jag själv har startat dressyr upp till LA med lånade hästar på clear rounder med bra poäng. Men det är skillnad på clear round och lokal.

Vad ska man tänka på när man kommer till en tävlingsplats för dressyr?
Hur långt innan sin start brukar vara lagom att man dyker upp? Kollar domarna även på utrustning och hästen utseendemässigt eller bara programmet och hur man utför det?

Ja allt som kan vara bra att veta för en gröngöling helt enkelt:confused:

Behöver INTE svar på simpla saker som att vaccinationsintyg ska visas innan man lastar ut etc. Har tävlat hoppning så vet vad som gäller på tävlinggsplats :angel:

Kan tillägga att det är lite mer än en vecka kvar och så här nervös har jag inte varit inför något på läääääänge :eek:

Sv: Hjälp, första dressyrtävlingen!

Det är typ samma som på hopptävling bara att du slipper gå banan och hoppa fram. ;)
hur långt innan du ska komma beror ju på hur länge du vill rida fram och hur lång tid du vill ha på dig att fixa hästen. (det kan ju ha fått en bajsfläck. ;) ) Ungefär 1.5-2 timmar innan är väl ganska lagom.

Domaren kollar på hur du rider, utför vägarna och hur hästen går. Utrustning osv kollas inte sådär, men smutsiga och nötta saker kan säkert dra ner helhetsintrycket och därmed poängen hos vissa domare.
Vissa domare dömer ner vissa hästtyper, men det är ju inget de "ska" göra.

Lycka till. Dressyr(tävling) är ju inte så himla komplicerat så det kommer säkert gå jättebra! :)

Lokal dressyr skiljer sig inte så mkt från Clear Round eller klubbdressyr. Du ska ju som vanligt visa upp vaccinationsintyg och anmäla innan du lastar ut. Jag brukar vara på plats ca 1.5 timme innan start så man hinner anmäla, gå på toa och kolla in några ekipage samt kolla av var allt finns. Rider fram 30-40 minuter det passar mig och hästen bäst. Hur länge man rider fram får man prova sig fram till. Kolla upp vem som är före dig så blir det lättare att hålla koll på när du ska in. Programmet måste sitta i ryggmärgen, läs på de olika bedömmningsgrupperna så ser du vad som bedöms. Utrustning bedöms inte (självklart måste du ha regementsenlig utrustning) men visst ger välvårdade grejor ett bättre intryck. Lycka till!

Tack för era svar, nu känner jag mig lugnare och betydligt tryggare med att åka iväg med pållen :)

Programmet sitter i ryggmärgen hoppas jag, återstår att se imorgon då vi åker iväg till ridhus och rider igenom det+ att syster filmar så jag får en helhetsbedömningen över hur vägarna ser ut, min sits etc.

Känns som att det skulle kännas bäst att dyka upp 2 timmar innan start så man verkligen hinner landa och känna efter lite samtidigt som man kan se något ekipage (såvida man inte startar bland dom första :crazy: )

Jag får helt enkelt lita på att min häst är med mig den dagen, ta djupa andetag och bara gå in och göra vårat bästa :)

En fråga gällande utrustning, måste man ha ridstövlar eller får man ha sk "stövelskaft"?

Nämndes vad domare gillar för typ av hästar kan påverkas så man döms ner fast man inte borde. Vad för typ av häst ser dom flesta domare att det helst är generellt sett? Svårt att veta hur domare tänker iofs...

De allra allra flesta domare dömer rättvist, alltså inte utifrån typ av häst. Det som många med raser som har svårare för sig i dressyren glömmer bort, är att det inte bara är att rida rätt väg med krökt nacke som är det viktiga. Hästen sk dessutom vara eftergiven, genom kroppen och att takt och balans ska finnas där.

Det bästa rådet är att rida prydligt. Korrekta vägar, bra planerade halvhalter och fina hörnpasseringar är superviktigt.

Stallbacken.com har en flik som heter "En normal tävling" under dressyr. Där står det mesta man ska tänka på! :)

Hej!
Jepp. Du kan ka det lugnt. Du får en starttid och eftersom man justerar ev tidsförskjutning i samband med pauserna brukar den stämma bra. Inte som på hopptävling alltså - när det plötsligt visar sig att tre av ryttarna före vägrat ut sig och en utgått.... stress! :crazy:

Nej - det ingen större skillnad på CR och (lokal) tävling - men i en del "utbildnings-CR" tillåter att man har viss utrustning som normalt inte är tillåten på tävling. (ex vis spö eller huvudlag).

Både domare och överdomare kollar utrustning. Jo då - "prydlighet" belönas.

Om du trors allt blir nervös (och börjar "vilja för mycket") - koncentrera dig på att rida noggranna vägar.

...och glöm inte att andas! :laugh: Lycka till och kom tillbaka till tråden och berätta hur det gick.

PS. Lägger till att man ibland (allt oftare) visar vaccinationsintyg (och övr dok) på begäran - inte nödvändigtvis före urlastning.

Eller så får man inte en starttid och det visar sig att domaren är snabb som en vessla mellan ekipagen, vilket man inte räknat med. Stress!! :crazy:

Med en 4a åring skulle jag inte vara där 2 timmar innan start, har du otur är hästen helt slut när det väl är dax att starta. Sist jag tävlade var jag där 30 min innan start det var precis lagom :D

Tack för alla svar :) Känns som jag har fått med mig endel i "ryggsäcken" till söndag :angel:

Ang 2 timmar innan start är nog inget större bekymmer med henne. Har varit på CR där vi fått vänta över en timma innan vi lastat ut. Att CR varit försenad, ryttare har problem, ramlat av etc. Hon har bara stått lugnt och mumsat på sitt hö i transporten. Förövrigt är hon van vid att åka ut, åker minst en gång i veckan till ridhus, en gång på lättare träning och någon gång ibland för egen träning då vädret är dåligt. och ridmässigt påverkas hon inte. Kan säkert också bero på att hon är fullblod och varit iväg på galoppbanan och där är mycket som händer runt om kring dom :idea:

Kommer absolut ge en liten rapport om tävlingen ;)

Vet vem som dömer våran klass. Essi* Petersson, någon som vet något om domaren?

Nu var tävlingen avklarad:) Var ingen höjdare till resultat, 49,6 procent. Men det var första gången så min lilla häst var väldigt spänd genom hela programmet(nervös ryttare gjorde nog inte det hela bättre). Hade det varit mer avslappnat hade vi fått betydligt bättre resultat :angel:

Men nu vet vi vad vi ska träna på och till våren kommer fler tävlingar så då hoppas man på bättre resultat ;)

Blev förvånad över ett resultat. Var en jättefin Frieser med i samma klass, fick bara 53 procent. Men såg den på framridningen, jag fick bra intryck av harmoni, avslappnad häst och bra sits hos ryttaren. Men kanske hade hon samma problem som jag, spänd häst när hon red programmet, missar m.m.

Grattis till en bra debut :D

Du får inte hänga upp dej på procenten utan det skulle väl bara vara en "övnings"tävlingsklass, eller......
Nu vet du ju vad du ska fortsätta träns på i vinter.

Min dressyrdebut med mitt första fullblod 1984 fick jag om man räknar om till procent ca 18........
Jo jo.... Dessutom så FILMADES eländet och visades efter klassen för alla som ville se.....
Nåja, det blev en massa skratt i alla fall.......

Att han halvåret senare hoppade 110 och 120 felfritt med en spricka rakt igenom ena framknäet är en helt annan historia.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 305
Senast: Bison
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 006
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Dressyr Hej, om några veckor ska jag starta min första dressyr tävling och jag har lite frågor som jag inte hittar något svar på. Så tänkte att...
Svar
2
· Visningar
981
Senast: Nalle136
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31