Hjälp en huvudskygg häst.

annie_cool

Trådstartare
Hej vet inte hur jag ska göra nu men så här är det. Mitt ena sto är jätte rädd om sitt huvud vet inte vad som har hänt i hennes förra liv hon är helt ny för mig. När man ska ta på grimman så måste man alltid ta det lugnt och inga hastiga rörelse går det för helt vilt till då kastar hon med huvudet och vägrar att bli tagen till ex.Hon är supersvår att fånga i hagen om man inte har grimma på då.Så hur ska jag göra?

Stoet är 5 år i fråga Arabkorsning.

Ha grimman på i hagen o träna att sätta på en mössa med urklippta för öronen- om det or nacke/ öron som är värst.
Sätt på grimman lugnt o från sidan.
Beröm o ge en morot o det är snart bra

Gör som @axel skrivit och ge det tid, mycket tid (och mycket morötter)

Har du möjlighet att kika eller lysa in i örat så gör det. En del hästar kan ha som svamp i öronen, ser ut som vita fläckar. En del hästar kan ha ont av det. Det kan vara en anledning till huvudskyggheten. Dela tränset och trä det över från sidan. Om det blir knöligt med pannremmen så kör utan och i värsta fall fläta fast tränset med manen.

Ge det bara tid och tvinga inte fram något så tror jag det löser sig med tiden

Öva inte i hagen! om det går se till att ha på grimman i hagen så ni slipper ta en konflikt där.

Öva inne i stallet/boxen.

Jag hade en häst som var väldigt rädd om sitt ena öra - hon har en fistel där som hon ogillar att man rör - när jag köpte henne. så att ta på grimma & träns var inte helt lätt.

Såhär gjorde jag:

Godis, beröm, upprepning och tålamod

Jag började med att helt enkelt inte trä över grimman utan att koppla loss nackstycket och lägga den om halsen och sen trä över nosgrimman och sätta ihop grimman.

Om din häst gillar godis, öva på att ge godis och att hästen sänker huvudet och klappa närmare och närmare det område som är "obehagligt". jag gjorde det även när hästen står och äter kraft :) Maten har alltid var lite mer intressant än vad det är otäckt att bli klappad/kliad på det obehagliga området.

Ta ett grimskaft och gör en Stor ögla - eller bara låt den hänga som ett uppochnervänt U och trä över huvudet på hästen. Ju mer hästen accepterar ju mer kan du låta den "släpa" när du trär på och av. När hästen accepterar detta kan du ta grimman och göra samma sak, trä på och ta av upprepade gånger. Upprepa varje dag till hästen inte reagerar.

I början så koppla isär tränset och lägg över nackstycke först och koppla sen på nedre delarna. när du fått till det med grimma kan du börja öva med träns - tyglarna är jättebra att börja övningen med.

jag har använt pall vid tränsningen - för att hästen inte ska komma undan genom att höja på huvudet och så att man fortfarande kan komma åt att klappa huvud och hals även när det blir lite obehagligt. - se till att behålla grimman på runt halsen - fäst i grimskaft :)

Min häst har även fått godis jämte bettet och då har hon sänkt huvudet och det har varit lättare att få över tränset över öronen.

Hej tack så mycket för tipsen. ska prova nu är hon inne då hon kom i går kväll sent till just stallet.Så har inte lärt känna henne så bra.Men vad jag har fått reda på så är hon svår att fånga så man måste ta det lugnt och ha tålamod vilket jag har.Ska se lite hur hon är att hantera och sånt.

Har en häst som är mkt rädd om öronen, ngt har hänt innan hon kom till Sverige. Har haft henne i fem år och det är milsvid skillnad men det går fortfarande inte att klippa öronhåren (alls) om hon inte är sederad. Hon kan gå igång om man har henne uppbunden och försöker borsta öronen, att hon sitter fast triggar henne. Är hon på ett "bra ställe" mentalt så kan jag göra det mesta men är hon eller jag stressad så kan hon bli rädd. Sånt här kan sitta väldigt djupt så var beredd på att lägga mkt tid och bli INTE arg eller frustrerad.

Hade haft henne i ett drygt år, fick för mig att hon skulle ha flughuva på sig och det gick bra att dra på den när jag provade själv. Killen som släppte ut hästarna i det stallet (lugn kille) gjorde det i en vecka och sen var det omöjligt att tränsa normalt (vilket jag kunnat göra lös innan dess). Det tog flera månader innan vi var tillbaka till var vi var med tränsningen innan flugluvan kom in i bilden och under tiden fick jag knäppa upp alla spännen på ena sidan av tränset inkl. bettet och lägga tränset över halsen, dra upp det bakom öronen och knäppa först sidostycket och sedan peta in bettet i munnen och knäppa fast det...

Kanske inte vad du vill höra men det är så min verklighet med den här hästen varit.

Hej tack så mycket för tipsen. ska prova nu är hon inne då hon kom i går kväll sent till just stallet.Så har inte lärt känna henne så bra.Men vad jag har fått reda på så är hon svår att fånga så man måste ta det lugnt och ha tålamod vilket jag har.Ska se lite hur hon är att hantera och sånt.

Är den så pass ny så låt den komma till ro lite och lära känna dig lite mer innan du sätter igång och tränar. Ta det här med grimmans av och påtagning själv så du vet att det blir korrekt gjort. Inte så himla skoj kanske att ha en häst med grimman på hela tiden men köp dig några mjuka och variera ofta.

Förhoppningsvis så blir det bättre med tiden. Min var likadan i många år, jätterädd om öronen. Sista åren fick man faktiskt dra i dom när man tränsade och tog på grimma. Hade man inget av detta i handen så fick man inte röra öronen. Grimma i hagen är en riskfaktor. Köp en grimma med panikutlösning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 239
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 705
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar