hjälp? ej överutfodra!

linnsan

Trådstartare
jag har köpt en arab hingst på 1 år:rofl: och undrar hur mycket kraft man får ge för att inte överutfodra.. alltså hur många kg per hundra kilo häst..
tacksam för svar:)
 
Sv: hjälp? ej överutfodra!

De rekommendationer som finns är:
1. Max 0,4 kg spannmålsbaserat kraftfoder per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle
2. Max 200 gr stärkelse per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle
3. 75-100 gr fett per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle

När det gäller unghästar så beräknar man deras foderstat utifrån den troliga vuxenvikten. Tänk även på att unghästar ska ha en högre smbrp/Mj-kvot.

Köp en bra bok om uppfödning och foder så du vet vad/hur du ska göra...
//marti
 
Sv: hjälp? ej överutfodra!

Jättesvårt att svara på, förmodligen därför du inte fått några svar. Som utjatad fråga, har du analys på grovfoder? Annars är det svårt att veta hur mycket och vad man skall fodra med.
Min åring (arab med prestationsblod), väger 326 kg, 144 cm, äter följande:
Fri tillgång på stråfoder (analyserat)
2 kg Havre
1 kg Krafft Pluss Grön
0,2 kg Betfor
Salt
Kalk
Wiromin Muscle Power (för lysinets skull)

Han är väldigt fin i hull och muskelmassa, inte tjock, inte smal, perfekt. Det är dock väldigt olika hur mycket mat individerna kräver, hade jag gett denna foderstat till min idag 5-åriga hingst hade han rullat fram!!! Han blir rund om magen av att bara se på grönt, hi hi
 
Sv: hjälp? ej överutfodra!

ja köpte honom i onsdags alltså för snart en vecka sen och han är ung. bara skinn o ben..man ser revben och "höftkotor" trots att han har ganska mkt föl/vinter päls kvar han är ca 140 cm i mankhöjd..tyvärr inget analyserat grovfoder:( ..men fri tillgång så länge han behöver..har krafft pluss grön hemma men det gillade han inte o spottade ut..han äter bara groov och havre som förra ägaren gav honom..försökte även med lusernpellets men det var ännu äckligare..men ska göda upp honom:) ..ska öka grooven och se ifall det blir resultat..ska gå och ta kort på honom nu ikväll och se ifall jag kan lägga in det..
 
Sv: hjälp? ej överutfodra!

1 kg ts grovfoder/100 kg kroppsvikt är det minsta man skall ge. Mkt protein är viktigt till en sån liten bebis också;)
 
Sv: hjälp? ej överutfodra!

höet vet jag och det får de fri tillgång av ( åringen o min andra 4 åriga ponny) men frågan var hur mycket kraft man kan ge för att inte överutfodra så att han växer fortare än sitt skelett.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp