HJÄLP! Droppar mjölk och släppta bäckenband? 6 veckor kvar?

D

daysi

Hej!

Jag kan i princip ingenting om fölning, och idag och imorgon har jag ansvaret för stallet eftersom stallägarna är borta på en "hemlig resa", så jag vet ej vart de är heller, och vill inte ringa och störa i onödan.
Det finns ett dräktigt sto i stallet, och enligt stallägaren ska hon föla i slutet av maj. I torsdags fick det andra dräktiga stoet en fölis, också enligt stallägaren 6 veckor för tidigt (detta kan dock vara felaktiga uppgifter från hon som äger det stoet, dvs ej stallägaren).

Iallafall, nu när jag tog in hästarna reagerade både jag och min sambo på att bäckenbanden släppt lite, så såg hon inte ut för ett par dagar sedan. Jag kollade juvret, och det är sprängfyllt med mjölk, och det droppar även mjölk konstant från juvret. Tyckte även att magen såg "hängigare" ut idag än häromdagen (oftast har hon täcke på, både inne och ute, ser henne inte så ofta utan).

Jag brukar ju inte sköta och kolla denna hästen, eftersom det inte är min häst, och jag har heller ingen stalljour, så jag vet inte om hon haft vaxproppar etc. Stallägaren har ej nämnt det, men de har så många hästar, och hanterar inte de så mycket (det andra stoet fick ju föl utan att de hade en aning).

Vad tror ni - är det dags för fölning?

Jag skulle faktiskt ringa stallägaren och tala om.
Kanske är det inte 6 veckor kvar, kanske har dom "kollat fel" datum som dom måste gjort med den andra, kan ju vara dax för fölning nu.
Jag skulle inte vilja ha någon annans sto på mitt ansvar om det skulle bli komplikationer eller dyl.
Låter som om don inte har så stor koll?

Av det jag läst nu senaste timmen i andra trådar verkar det som om mjölken inte rinner förrän det snart är dags för fölning.
Vi ska åka ut till stallet snart igen och kolla ordentligt, och sedan ringer jag nog ägaren...

Är så nervös - tänk om något går fel...

Har allt gått bra? Har du fått tag på ägaren?
Det kan inte vara roligt att vara hästvakt om stoet helt plötsligt bestämmer sig för att föla!
Oftast går ju allt bra, men iallafall.
Om stoet dessutom har 6 veckor kvar är det ju inte så bra.
Vi får väl hoppas på att ägaren har räknat fel om stoet nu skulle bestämma sig för att föla.

Håller tummen för dig.
// Anna

Hur har det gått?

Ägaren måste ha räknat fel på fölningsdag. Men otroligt oansvarligt att åka bort och lämna dig med allt ansvar. Hoppas det löser sig för dig.

Hej!

JAg ringde inte ägaren, dum som jag var... De hade antagligen inte kommit hem iallafall, eftersom ston kan droppa veckor innan fölning...
Vi var ute vid 00.30 inatt och allt var lugnt...

Imorse när vi kom ut låg det en bebis i boxen! Efter ett tag upptäckte vi att det var 2 bebisar - en levde och en var död och täckt med halm - TVILLINGAR! De var 6-7 veckor för tidigt födda. Efterbörden hängde kvar, så det kan inte varit långt innan de föddes...

JAg ringde förstås ägarna GENAST, och de satte sig i bilen och åkte hem (från Göteborg). Fölet reste sig inte, och vi försökte hjälpa det upp, men benen bara vek sig. Försökte lyfta upp mot juvret, men det förstod inte. Jag ringde ägarna igen, och hon ringde en vet som sa att det inte var någon fara (?!?!?!). Hon ringde sedan grannen, som har uppfödning av hästar, så hon kom till slut, och så ringde hon efter en riktig hästveterinär som hon känner väl som kom ut, fastän det var helg. Vi mjölkade stoet (som vi fick plegga, hon ville INTE), och fick i fölis lite mat. Han försökte hela tiden resa sig, och var ganska pigg trots allt. Sugreflexerna är inte så välutvecklade på honom.

Så nu är det mjölkning och flaska som gäller...hoppas det går bra, men det ser nog inte så ljust ut. Dock ser han inte så prematur ut, trots allt, men det är han, i och med att det var tvillingar, så brukar de alltid födas för tidigt. Dessutom brukar det inte gå så bra alla gånger... Vi får hoppas och se.

Typiskt - hur stora är oddsen att detta ska hända just när JAG har stallet en gång - ny i stallet, känner inte hästarna och i vanliga fall sköter jag bara min egen häst, behöver inte hantera eller ge hästarna mat. Dessutom har jag i stort sett inte ens SETT ett föl...

Ni får hålla tummarna för att fölisen överlever!

Oj, vilken pärs för dig, men detta med tvillingar är ju inget man väntar sig förstås.. så man kan ju inte klandra ägarna som reste bort så pass långt innan fölningen!

Men måste inte sto & föl åka in till klinik för att öht ha en chans att rädda den lille!??

*Tummarna hålls* givetvis :)

Jösses vilken pers för dig. Vilken tur att du fick tag på ägarna och att dom åkte hem.

Hoppas det kommer att gå bra för sto och fölis.

Bra jobbat.

Oj då!!!
Vilken dag det måste ha varit för dig!
Håller tummarna för att allt går bra!

// Anna

Oj, vilken introduktion för dig i stallet! Det var strongt gjort av dig att reda ut det så bra som du gjorde. Du ska ha all heder för det! :bow:

Tack för alla snälla ord - de värmde verkligen! Jag kan lova att jag är HELT SLUTKÖRD nu...
Kan tillägga att jag är jättelarvig med blod och äckliga saker á la moderkakor, men det gick hur bra som helst, det rann blod om stoet när vet gjorde undersökning, och sen fick jag ta hand om efterbörden efter att alla åkt, lägga ut och kolla så att allt var helt...
I pressade situationer blir man helt annorlunda.

Fölisen lever fortfarande, och nappas varje timme, men den kan inte resa sig - försöker dock hela tiden. Det är krut i killen trots allt.

Tydligen är det ca 7 veckor för tidigt, så det ser väl inte så ljust ut...

Jag funderade också på klinik, vet inte om ägaren tycker det känns värt det? Veterinären sa ingenting om det. Ägaren har fött upp hästar många år, så hon vet väl vad som finns för alternativ, men känner som sagt kanske inte att det är värt det rent ekonomiskt? Bara gissar, alltså!Stoet är dessutom tydligen svårlastat som bara den, och blir jättestressad i transport.

JAG skulle kört min häst till klinik om det vore min dam som fölat - tur är att jag inte ska ta föl på min - vill aldrig mer vara med om något sådant här - speciellt inte med min egen häst!

Tycker att du skött dig storartat. Synd bara om fölis inte klarar sig, får hoppas på att ägarna ändrar sig och kr till klinik vid behov.

Fölis är död. Han kämpade tappert, men fram på morgonen blev han svagare och svagare, ville inte äta och bara låg livlöst. Kl 10 nu på morgonen drog han sitt sista andetag... :cry:

Han var minst 7 veckor för tidig, samt tvilling, och hingst, så han hade alla oddsen emot sig...

Stoet tar det ganska bra, vet inte hur hon reagerar när fölis bärs ut. Nu ligger han kvar en stund.

Fy, detta var inte roligt alls.

Fy vad tråkigt. :( Men som du sa innan, oddsen var ju inte så bra. Men tummen upp för dig som varit så duktig! :)

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 113
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·
Avel Hej, jag och min häst ska ha vårt första föl när som helst. Hon har gått 341 dagar idag och visar alla tecken på att det är på gång men...
Svar
15
· Visningar
2 153
Senast: Ardennern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka