Hjälp foder.

S

Sanna_vbg

Vad skulle ni ge före foder till ett halvblod på 1,67. 16år.
För tillfället helt otränad, just nu går hon på fri tillgång av hösilage i hagen + att hon fått Hippobasic och lite korn, nuvarande ägaren sa att hon skulle klara sig utan kraftfodret men hon har fått för dom andra i stallet fått.
Så nu undrar jag vad jag ska ge henne. Jag ska börja träna henne lite lagom, men nu i början blir det mest små uteritter på ca 40min 5ggr i veckan.
Räcker det att ge krafftgrund och hö? eller ska jag ge lite betfor och korn oxå, vad har ni för tips. Hur mkt krafft ska man ge?? och hur mkt hö??

Sv: Hjälp foder.

Vad skulle ni ge före foder till ett halvblod på 1,67. 16år.
För tillfället helt otränad, just nu går hon på fri tillgång av hösilage i hagen + att hon fått Hippobasic och lite korn, nuvarande ägaren sa att hon skulle klara sig utan kraftfodret men hon har fått för dom andra i stallet fått.
Så nu undrar jag vad jag ska ge henne. Jag ska börja träna henne lite lagom, men nu i början blir det mest små uteritter på ca 40min 5ggr i veckan.
Räcker det att ge krafftgrund och hö? eller ska jag ge lite betfor och korn oxå, vad har ni för tips. Hur mkt krafft ska man ge?? och hur mkt hö??

Gärna fri tillgång på grovfoder. Sedan beror det på vilka näringsvärden ditt grovfoder har vad du ska komplettera med ev.

Det är svårt att hjälpa dig när man inte vet hur hästen ser ut i kroppen, vad hon ätit förut, eller vad ditt ensilage innehåller...

Hästar behöver 1 kg ts (torrsubstans) per 100 kg häst som minimum giva av grovfoder. (Så du räknar ut vad hästen väger, om du inte redan vet det.)

Om du ska ge hästen hö, så räknar du minimum 1,2 kg hö per 100 kg häst. 1,5-2 kg per 100 kg häst. (Hö=84% ts)

Om du ska ge ensliage får man räkna ut hur mycket du behöver ge utifrån hur blött/torrt det är.

Idealet är ju såklart fri tillgång på grovfoder. Om du ska kunna ge hästen det hon behöver, så behöver du skaffa en analys på höt/ensliget. Utifrån den kan du räkna ut vad du ska ge hästen att äta, och vilket kraftfoder som passar bäst ihop med ditt grovfoder. Ibland behöver man inte ge något kraftfoder alls, men allt beror på vad hö/ensilaget har för värden, vad det innehåller.

När man räknar foderstat så använder man MJ (energi) och g smb rp (gram smältbart råprotein) samt mineraler. Tillsammans med uträkningen och att "fodra med ögat" kommer du se när din foderstat är ideal för din häst. T.ex kanske din häst behöver 100 MJ och 600 g smb rp, vilket ger kvoten 6, för att hålla hull och muskler, då vet du det till nästa säsong. Sen får man "uppdatera" foderstaten om man ska träna mer, osv.

jag kan svara dig hur jag gör nu.
Jag har et travsto som precis satts igång. under vilan gick hon endast på fri tillgång hösilage.
det gör hon nu med.
i morgon har jag tänkt att hon ska börja gå ett vanligt jobb, dvs 40 trav runt 25 km/h.
Kraftfoder får hon inte förräns jag märker att det behövs, vill inte proppa i henne mer energi när hon är lagom pigg och bra i hull.

Jag blir lite mörkrädd när jag ser männnskor som har skogsmullar som rids i skogen tre dagr i veckan ge sina hästar en masa kraftfoder, havre osv, om de då inte har ett dåligt grovfoder så de behöver det.

Jag skulle analysera höet och göra en foderstat baserad på det. Den gamla foderstaten skulle få fungera som "mall" för att se vilka värden som passar hästen.

Kraftfoder skulle jag skippa helt om det gick, behöver protein tillsättas gör jag det i första hand med lusern.

Jag ska börja träna henne lite lagom, men nu i början blir det mest små uteritter på ca 40min 5 ggr i veckan.
Knappast ett arbete som kräver tillägg i foderstaten. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka