Hjälp, för högt proteinvärde i höet...

A

acke

Höet har 69 g/kg smbrp, 84% torrsubstans, 7,7 MJ/kg foder.

Hur mycket vågar jag ge min vallack på ca 550 kg (otroligt lättfödd, men pga lätt fång förra året måste han hålla vikten)?

Han får förutom detta ytterst lite kraftfoder, 750 g Leisure mix (D&H), 500 g Safe and sound (D&H), 600 g hackat strå, mineraler, e-vitamin (med selen) och ca en dl olja per dag. Står på årets halm som är rätt kass.

Har försökt byta ett kilo hö mot halm men det ratar han.

Snälla hjälp en villrådig :bow: ?

Sv: Hjälp, för högt proteinvärde i höet...

Jag har också en fång häst och hade skrattat mig lycklig över ditt hö. Ge honom hö, och om du behöver mineraler. Selen behöver du alltid ge...

Är oljan till för något? Annars ta bort den också.

Vill du verkligen ge något kraftfoder? Eller har du behövt att ge honom allt det kraftfodret innan?

Om jag jämför med min häst (halvblodsvalack, ca 530 kg, lättfödd) så får han lite havre (ca 0,5 kg per dag), lite betfor och hö/ensilage. Tidigare år har värdena legat som dina, dvs hög kvot samt även högt i energivärde. Han går mest promenadridning, någon träning ibland. Han varit lite överviktig på detta, när jag räknar på hur många MJ han behöver så blir det ca 70, men har snarare fått i sig över 80 Mj pga bra värden i ensilaget.

Vad jag vill säga med detta är att har man ett bra hö så behövs det inget kraftfoder, om man vill sänka kvoten så kan man använda olja men då skall ju hästen behöva energin.

När du skriver hackat står menar du lucern då? Är inte det proteinrikt? Borde ju inte behövas till ditt hö.

Om du har för högt proteinvärde varför ger du då hackad strå? Det är ju väldigt proteinrikt.

Nöj dig med hö när det är så bra värden på det. Du behöver absolut inte ge något hack till det höet. Vill han ha lite i krubban kan du ge ett par nävar havre bara.

Höet har 69 g/kg smbrp, 84% torrsubstans, 7,7 MJ/kg foder.

Hur mycket vågar jag ge min vallack på ca 550 kg (otroligt lättfödd, men pga lätt fång förra året måste han hålla vikten)?

Han får förutom detta ytterst lite kraftfoder, 750 g Leisure mix (D&H), 500 g Safe and sound (D&H), 600 g hackat strå, mineraler, e-vitamin (med selen) och ca en dl olja per dag. Står på årets halm som är rätt kass.

Har försökt byta ett kilo hö mot halm men det ratar han.

Snälla hjälp en villrådig :bow: ?

Om min häst hade varit fånbenägen hade inte jag tordats ge enbart av det höet utan letat efter ett hö med låga proteinvärden att komplettera med för att komma ner i proteinnivån till en kvot på 6. Enligt forskningen så är _inte_ proteinet problemet men likväl rent praktiskt ute i stallarna verkar det ju vara ett samband. Vad som händer med för mycket protein i övrigt är att det blir till kväve i kroppen som pinkas ut som extra ammoniak (därav den starkare lukten i boxen med högre proteingivor) och dels är ju den här omvandlingsprocessen onödigt påfrestande för hästen och dels blir det vartefter tiden går ett större kväveöverskott i kroppen. Vilket för en frisk häst inte är något problem! Men personligen hade jag inte betecknat min fånghäst till den kategorin. Slutsatsen är mitt tyckande och mitt troende och mitt "bondförnuft", inte forskningsresultat! Så frågan är vad DU tycker själv och vad som känns bäst för dig att göra!

Oj vad skönt att du tycker det är ett bra hö trots fångdiagnosen! Oljan har jag tillsatt sedan slutet av betesperioden då han tappade en massa vikt pga att han fick hålla värmen i regnet. Men du har rätt, den kan jag nog dumpa nu... Han får ju ytterst lite kraftfoder tycker jag? Jag måste absolut inte ge en massa kraftfoder, men som det är nu skramlar det lite i botten på hinkarna och lite energi behöver han ju...

Tack för ditt inlägg!

Senast ändrad av en moderator:

Han får ytterst lite kraftfoder (tycker jag) och lite energi behöver han väl också ha i sig. Du har helt rätt ang lucern (hackat strå), fick det rekommenderat av en Krafftrådgivare i somras för att han skulle hålla vikten trots munkorg men i samband med proteinrikt hö är det nog ingen bra idé! Tack för tipset, ska dra ner på det redan i kväll (en kostnad mindre, jippi)...

En blunder! Började tillskottsfodra med det i somras då min häst behövde lägga på mer hull pga munkorg och sedan har jag fortsatt av bara farten! Ska genast dra ner på det för att sedan lägga ner hackat strå-projektet. Tack för att ni upplyste om detta!! :bow:

Havre trots fång? Är det bra? Trodde bara det var specialfoder som gällde pga det?

Hans kiss stinker verkligen i år, och den andra vallacken med samma hö är det likadant hos. Jag trodde jag hade glömt från i våras hur kisset stinker, men nu har jag ju fått en förklaring till det. Vad intressant! Jag ska hålla ögonen öppna efter mer lämpligt hö och skippa alla högproteintillskott (som tex det hackade strået o ev Leisure mixen) men tills vidare får han ha det i brist på bättre... Tack för ett jättebra svar!

Det enda jag hade gett i krubban vore mineraler som du behöver, plus ev b-vitamin under pälssättning. Täcks behovet av mineraler i höt hade jag gett vitaminer i 1dl av safe/sound varje dag samt tokosel en gång i veckan.

Billigt!

Senast ändrad:

Vad innehåller leisure mix och safe n sound? Hur mycket hö per dag äter han om han fick fri tillgång?

Billigt låter bra, hästen ruinerar mig :-(

Leisure innehåller
protein 90 g/kg
växtrtråd 200 g/kg
fett 40g/kg
MJ 9,0

S&S
protein 85g/kg
fett 38g/kg
växtråd 220g/kg
MJ 8,0

Ja, vafan (ursäkta) ger jag L för? Båda är ju helfoder?

Vet inte hur mycket han äter med fri tillgång... En himla massa? Veterinären rekommenderar 6 kg/dag med det värdet. Plus fri tillgång till halm. Han har alltid haft problem med vikten (smällfet) tidigare, vill inte hamna i den fällan med inflammationer o dyl mer...

Tack för att du hjälper mig :banana:

Hmm inget av dem är ju toppen foder för att sänka kvoten direkt.

Har du provat ren betfiber? Alltså utan extra melass etc? Kan han äta det? Det vore ju ett toppen foder för dig.

Har du någon aning om hur mycket energi och protein han fick ifjol?

6 kg är ju för lite ts till en 550kg häst. Frågan är vad ska han väga? Väger han 550kg nu och ska väga mindre?

Hur mycket hö ger du idag?

Börja med att minska på kraftfodret. Helt klart.

Har du mineralanalys på höt?

Nää, jag inser det...

Ren betfiber :confused: ? Vad är det? Var får man tag på det?

Jodå, har analysen hemma :-) det jag vet är att proteinet var högt då också, runt 55 tror jag? Energin låg lite under årets värde, men jag kan kolla närmare.

Han gick ner mycket i slutet av betesperioden o det har han gått upp med råge nu så jag skulle vilja säga lite ner okej, kvar okej, upp absolut inte...

Har inte vågat gå emot vets rek. så han får 6 kg+halm i dagsläget. Han är fö jättefin, harmonisk, glansig, muskad, positiv, ambitiös och framåt att rida.

Jag drar ner på LM:en och fortsätter nog med bara S&S sen. Synd att slänga ut pengar om det bara blir skit av det... ;)

Höets mineraler:
Kalcium 4,8 g/kg
Fosfor 2,1 g/kg
Magnesium 1,2 g/kg
Kalium 6,0 g/kg

Åter tack!

Ren betfiber kan man beställa hem ifrån Granngården ibland har jag hört. Annars kolla runt lite. Bla Kwikebeet (hmm stavning?) har väldigt låg melassinnehåll.

Om du ger din häst
7kg hö
0.2kg S&S
1dl olja
1dl (80g) miner vit

så ger du honom 60Mj och 500SMRP, 39g ca, 21g p 14,4g mg. Avitamin får han för lite, dvitamin också liksom bvitamin.

Du får en kvot på 8,5 på mj/smrp vilket är helt ok med tanke på vart proteinet kommer ifrån.

Som du ger nu får han i sig 68Mj och 587smrp. Räknar med det kraftfodret du gav där uppe, 6kg hö och 1kg halm. Dessutom en kvot på 8,7.

Med mitt förslag ger du honom mer hö, mer tuggtid. Mindre blanda och ge, enklare. Samt att det blir nog betydligt billigare!

Senast ändrad:

Då kan du också strunta i detta med betfiber. Ge s&s som du vet fungerar liksom...

:bow: :bow: :bow:

Tusen tack för all hjälp, du är en ängel! Hur kommer det sig att du är så bra på foder? Jobbar du med sånt?

Jag gör nog så att jag skär ner på LM o hackat strå och ger symboliskt (nedtrappar) tills det är slut och sen lägger till ett kilo hö som lunchhö (då finns det ev inte så mycket intressant gräs ute)... Återigen tack för hjälpen!

Min fd fånghäst á 630 kg får bara 7 kg hö,lite Betfor, morötter o Linfrö.

Är oxå lättfödd, men var smal innan betet.
Håller nu på att sätta igång den o får då efter arbete lite havre-som belöning.
När vi har kommit till tävlingskondition så får jag öka maten efter prestation.
Du måste vara observant på hur den håller hullet o även öka maten lite beroende på arbete o senare väderlek.

Proteinet i höet är inte farligt, men övervikten kan vara det.
Som andra skrev behövs inte extra proteiner som Luzern i foderstaten.

Bantade min med 6 kg bra hö o bara linfrö för magen=blev smal.

Var oxå observant på avföringen o urinen.
Kan du återkomma med om urinen blir bättre nu när du tar bort Hacket?
Skulle ge den Probimin i några dagar.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 599
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har ett halvblod på ca 550 kg till lättare ridning. Hur många kg grovfoder behöver hon äta? Ska jag komplettera med kraftfoder...
Svar
6
· Visningar
897
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka