Öva inte i hagen! om det går se till att ha på grimman i hagen så ni slipper ta en konflikt där.
Öva inne i stallet/boxen.
Jag hade en häst som var väldigt rädd om sitt ena öra - hon har en fistel där som hon ogillar att man rör - när jag köpte henne. så att ta på grimma & träns var inte helt lätt.
Såhär gjorde jag:
Godis, beröm, upprepning och tålamod
Jag började med att helt enkelt inte trä över grimman utan att koppla loss nackstycket och lägga den om halsen och sen trä över nosgrimman och sätta ihop grimman.
Om din häst gillar godis, öva på att ge godis och att hästen sänker huvudet och klappa närmare och närmare det område som är "obehagligt". jag gjorde det även när hästen står och äter kraft
Maten har alltid var lite mer intressant än vad det är otäckt att bli klappad/kliad på det obehagliga området.
Ta ett grimskaft och gör en Stor ögla - eller bara låt den hänga som ett uppochnervänt U och trä över huvudet på hästen. Ju mer hästen accepterar ju mer kan du låta den "släpa" när du trär på och av. När hästen accepterar detta kan du ta grimman och göra samma sak, trä på och ta av upprepade gånger. Upprepa varje dag till hästen inte reagerar.
I början så koppla isär tränset och lägg över nackstycke först och koppla sen på nedre delarna. när du fått till det med grimma kan du börja öva med träns - tyglarna är jättebra att börja övningen med.
jag har använt pall vid tränsningen - för att hästen inte ska komma undan genom att höja på huvudet och så att man fortfarande kan komma åt att klappa huvud och hals även när det blir lite obehagligt. - se till att behålla grimman på runt halsen - fäst i grimskaft
Min häst har även fått godis jämte bettet och då har hon sänkt huvudet och det har varit lättare att få över tränset över öronen.