Utifrån det du skriver låter det som att personen är sjuk mer än något annat. Att någon plötsligt får fixa idéer, börjar hänga upp hela sin värld på något och pratar om det på ett absurt sätt, hamnar i konflikt med omgivningen för att omgivningen inte är på samma spår osv., alltihop kan vara tecken på psykos, eller möjligen demenssjukdom.
Visst kan man göra orosanmälningar, men tyvärr är min erfarenhet att socialtjänsten har ganska otydliga direktiv då det handlar om psykisk sjukdom och gärna skyfflar över ansvaret på vården, polis eller andra.
Det jag skulle göra är att vända mig till distriktsläkaren, vilken har ansvar för att utreda och förordna insatser vid psykisk sjukdom och antagligen även demens, sjukdomstillstånd där den sjuke själv sällan förstår att hen är sjuk och därför inte själv kan söka vård. Man kan behöva stå på sig och det är bra om man samlar så mycket information om den sjukes "värld" som möjligt så att man kan beskriva situationen på ett tydligt sätt.
Jag förstår att det är lätt att hamna i konflikt med någon som för fram dramatiska åsikter och kanske även blir stressad av att märka att andra verkar vara "emot" hen och därmed blir påstridig och agiterad, men försök att inte gå in i diskussion utan bemöta personen lyssnande och intresserat istället och se vad det egentligen är för tankar som kommer fram. Både vid psykos och demens är verklighetsuppfattningen förvrängd. Det som du tycker är helt galet känns verkligt och rimligt för den sjuke. Om man tänker på det kan det bli lättare att förhålla sig till det som du får höra utan att "dras in i" det.