Hjälp fet häst!!!

F

fritidsryttaren

Mitt sto arab som jag har till låns har blivit jättefet!! Har jag varit helt blind! Oj oj oj det är väl bara att sätta igång med träning o minska fodret, men hur mycket?

Jag har alltid haft spinkiga hästar som är svåra att hålla i hull o nu nämner ägaren så snällt att hon är extremt lätt att få rund.....:angel: Tack det säger du nu, hon har inte sett henne på ett tag.

Hon får hö, havre betfor och morötter, vad ska bort?? nej men vad drar jag in på mest??

Snälla akut hjälp, ägaren kommer hem snart, kommer att bli ordentligt retat då jag påpekade så snällt för henne att hennes var feta sist jag såg dem!!:o

Sv: Hjälp fet häst!!!

fråga veterinär eller foder expert.
fodern är ganska svår att minska på så man ska göra de försiktigt

Du har inget kort på henne?

Först å främst ska man aldrig hård-banta en häst, och dra först ner på kraftfodret innan höet.

Saknas det ngt i höet? Annars behövs kanske inte så mycket mer- araber brukar vara väldigt lättfödda(mina blir feta av att bara titta på ett sandkorn- nästan)

//FPL

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 664
Senast: Rie
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 950
Senast: tuaphua
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: JAMarna
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka