hjälp! för bra analys?

noble art

Trådstartare
Har alltid haft behov av att öka på protein och även lite energi. Men denna analys gav sky höga värden så jag vet inte hur man ska få ner energi/protein om det är i grov fodret. om jag går efter hippocampus så ska jag bara ge grov foder- ingen betfor o ingen havre. det känns ju jättekonstigt då jag alltid har pyttsat i både det ena o det andra pga sämre värden. är det jag som gör ngt fel?

Vad lägger jag in: per kg foder, eller per kg torrsubbstans?

Jag har lagt in per torrsubstans, tyvärr varierar balarna mellan 48% och 65% så jag var tvungen att lägga in ngt mellan ting, 48 var ju en extremt blöt bal, så jag lade in 60%

MJ 10,8
S.R.P.R 63
CA 5,7
P 2,3
MG 1,3

Sv: hjälp! för bra analys?

Har alltid haft behov av att öka på protein och även lite energi. Men denna analys gav sky höga värden så jag vet inte hur man ska få ner energi/protein om det är i grov fodret. om jag går efter hippocampus så ska jag bara ge grov foder- ingen betfor o ingen havre. det känns ju jättekonstigt då jag alltid har pyttsat i både det ena o det andra pga sämre värden. är det jag som gör ngt fel?

Vad lägger jag in: per kg foder, eller per kg torrsubbstans?

Jag har lagt in per torrsubstans, tyvärr varierar balarna mellan 48% och 65% så jag var tvungen att lägga in ngt mellan ting, 48 var ju en extremt blöt bal, så jag lade in 60%

MJ 10,8
S.R.P.R 63
CA 5,7
P 2,3
MG 1,3
Du ska lägga in per kilo foder. Det är väl jättebra om du slipper ge något tillskott i form av kraftfoder. Kvoten mj/smrp är en aning låg möjligen, men det beror lite på hur känslig din häst är för det. Någon näve havre och någon morot i krubban som skrammel kan du ge i alla fall utan att det gör något.

jösses, om jag ska lägga in per kilo foder istället så hamnar smrp på 30!! och energi på 47!! Då är det ju extremt lågt istället, fast nån i stallet hade ringt Krafft rådgivning som sade att detta hö var så bra så man behöver ej ge ngt mer än det så det måste ju vara per kg torrsubbstans, för om jag tar per kilo foder så är det ju vatten oxå.

Förslag på mer krubbskrammel?
morot
knäcke

fast när jag tänker efter borde det vara per kilo foder då jag beräknar grovfoder givan per kilo och inte per kilo torrsubbstans.

Isåfall fick jag ihop en jätte bra foderstat:

Hösilage 9kg
lucern strå 0,5 kg
havre 600g
betfor 0,5 kg
krafft groov 125 0,5kg

behöver bara lägga till selen o magnesium, men hade inte värdet på mineralerna som jag ger hemma så dem lägger jag in ikväll så rättar det nog till sig tror jag.

fast när jag tänker efter borde det vara per kilo foder då jag beräknar grovfoder givan per kilo och inte per kilo torrsubbstans.

Isåfall fick jag ihop en jätte bra foderstat:

Hösilage 9kg
lucern strå 0,5 kg
havre 600g
betfor 0,5 kg
krafft groov 125 0,5kg

behöver bara lägga till selen o magnesium, men hade inte värdet på mineralerna som jag ger hemma så dem lägger jag in ikväll så rättar det nog till sig tror jag.
0,6*9=5,4 kg ts. Det innebär att minimibehovet av grovfoder knappt blir uppfyllt för en 500-kilos häst. Sedan hade du ju lucern vilket ökar lite förstås. Jag skulle försöka vräka på mer ensilage och ta en annan proteinkälla om det krävs för ekonomins skull. Jag skulle också försöka hålla mig till havre och betfor av samma anledning. Men det är ju jag det :)

Vad har du för häst?
Jag tycker att nio kg hösilage med en Tshalt på ca 60% låter väldigt lite... Men du kanske har en ponny?
Jag skulle nog ge hästen i princip fri tillgång på hösilge till din häst om det är ett halvblod, normalfödd och som tränas... totalt ca 16kg. Inget annat!
Det blir ett billigt, bra för hästens mage och skalle år för din del. Det är bara att gratulera!

Men skippa kraftfoder. Du har ju så bra grovfoder att du inte behöver lägga till kraftfoder. Vad glad för det. Öka grovfodret istället så du kommer upp i hästens behov.
Varför ge havre och lusern när det inte behövs? Hästen mår bara bra av grovfoder.
Är det en ponny du har när den får så lite hösilage?

svarar båda,
det är en ponny, han äter inte mer än så, det är därför jag fyller på med det andra, mkt protein men mindre mängd foder. Han är bra i hullet så det är inga problem. Jag är noga med att han i först hand ska äta ordentligt med grovfoder, ökar succesivt så jag ser att han äter upp och inte lämnar hela boxen full- det gjorde han i början när han kom (nytt stall) gav 5 kg o han lämnade massor.
Nu i väntan på höanalysen och då han lagt på sig bra tog jag bort allt extra o bara gav hö o morot för att se hur mkt grovfoder jag får i honom, från det sen lägger jag på det andra försiktigt.
Betfor mängden blev visst helknasig ser jag, ger en halv liter torr, vilket är ca 0,25 kg.
Då han är svårfödd måste jag alltid ligga extra högt på protein och lite högt på energi, då mår han bra och håller sig fin i hull. De senaste åren har han hållt sig mkt bra, beror på bra bete o bra foderstat.
Han tränas bara lite lagom, mest i skogen o lite paddock- dvs hobby ridning

Per kg ts används endast om man ska jämföra olika ensilagepartier med varandra. Per kg foder används när man räknas foderstater.

Per kg ts används endast om man ska jämföra olika ensilagepartier med varandra. Per kg foder används när man räknas foderstater.

Tack, kom på det sen när jag funderade närmare på det. Har fått till en bra foderstat nu

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka