Hjälp, foder till dräktigt sto månad 8???

Sv: Hjälp, foder till dräktigt sto månad 8???

maria_b skrev:
ALLA:
Jag har även hört talas om att man ska ge E-vitamin, stämmer det eller är det inte så nödvändigt?
Tack för alla svar!

Japp e-vit med selen..

För att förebygga muskeldegeneration hos fölet, bör stoet under hela dräktigheten tillföras ett kombinationspreparat innehållande selen och Vitamin E.

gejsa skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg.
Ett ex har du tex 75 mj 450 smrp och hästen är i 8:e månaden så behövs det 15 % i tillägg.
ex 75 x 15% + = 86 mj. Du fick lägga till 11 mj och det räknar du gånger 12 i smrp = 132 smrp
Hade du tex 75 mj och 450 smrp = kvot 6 tex
Förstår du mitt räknande?

Jaaa! Tack för förklarningen. :bow:

Dessvärre förstår jag inte riktigt det där:confused:

Ska höra med mamma, det är hon som sköter foderstatsprogrammet så hon förstår nog bättre det du skrivit med värdena. Tack för hjälpen!

Hon är 168 cm hög o vägde innan dräktigheten ca 620 kg. Nu väger hon nog en 50 kg mer iaf, hon är rund.

Men då börjar jag ge lussern istället. Ska jag ta bort kornet helt?? Du skrev att kvoten är svår att höja om man har kvar korn o betfor, varför? Kan hon inte fortsätta att få betfor iaf? Hon blir nog ledsen när alla andra får det annars:p

Ska jag fortsätta med 10 kg hö om jag ger 2-3 kg lussern? Ska jag höja ännu mer ju närmare fölning?

Om jag har förstått det rätt så bör hon få e-vitamin tillägg också.

Tack /Maria

Oj hon är så pass stor också?

Jag ska räkna på ett medelvärde på höet... bara för att få ett hum om hur mkt hon får i sig...

Nu vet jag inte hur mkt betfor ni ger men utgår ifrån 300 gram (drygt en liter).

Med 10kg hö av idealvärde (8MJ och 50smbrp), 1.5kg korn och 300gram betfor ger 100MJ och 650 smbrp. En kvot alltså på 6.5 (det är 6.5 gånger MJ:et i protein, förstår du?)
DET skulle nästan var okej... dock behöver hon en kvot på runt 7-8 minst eftsrom hon är dräktig. Så även om höet är idealiskt (för vanliga vuxna hästar - idealvärden för dräktiga/digivande är högre protein!) så behövs proteintillskott .

Det är dock mycket möjligt att höet är fattigare på protein än ovanstående värden anger... Det kan vara såhär illa också:
8MJ och 20smbrp/kg. Då blir det:
10kg hö = 80MJ och 200smbrp
1.5kg korn = 16.5mj och 135 smbrp
0.3kg betfor = 3.45 och 16.8 smbrp
Då blir kvoten katastrofal - nämligen 3.5! :crazy: (350smbrp delat på 100MJ)

DÄRFÖR, för säkerhets skull eftersom ni inte har analysvärden på höet, skulle jag ta bort 1kg av kornet och ge bara 100gram betfor, och istället ge hästen 2kg lusern.
Fortsätt med 10kg hö. (och alltså 0.5kg korn, 100gram (ca 3dl) betfor och 2kg lusern)

Och ja, köp också selentillskott! T ex Tokosel på apoteket.

Senast ändrad:

Du kan räkna ett ungefärligt proteinbehov på 460 gram smrp i månad 8, 700 gr i månad 11 och 1200 gram när mjölkningen börjar för en 625 kg märr. Om hon skulle vara muskelfattig nu bör du öka ett snäpp snabbare.

Energibehovet beror litet på hennes typ. Det är bra att ha märrar i lätt överhull (fast inte feta) i slutet av dräktigheten tycker jag Gmsnittsbehov (om hon är en gmsnittshäst) skulle vara ca 85 MJ nu ökas successivt till 130-40 när fölet fötts.

Det klart billigare att göra en höanalys än att köpa kanske onödiga tillskott. Den andra stoägaren bör väl också ha intresse av det. Det låter iofs som om du nu har ett bra hö men du skulle ju byta till okänt hö. HH

maria_b skrev:
Dessvärre förstår jag inte riktigt det där:confused:

Ska höra med mamma, det är hon som sköter foderstatsprogrammet så hon förstår nog bättre det du skrivit med värdena. Tack för hjälpen!

Det innebär att om din häst NORMALT ligger på 75MJ i underhållsbehov (det är nog där nånstans hon ligger på) så ska man lägga till 15% på det. 15% gånger 75MJ blir (0.15 x 75) = 11.25 MJ. Hon ska alltså ha drygt 11MJ mer nu när hon är dräktig och på dom 11MJ räknar man 12 gånger så mycket protein (12 x 11) = 132 smbrp.

I normala fall ska hon ha 75MJ och en kvot på runt 6 (alltså 6 ggr så mycket protein som det är MJ). 6x75= 450. ALLTSÅ ska hon i normala fall, i underhållsbehov ha = 75MJ och 450 gram smältbart råprotein. Hänger du med??

NU när hon är dräktig ska vi lägga till ytterligare 11MJ - det blir 86MJ och så som vi längre upp räknade - 132 gram smbrp.
450+132= 582smbrp.
Alltså ca 86MJ och 582 smbrp är hennes behov just nu!

Tack så jättemycket för en bra förklaring! Vad snällt att du engagerar dig så mycket i det här, jag är jätteglad för det:)

Men då vet jag hur mycket hon ska ha just nu, vi har nog analys på det hö hon står på nu, o när hon flyttar i slutet av feb får jag helt enkelt se till att det nya blir analyserat!

Men när jag ska öka kvoten sen när hon är närmare fölning och efter hon fölat, ska jag öka lussernen ännu mer eller ska jag bara öka höet? Tänkte ifall det finns nån maxgräns för hur mkt lussern man får ge.

Tack än en gång! Mvh Maria

Jo jag ska se till att få en analys gjord, det är ju bara att jag o den andra stoägaren delar på kostnaderna.

Nu är hon i överhull så för den delen är det okej, och med tanke på hennes situation att hon stått i 1 år så tycker jag ändå att hon bevarat musklerna väl. Det syns knappt att hon tappat några muskler:angel:

Men nu har jag iaf förstått det där med i vilken takt man ska öka, tack så mycket:idea:

Tack så jättemycket för en bra förklaring! Vad snällt att du engagerar dig så mycket i det här, jag är jätteglad för det:)

Jag tycker det är jättekul med foder och foderstatsberäkningar! ;) Dessutom är jag arbetslös för tillfället... :angel:

Men då vet jag hur mycket hon ska ha just nu, vi har nog analys på det hö hon står på nu, o när hon flyttar i slutet av feb får jag helt enkelt se till att det nya blir analyserat!

Ja om du analyserar så kan ni RÄKNA UT mer axakt vad hon behöver. Då kanske ni inte behöver ge mer än 1kg lusern - helt beroende på hur mkt höet i fråga innehåller. Vid det laget är hon i och för sig högdräktig så behovet är HÖGRE då. (25- 30% istället för 15%)
Men räkna på det ni så får ni se vad om krävs!!
I och med att ni ska analysera så blir det mycket enklare - då behöver ni inte göra nånting "för säkerhets skull".

Men när jag ska öka kvoten sen när hon är närmare fölning och efter hon fölat, ska jag öka lussernen ännu mer eller ska jag bara öka höet? Tänkte ifall det finns nån maxgräns för hur mkt lussern man får ge.

Nej finns ingen maxgräns. Lusern är GROVFODER och man skulle alltså i princip kunna byta ut hela hömängden mot lusern... om man ger halm samtidigt så hästen får tuggbehovet tillfredställt.
Vad gäller ökadet av mängden närmare fölning - se det jag skrev ovan.

När hon ger di är det ännu mer hon behöver. Men du kan ju återkomma då.

Oj det var inte menat till dig utan trådskaparen. sorry

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 345
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka