Hjälp, fång!

Coop

Trådstartare
Hästen har fått fång. Antaglien pga av hösilaget som vi ännu inte analyserat, men ska skicka i väg idag. De har fri tillgång, mums sa hon.

Funderar nu på vad hon ska få att äta.

Hon håller på att lägga på sig och får därför 6 dl oja per dag och det blir svårt att få i henne då vi skulle ta bort lusern 3kg/dag och betforn 4 nävar/dag.

River nu morötter för att hon ska få i sig medicin och lite andra grejer. Men hon vill inte ha oljan då.

Ringde till krafft och de rekommenderade ponykrafft, vilket jag också funderat på och att man kanske kan ge linförkaka istället för denna mängder med olja.

Har även börjat att ge 2 pkt med jäst per dag, något som vet nämnde nått om som en annan hästägare hade gett, men som hon inte kunde säga bu eller bä om. Har dock läst här att några ger det till sina hästar.

Sen var det det där med att byta foder långsamt. Hur mycket och hur länge ska jag ge krafft i så fall innan full giva? Hon bör kanske komma upp i en 2-3 kg men det vet jag såklart inte förrän analysen kommer.

Har ni några åsikter och råd så tas de tacksam emot :bow:

Är så trött på allt nu, hjälp!!

Sv: Hjälp, fång!

3 kilo Lucern och fri tillgång på ensilage verkar helt vansinnigt i mina öron. Mina tre hästar med mellan 25-50% fullblodsinslag äter inte så mkt lucern ihop.

Vad är det för häst?

Hästen har fått fång. Antaglien pga av hösilaget som vi ännu inte analyserat, men ska skicka i väg idag. De har fri tillgång, mums sa hon.
Hur snabbt vandes de in på silaget?
Vet inte hur vanligt det är att just mängden foder ger fång?

Hon håller på att lägga på sig och får därför 6 dl oja per dag och det blir svårt att få i henne då vi skulle ta bort lusern 3kg/dag och betforn 4 nävar/dag.

River nu morötter för att hon ska få i sig medicin och lite andra grejer. Men hon vill inte ha oljan då.
Men lucern måste väl vara ett ypperligt foder för fånghästar?

Ringde till krafft och de rekommenderade ponykrafft, vilket jag också funderat på och att man kanske kan ge linförkaka istället för denna mängder med olja.
Hur kan de göra det när du inte har någon analys??:confused:
Krafft Ponny är dessutom ett väldigt proteinfattigt foder, och det som brukar brista i grovfodret är ju just protein, och då är nog lucern ett bättre alternativ i vilket fall.

Sen var det det där med att byta foder långsamt. Hur mycket och hur länge ska jag ge krafft i så fall innan full giva? Hon bör kanske komma upp i en 2-3 kg men det vet jag såklart inte förrän analysen kommer.
Det bör ta 2-3 veckor för att vänja in ett nytt foder. Men jag funderar fortfarande på varför du ska trycka i en fånghäst så mycket av ett så näringsfattigt kraftfoder? Olja + lucern känns som ett bättre alternativ, då kan du ge mindre mängder av det och mer av det vanliga grovfodret.

Köp inte hem nytt foder innan du sett analysen!
Det kanske visar sig att det inte behövs eller inte passar in alls.:idea:

Har han precis fått fång?
Jag hade i såna fall tagit bort allt kraft och gett mycket halm och bara jättelite ensilage.Ingenting annat tills det akuta skedet är över.
Har en ponny som haft fång i somras och lydde veterinärens råd och han är helt frisk nu.

Funderar nu på vad hon ska få att äta.

, hjälp!!

Instämmer med Pinky.

Trygga foder medel i din situation är lusern, linfrökaka och betfiber. Krafft ponny verkar direkt olämpligt med sina 67 % spannmål.

Tror du att silaget utlöst fången kan du t v ersätta den med lusern tills du hittat ett annat grovfoder. HH

Jag håller också med Pinky och HelenaHandberg. Lyssna gärna på HH, hon är utbildad inom ämnet och vet vad hon pratar om. (ofta mer än en veterinär vad gäller just foder)

Vem har sagt att du ska ta bort LUSERNET?! Och betforen?!! Det är ju inget som har nåt med fång att göra. Tvärtom är de BRA att ge.

Och ang. Kraffts förslag säger jag bara SUCK - alltför ofta får man höra konstiga förslag från dom. :confused:

Hej, ursäkta lånar tråden lite till mig också;)

Jag har fått mögel i mitt torrhö och blir tvungen att köpa hösilage. Tror du man behöver vara mer orolig när man har en häst som haft fång. Han fick fång i december när han stod på hö och lusern förra året, fri tillgång. Kvoten då var 6 så orsaken är lite oklar. Kanske klarar han inte fri tillgång. Veterinärerna trodde på tillfällig infektion som stört metabolismen som ev orsak då inget tydligt fanns att skylla på.

Värdena på hösilaget jag hittat i år tycker jag annars verkar perfekta till två lättfödda islandshästar, eller? Fri tillgång blir det dock aldrig mer.

69 ts
sm råprotein 37,3
energi 6,2
bra mineraler också

Är fångrisken mycket större vid hösilage än torrhö tro :confused:
Dock så är ju mögelangripet hö farligare så jag vet inte om jag har något att välja på.

Senast ändrad av en moderator:

Fång är alltid en besvärlig sjukdom, men är inte helt hopplös, och chanserna är godare om det inte rör sig om hovbensrotation. Man måste tänks på att, mata hästen efter den motion som ägaren verkligen utför. Att inte kraft eller grovfoder är för kraftig. Alla omställningar måste ske långsamt. Har dom engång haft fång så blir dom känsligare.

blandar du ut det med lite halm blir det inte så kraftigt. har inte provat själv, men hört att det ska vara bättre vid fång.

Det tycker jag inte låter som ett bra råd då värdena inte är så kraftiga på detta höet. Då kommer kvoten i obalans. Dessutom innehåller halm mer socker än hö och hösilage.
Jag hamnar ju redan i underkant.
Något som jag är försiktig med då fångorsakerna på denna häst inte är helt klarlagd.

Vad jag undrar i mitt inlägg är om det är bevisat att riskerna skulle vara större vid hösilage än hö.
Jag vet att ove Wattle har sagt att olika hösilagebalar har lite egen miljö och därför ger ett litet foderbyte som man får se upp med när man tar ny bal. Men frånsett det, finns det något mer som talar emot hösilage till fånghäst?.
(Min fånghäst har aldrig visat känslighet just vid foderbyten, men jag är försiktig ändå)

Sedan är det viktigt både på hö och silage att finna "lagom" värden till just sin häst inser jag.

Flera studier tyder på att det i genomsnitt är mer fructan per kg ts i silage än i hö. För en fångbenägen skulle det alltså vara säkrare med hö om man inte kan testa skörden för fructan. Gissningsvis kommer sådana tester ut kommersiellt snart.

Men det är förståss en mängdfråga också. Om din häst vräkte i sig mkt hö som var tidigt skördat på en gång kanske det var det som gjorde det och kanske skulle det gått bra med mindre mängder.

Ditt nuvarande silage förefaller vara rätt sent skördat. Då är fructanhalterna lägre. Jag skulle inte dra mig för att ge det i sakta tillvänjning. Att blanda med halm är nog ingen mening, då kan du hamna på proteinminus. Bättre med lusern.HH

Pinky, HH, Milly - har gett dig fina råd som vanligt! Jag har inget att tillägga förutom att skicka tröst- och peppkramar, jag har också en fånghäst och det är en gräslig sjukdom och oron i magen finns där jämt :cry:
Lycka till och berätta hur det går !

Usch är det så ... jag trodde största 'fångfaran' med hösilage var att den är ojämnare, dvs. att det blir som foderbyte jämt ...

Min fånghäst äter hösilage nu, men det har *peppar peppar* gått jättebra, vid fånganfallet åt hon hö .. :(

Ja *suck*

Många rådvilliga dagar har det varit. Hon får bara ensilage nu men inte fri tillgång. Hon är en hosthäst och har inte hostat sen hon började med ensilge. Hon har ätit i 2 veckor nu. Har börjat gett jäst nu till henne och ska köpa foderjäst idag.

Har tagit bort lucern eftersom vet sa det och hon är inte så jätteglad i det längre. Hö vill jag helst inte ge eftersom hon börjar med hostan igen, även om man blötlägger. Halm vet jag inte heller om det är bra för hostans skull.

Väntar nu på analys på ensliaget som kommer i slutet av nästa vecka skulle jag tro.

Nu väntar jag bara på att allt ska gå bra och att det kommer en springande fjording till mig när det är matdags.

Är så ledsen och trött på allt vad häst heter. Det är mitt fel att hon har fång. Hon fick stå en hel vecka med samma mängd mat, vilket har gått bra förrut men då har de stått på hö. Omständigheter gjorde att förra veckan var den jobbigaste veckan på väldigt länge och jag tappade omdömesförmågan tydligen.

Tack för alla svar :bump:

Flera studier tyder på att det i genomsnitt är mer fructan per kg ts i silage än i hö. För en fångbenägen skulle det alltså vara säkrare med hö om man inte kan testa skörden för fructan. Gissningsvis kommer sådana tester ut kommersiellt snart.

Men det är förståss en mängdfråga också. Om din häst vräkte i sig mkt hö som var tidigt skördat på en gång kanske det var det som gjorde det och kanske skulle det gått bra med mindre mängder.

Ditt nuvarande silage förefaller vara rätt sent skördat. Då är fructanhalterna lägre. Jag skulle inte dra mig för att ge det i sakta tillvänjning. Att blanda med halm är nog ingen mening, då kan du hamna på proteinminus. Bättre med lusern.HH

Tack för informationen. Detta om att det fanns mer fruktan i silage visste jag inte. Jag trodde att sockerarter bröts ner vid silage :confused:
Detta parti jag talar om är förstaskörd, andraskörden var kraftigare. Jag har bara lite på prov och vet inte om jag ska köpa mer än.

Här i södra Sverige möglar ju allt torrhö och vågar man ändå köpa mer hö igen med risk för mer mögel eller köper man hösilage :confused:
Har fått slänga 1,5 ton hittills av mitt inköpta torrhö :(

Jag vill ju inte ta onödiga risker heller med min fånghäst. Men vilken risk är störst. Mögelsporer eller lite högre fruktanhalt.
Han har också fått torrhosta nyligen. Kanske i kombination av mögel och väder. Ändå har jag försökt sortera torrhöet så jag inte ger mögligt, kanske har det funnits som inte syns :crazy: Fångmässigt mår ju hästen numera bra och rids utan några känningar i hovarna, han är stabil.

Usch jag blir tokig när jag vrider och vänder på detta. Vad är bäst att göra :crazy: :confused: :smirk:

Jag tror att allt kommer att ordna sig för dig när du fått analys på fodret och kan balansera upp fodret till din häst.

Fång kan vara drygt men i de flesta fall löser det sig till det bästa.
Dock får man alltid vara extra noga med en fånghäst.

Tänk på att foderjäst har högt protein. En probiotika kan vara bättre sätt att hålla magen i trim.

Lycka till!

Min vet sa till mig då jag frågade om jag skulle sluta med ensilage att det är svårt med hö i år och det har jag ju märkt då vårt oxå möglat. Så jag har funderat och kommit fram till att vi fortsätter med ensilage och håller tummarna.

Vet ingen annan råd jag heller.

Min vet sa till mig då jag frågade om jag skulle sluta med ensilage att det är svårt med hö i år och det har jag ju märkt då vårt oxå möglat. Så jag har funderat och kommit fram till att vi fortsätter med ensilage och håller tummarna.

Vet ingen annan råd jag heller.

Det finns ju andra alternativ - Horsehage eller lusern mix t ex. Lite dyrare kanske men det är det väl värt om man slipper oroa sig för fångattacker eller mögel?

Kolla in Horsehage: http://www.horsehage.se/

Det finns ju andra alternativ - Horsehage eller lusern mix t ex. Lite dyrare kanske men det är det väl värt om man slipper oroa sig för fångattacker eller mögel?

Kolla in Horsehage: http://www.horsehage.se/

Horsehage är ju hösilage.....förresten så har de slutsålt.

Lusern mix har melass och olja i, inget jag skulle ge som grovfoder i alla fall.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar