Hjalp! (Foder och allergier)

Corminta

Trådstartare
Jag misstanker skarpt att min hund har nagot slags allergi.
Jag vill byta till farskfoder.
Hur byter jag lattast /sakrast och hur lagger jag upp det for att kunna eliminera allergier?
(Han ater I dagslaget Acana Ranchlands vilket varit det som fungerat bast hittills men nu visar han symptom pa det ocksa.)

Jag ber om ursakt att detta ar kort, daligt formulerat, otillrackligt men jag haller pa att bryta ner helt sa please, please - hjalp!

Först och främst: Är hunden utredd av veterinär? Om inte, så hade jag börjat där. Om man håller på att laborera med olika foder själv innan är det svårare för vetten att hitta rätt eliminationsdiet. Då måste hunden få en proteinkälla den inte ätit tidigare.

För det andra: Har du provat att frysa fodret innan hunden får det i matskålen? Det tar bort en hel del damm som finns i fodersäcken. Prova med detta allra först. Om inte det hjälper så kontakta vetten, det hade jag gjort.

Hur du ska byta till färskfoder och vilken sort i så fall vågar jag inte ge mig in på eftersom jag aldrig har gett mina hundar det.

Tillägg: Är du säker på att det är fodret? Kan även vara t ex shampo eller något hen ätit alternativt rullat sig i ute. T ex mögligt bröd som folk slänger till fåglar ger hundar klåda.

Jag håller med @dpmatte ovan. Bättre med ren allergiutredning, ju fler foder han ätit desto svårare blir det. Alt. att du gör en egen eliminationsdiet på bara sånt han inte ätit tidigare (gäller då både foder, godis och ben och alla ingående ingredienser).

Med det sagt, så har jag blandat ut torrfodret med färskfoder i en övergångsperiod men den har på båda hundarna blivit kortare än jag tänkt. Hade inga problem alls.

Nu nar jag lugnat mig lite grann iallafall:

Historia - nar jag som naiv och okunnig novis fick hem hunden at han vilket skrapfoder som helst utan problem. Efter ett tag borjade jag inse vikten av ordentligt foder och byte, insag da att han kliat sig av och till samt att palsen blev (lite) battre.
Eftersom jag ar manniska kunde jag inte lata bli att byta foder da jag hittat nagot som ser battre ut och borde funka fint. Samma historia, borjar klia sig / gnaga bakdelen och palsen tappade glans.
I forra veckan fick han plotsligt (nastan over natt) en ful grej pa nasan. Tog honom till vet som anser att det ser ut som nagon slags fungus. Det blir varre dagligen trots behandling.

Jag har tittat at farsk foder lange men inte vagat ta steget. Tror dock pa att det ar battre for hudnen I det langa loppet.
Vet kan inte "officiellt rekommendera" farskt men verkade definitivt positiv. Hon tyckte inte att jag behovde gora nagra foderandringar da "han ser fin ut".

Jag tycker han kunde ha battre pals, den ar inte fruktansvard men inte direkt fin heller.
Andedrakten stinker trots att tanderna ar "perfekta".
Klorna kanns torra / smuliga men ar ingen expert.
Kopiosa mangder bajs.

OK, då är jag med. Hunden har alltså redan ätit en massa olika foder och du är inte säker på / kommer inte ihåg vilka proteinkällor som ingått i dem. Då blir det supersvårt att göra en eliminationsdiet.

Kopiösa mängder bajs tyder på att han inte smälter fodret han äter, han tar förmodligen inte upp näringsämnena ordentligt. Torra klor o torr päls tyder på samma sak. Prova att ge lite laxolja för att pälsen ska bli fetare/blankare, har du tur blir även klorna bättre. Ge bara ytterst lite till att börja med och öka mängden beroende på storlek på hund, de kan bli lösa i magen därför är det bäst att börja med lite så det inte blir "racerbajs". Stinkande andedräkt kan även det tyda på fel foder, men kan bero på mycket annat oxå. Därför säger jag nu istället byt foder. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av färskfoder, så det får någon annan förklara för dig hur man byter över till det, vilken sort och mängd.

Det verkar inte som om det är fungus på nosen om det inte blir bättre av behandlingen.

Finns det någon annan veterinär i närheten? Jag tror inte du bor i Sverige med tanke på att det inte finns markering över å ä ö.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka