Som sagt då är det ändrat för jag minns att jag var tvungen att ladda med minst 200kr förut.Nä det tror jag inte? Laddade svärföräldrarnas kort med mindre än så har jag för mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt då är det ändrat för jag minns att jag var tvungen att ladda med minst 200kr förut.Nä det tror jag inte? Laddade svärföräldrarnas kort med mindre än så har jag för mig.
Ett nytt Access-kort kostar 20 kronor, och sen är det minsta beloppet 100 kronorSom sagt då är det ändrat för jag minns att jag var tvungen att ladda med minst 200kr förut.
Ja, jag har ju skrivit några gånger nu att måste vara ändrat …Ett nytt Access-kort kostar 20 kronor, och sen är det minsta beloppet 100 kronor
Jag ska åka till Stockholm med min sambo om ett par veckor för att visa honom huvudstaden. Men ju mer jag tänker på det desto mer inser jag hur lite jag själv vet om nämnda stad, så jag tänkte att någon stockholmare här inne kanske kunde hjälpa mig lite grann?
Vi kommer att bo på Hellstens Malmgård på Södermalm (vilket jag alltid blandar ihop med Östermalm, så det börjar ju bra!) och vara i stan från torsdag eftermiddag till söndag morgon. Kan man promenera därifrån till "det mesta"? Eller bör vi investera i någon slags tunnelbanekort, och i så fall vad?
Jag har tänkt att vi ska se Gamla Stan, riksdagen, stadshuset, slottet och eventuellt även Fotografiska. Vad mer bör man visa en skotte som hittills inte sett mer av Sverige än södra Skåne?
Och så maten: Vad kan man räkna att en enklare middag går loss på, ungefär? Finns det några restauranger kring Södermalm som är trevliga utan att vara svindyra? Sambon är tokig i kardemummabullar och annan typiskt svensk fika, så vi mottager gärna även tips på mysiga och genuint svenska fikaställen!
Lunch i Kaknästornet är inte fel, god mat och ett av landets bästa utsiktslägen. Man ser det mesta av Stockholm. Det går att åka upp och bara kolla på utsikten utan att äta också.Vad mer bör man visa en skotte som hittills inte sett mer av Sverige än södra Skåne?
Åh men tusen tack för ett kanonbra och detaljerat svar! Jag ska skriva ut ditt inlägg och ha som reseguide tror jag visstVälkommen till mina hoods. Jag bor cirka 400 meter fågelvägen från Hellstens. Mitt tips är att ni letar er upp Skinnarviksberget som ligger bara några 100 m från där ni bor, och tittar på utflykten. Sen promenerar ni till Fabrique på rosenlundsgatan, Drop Coffee på Wollmar Yxkullsgatan eller Johan & Nyström på Swedenborgsgatan (fin gata!) och dricker kaffe. Gillar ni Stieg Larsson och Millenium-böckerna kan det vara roligt att promenera Brännkyrkagatan fram och fika på Kaffebaren i stället. Den ligger på S:t Paulsgatan och det var där en del från filmerna utspelade sig. De tar dock bara kontanter. På Bellmansgatan precis bredvid ligger Söders Hjärta, en trevlig pub, och Black and Brown som är trevligt ligger bara ett stenkast därifrån.
Vill man gå till en mysig bar skulle jag rekommendera gamla Brandstationen som nu heter Delikatessen bistro bar och ligger på Krukmakargatan. Men är ni på Swedenborgsgatan fortfarande så kan ni lika gärna stanna på Morfar Ginko (korsningen högbergsgatan). Är ni mer trendkänsliga ligger Häktet på Hornsgatan.
Är ni intresserade av Hotellbarskänsla och lite större ställe går Rival också bra att besöka. Det ligger på Mariatorget.
Gillar ni kläder och second hand har ni också hamnat rätt. I området finns både Beyond Retro, Judiths (både man och kvinna) och Filippa K:s second hand-butik. Undviker man second hand men är sugen på trendigt så finns Nitty Gritty på Krukmakargatan.
Går ni åt andra hållet, mot Hornstull finns Barbro och Tjoget som är Bra restauranger. Hornhuset kan vara trevligt tycker jag, och jag har ätit glutenfri pizza som varit bra på Lombardos, fast där är utsikten inte så kul.
Från där ni bor går buss 66 till Nytorget (åk mot Sofia), där finns många hyfsade restauranger och några riktigt bra. Bra shopping också. Pärlans kolor säljs där. Det är också nära till Skrapan om man vill titta på utsikten från Å himlen därtill som dock inte är helt prisvärt men kan funka för en drink eller så.
Jag skulle undvika: Drottninggatan, sergels torg och gamla stan. Det är bara turistfällor.
Museum eller sevärdheter jag skulle besöka är Fotografiska och Moderna Museet. Jag gillar Nordiska museet också, de ska ha en ny fin utställning som öppnade i dagarna.
Hmm jag hade tänkt att vi skulle satsa på julmarknaden i Gamla Stan istället då Skansens kostar pengar, men vi kanske skulle tänka om där?Om ni åker innan jul är julmarknaden på Skansen trevlig, även om det är mycket folk.
Utmärkt! Har köpt två biljetter för 350 kr nu, det var ju inte så fasligt dyrt! TackJA. De har dessutom oftast rabatter på helgerna (2 för 350 exempelvis). Det är snabbt och smidigt och jag för min del vägrar nuförtiden att åka flygbuss eller pendel. Med expressen är du i stan på nolltid och är den 6 minuter sen eller mer får man en värdecheck på en ny biljett.
Hmm jag hade tänkt att vi skulle satsa på julmarknaden i Gamla Stan istället då Skansens kostar pengar, men vi kanske skulle tänka om där?
Tack för dina tips! Le Rouge ser ju fantastiskt ut Ska försöka hålla oss borta från allsköns vikingautrustningarNär är ni här?
Jag tycker som ngn skrev ovan. Undvik Drottninggatans turiststråk och ät inte nånstans där i krokarna. Gamla stan är fullt av turister man kan ändå vara värt ett besök. Unvik alla klassiska turisthak och handla inga vikingahjälmar i plast Gå på Le Rouge alt ta en drink på Pharmarium om ni är i Gamla Stan.
Annars rent generellt så undvik centralområdet, stressa inte runt på butikskedjor (det finns ju överallt). Leta er ut en liten bit. Det är fint att promenera på NorrMälarstrand eller Södermälarstrand. Fint är det också runt Mosebacke och Skinnarviksberget.
Vill du ha en komplett lista över bra restauranger hör av dig på PM! Jag äter ute typ dagligen och har rätt bra koll på detta område
Ja, det är väl lite det som det faller på antar jag. Jag tror att jag gör så att jag låter mitt sällskap bestämma, helt enkelt!Jag hade själv valt Skansen, även om det är inträde. Skansen erbjuder så mycket mer än bara julmarknaden, framförallt om det är bra väder hade jag valt Skansen.
Men om ni enbart är ute efter en julmarknad och inte allt annat som Skansen erbjuder så är ju Gamla stan valet
Hmm jag hade tänkt att vi skulle satsa på julmarknaden i Gamla Stan istället då Skansens kostar pengar, men vi kanske skulle tänka om där?
Nämen du, det är jag som är alldeles snurrig! Den 3/12 åker vi hem och inget annat! Jag är lite vilsen på datumen och glömmer bort att november bara har 30 dagar...Jag såg av en slump att Gamla Stans julmarknad öppnar först den 2/12 kl 11.00.
Kan kanske vara bra att veta i och med att ni åker hem på morgonen den 2/12
Jag såg av en slump att Gamla Stans julmarknad öppnar först den 2/12 kl 11.00.
Kan kanske vara bra att veta i och med att ni åker hem på morgonen den 2/12
Nämen du, det är jag som är alldeles snurrig! Den 3/12 åker vi hem och inget annat! Jag är lite vilsen på datumen och glömmer bort att november bara har 30 dagar...
Puuuh, det blev lite svettigt här när jag såg ditt inlägg, innan jag kom på att det var jag som skrivit fel
Tusen tack i alla fall för att du sa till, det hade kunnat bli en väldig besvikelse annars!
Åh nej, det vore ju hemskt tråkigt! Det står fortfarande från 2 december på deras hemsida, men de har kanske inte hunnit uppdatera än. Jag får hålla koll helt enkelt. Tusen tack för att du tänkte på mig/oss!För typ 20 minuter sen sa de på tv att starten på Gamla Stans julmarknad är flyttad. Tyvärr minns jag inte till när.
Åh nej, det vore ju hemskt tråkigt! Det står fortfarande från 2 december på deras hemsida, men de har kanske inte hunnit uppdatera än. Jag får hålla koll helt enkelt. Tusen tack för att du tänkte på mig/oss!
Ah, men då är det ju lugnt! TackI år var reglerna tydligen att de fick öppna först första advent (brukar öppna tidigare), så 2/12 stämmer!