Hjälp, för het häst!

E

Efidar

Jag har ett Arabiskt Fullblodssto på 6 år, uppfödd hos Aja Arabians, England e: Sandhiran u: G Estarreja, som jag har lite bekymmer med kan man säga..
När man är ute och man antingen travar eller galopperar så ska det hela tiden gå i 300, jag tar tag i henne, hon saktar ner, jag lättar på handen och hon drar upp tempot igen, så håller vi på större delen av våra ridturer.
Och till det hela kommer att vi för ca ett år sedan började träna för o tävla distans. Styrkande träning är långt långsamt och länge, vilket är riktigt svårt att åstakomma just nu.
Måste få henne att lugna sig lite men jag vet inte hur :(
Vill ha en häst som håller hela livet.

Vad ska jag göra? Vad kan man göra?
Har det med åldern att göra kanske?

Hon får ingen havre eller något kraftigt foder och rids dagligen så det beror ju inte på att hon har för mycket överskottsenergi heller.

// Thereze

Sv: Hjälp, för het häst!

Det där handlar om lydnad. Att lägga i handbromsen brukar sällan fungera ;)
En sån häst hade jag inte ridit rakt fram utan aktiverat mer

Jag åker på träning en gång i veckan med henne och tränar lite hemma oxå
men det är lite svårt när man inte har tillgång till ridbana i närheten.
Det brukar funka lite bättre men springer fortfarande iväg en del, speciellt på volter. Men det vet jag har o göra med att hon är svag och inte orkar bära sig ordentligt

Det kan nog vara så, mitt medryttar sto kickade och "sprang iväg" under galoppen förut eftersom hon inte orkade bära sig.

Hon blir också helt stirrig och vill bara öka i trav och galopp när vi rider ut, verkar dock som om hon känner sig otrygg och vill hem till stallet mest.

Hur är det med hagen? kan hon springa av sig i den?

Okej, jag vet ju att hon är lite svag men arbetar på att stärka henne o få henne att gå i form o bära sig lite varje gång vi är ute.
Hon kan springa i hagen, den är ganska så stor.
Det är verkligen jättejobbigt att inte kunna slappna av när man ska trava eller galoppera, att varje gång behöva ta fighter med henne om vem som bestämmer tempot..

Fick du ordning på din medryttarhäst eller är hon fortfarande så?

halvhalter, halvhalter och åter halvhalter. nycklen till lydnad och bärighet ;) inte behövs det någon ridbana heller ;)

Jag har ett arabsto som gör precis som ditt. Hon verkar har ett övermått av vilja och energi och vill att det ska gå fort hela tiden.
Till saken hör att hon är oerhört mycket jobbad från marken med olika lydnadsövningar och övningar för muskelbyggande. Där är hon fantastiskt lyhörd och lydig, kan longeras helt lös i alla gångarter, stanna, byta varv osv. Men så snart det handlar om ridning ....

Det enda som har funkat riktigt bra hittills har varit akademisk ridning. Där fick hon lära sig att samla ihop sin energi, att låta den komma till uttryck i energiska rörelser i stället för att bara springa framåt. Tyvärr kom vi av oss och har inte tagit lektioner på säkert ett år, men det hade nog gått att komma vidare där.

En annan sak som har funkat hyfsat har varit att lära henne att gå på lång tygel och att rida med mycket tydlig sits. Att helt enkelt lugna ner henne med en stadig, mycket avslappnad sits. Ett tag red jag i skogen på helt hängande tygel och saktade ner henne med rösten och genom att dra i manen...

Det tar mycket kraft och energi att komma till rätta med en sådan här häst, men om man lyckas tror jag att man kan komma långt! Tänk att aldrig behöva bekymra sig över att det är segt och släpigt.....!

Vi är på bättringsvägen iallfall, hon har helt slutat kickat och kan hålla lugn galopp och trav nuförtiden, har jobbat mycket mycket med övergångar, halvhalter, klättring etc. Vid uteritter kan hon fortfarande bli lite väl hetsig om man släpper på henne (mest på hemvägen -_-'), får checka av henne hela tiden och aldrig låta henne öka som hon vill. Nyckeln är att vara lugn, lugn, lugn och försöka förmedla lugnet till hästen (även om det e satans svårt emmellanåt xS).

(mitt sto är 14 år btw, så jag gissar att det har mer med rasen/temprament/styrka att göra än åldern?)

Jo jag vet det är jättejobbigt när dom är sådär, men det blir nog bättre ju mer hon orkar bära sig. :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
5
Hästhantering Min nya häst som jag har haft nu i snart två månader har börjat sätta sig på tvären. De första veckorna kunde jag rida själv och med...
2
Svar
34
· Visningar
12 415
Senast: FreSus
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 031
Senast: vanimelde
·
R
Träning Hejsan! Jag håller på att skola en outbildad häst på 11år, bör kanske nämnas hon är ett Arabiskt Fullblod. Hon är inriden, hoppad och...
Svar
2
· Visningar
1 301
Senast: Ramba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama