Hjälp en okunnig...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Josefemma
  • Startdatum Startdatum
J

Josefemma

Har sedan i höstas ett russ-sto, född 2004.
Sökte på nätet på skoj (hon har ju stamtavla, efter Major G 418, tror jag det var).
Hittade en "avelsvärdering" från 2007, då hon alltså var 3 år. Hon hade fått 39 poäng? Vad betyder det? Kan inget som helst om avel, men inser att mitt goa lilla russ inte är en stjärna utseendemässigt, även om hon är det i temperamentet (eller nej, förresten, kanske inte.. hon är nog för snäll...:love::love::love:)

Sv: Hjälp en okunnig...

Exteriörbedömning på premiering har följande uppdelningar
upp till 34 p - klass 3
35-37 p - klass 2
över 38 p - klass 1
Är det på treårspremiering så delas det ut avelsdiplom för de ston som kommit över 40 p (ingen delsiffra under 7), vilket är extra fint.
Ditt sto är alltså klass 1 och ett poäng från diplom.

Det är väl TOPPEN med en ponny av mindre ras som har supertemperament, de ska ju företrädesvis hanteras av barn!

Om hon är en stjärna eller ej beror på enligt vilken poängskala som hon är bedömd.
För om det är enligt den som ger max 50 poäng är hon definitvt inte dålig. Lite värre om det är enligt 60 poängsskalan.
Men jag tror inte att man visar russ enligt 60 poängsskalan.
Poängbedömningen är indelad i fem eller sex steg beroende på vilken skala. Max poäng är 10 per steg. En tia innebär att hästen är perfekt. De olika stegen är: typ, huvud-hals-bål, extremiteter, skritt och trav. Om det 60 poäng så tillkommer även galoppen.

Det finns treårstester - med 60-poängsskalan - även för ponnyer. Detta räknas för dem inte som "avelsvärdering" på samma sätt som för halvbloden utan det som är avelsvärdering för ponnyston är sommarpremieringarna, med 50-poängsskalan.

Tack för alla svar! :bow:
Jag tror att säljaren sålde henne för att hon var för "klen" i hans tycke. Dvs hon är ganska smäcker för att vara russ. Inte så kraftig hals och hyfsat långbent. Fast å andra sidan så glömde han kanske att hon inte var riden då?
Hon är i alla fall det absolut mildaste jag har träffat på i russväg. Hon står ut med små barnhänder grejar och fixar med henne i timtal och hon följer snällt med dem överallt. Hon är lugn och trygg - men pigg, glad och vaken. Hon är mycket förståndig och bär runt med min 8-åring i terrängen och det är väldigt sällan någon åker av henne. Om någon åker av, så är det alltid pga att hon blivit rädd för något, aldrig för att hon varit dum.. Och hon är faktiskt bara 4 år.. Kanske man skulle fundera på att låta henne bli mamma så småningom ändå - mest för hennes fantastiska temperament? Hon är ljuvlig -helt enkelt... :love::love::love:

Liknande trådar

C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 713
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka