Hjälp, dör fölet!!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cloudy
  • Startdatum Startdatum
C

Cloudy

Jag har en dräktig islandshäst, och hon beräknar föla någon gång runt midsommar (Vi släppte henne hos hingsten 18 juli förra året).
För ett par dagar sedan upptäckte jag att hennes juver var lite hårt, liksom spänt. Och senare såg jag två vita droppar.
Imorse var jag nere och kände på hennes juver och det kommer mjölk ur båda spenorna! Strålen är hård och det känns som om det är ett ganska stort tryck därinne. Dessutom är hon öm, och sparkar upp mot juvret när jag känner på det.
Jag blev förståss jätteorolig, det är ju trots allt två månader kvar!
Ringde veterinären som lät lite bekymrad, hon påstod att det kan vara så att fölet håller på att dö, eller att det är tvillingar och att det börjar bli ont om plats.
Jag är så fruktansvärt orolig! Borga, stoet, verkar må bra i övrigt, hon äter och springer och rullar sig och verkar lycklig i allmänhet därför blir jag konfunderad.
Är det någon som vet vad detta kan vara? Ska jag befara det värsta?

Sv: Hjälp, dör fölet!!?

Detta kan förekomma utan att det är nåt fel överhuvudtaget, ibland blir det så här innan de kastar.
Det är inte mycket du kan göra mer än att vänta.

Vid närmare eftertanke så har hon nog haft regält med mjölk i juvren i ca 3-4 dygn nu utan att det hänt något.
Hon är inte rastlös, hängig, nervös eller någonting utan beter sig helt normalt.
I natt så höll jag henne under uppsikt, eller jag gick ut och kollade ett par gånger eftersom jag råddes till det av både veterinär och en bekant som har uppfödning och ridskola.
Men ingenting hände. Hästarna verkar mest konfunderade över att jag rände där hela natten..
Kan det vara så att dom kan få mjölk i juvren redan två månader innan och att det inte behöver betyda något särskillt? Är det något speciellt beteende som jag ska hålla uppsikt över?
Kanske ska tillägga att hon har fått ett föl tidigare för lite drygt tre år sedan, för mig är det däremot första gången, så man är ju lite hysterisk...haha.

Senast ändrad av en moderator:

ush vad hemskt för dig....
Det är nog bara vänta och hålla koll på henne. Mitt sto fick / kastade tvillingar förra året, hon fick mjölk alldeles för tidigt och kastade 1 vecka efter mjölken kommit.......
Har aldrig varit med om ett sto som har haft mjölk i 2 månader innan fölning men jag är inte så insatt heller så självklart hoppas man på det bästa att hon håller sig och väntar tills det är dags!!

Jag hoppas att det kommer gå bra.

Du får hålla oss uppdaterade.

Mitt korsningssto connemara/halvblod som är dräktig för första gången började droppa mjölk i oktober, ska föla nu i veckan. Klart man blev nervös men det värsta som hände var att hon fick en helt osannolik juverinflammation. Men några antikroppar lär det ju knappast finnas kvar.

Jo då visst finns det antikroppar.
Var med om samma sak så jag rådfrågade vetrinär på ultuna.
Då fick jag veta att råmjölken bildas när den sista hormonomställningen sker som sätter igång fölningen. Ett sto kan ha mjölk innan o droppa osv utan att råmjölken försvinner.

Å vad skönt att höra att det inte behöver betyda det värsta... Än har det inte hänt något jobbigt. Hon kliver runt i hagen, äter och är fortfarande lycklig tillsammans med sin kastrerade gamla travare :love:
Jag har tagit tempen och så och och hon har ingen feber, dock är hon öm i juvret, det är ju liksom sprängfyllt. Ska man mjölka ur för att "minska på trycket"? Jag var lite orolig för att det inte skulle vara några antikroppar kvar då men det kommer finnas i allafall?
Vi har lamm också och när dom lammar så kan dom få stora sprängfyllda juver, då brukar jag mjölka ur så att tackorna tillåter lammen att dia, har dom ont sparkar de ju bort dem. Tänkte att det var samma sak med hästar...kanske? Onödigt att hon ska gå och ha ont liksom..

antikroppar behöver du inte vara orolig för. dom bildas då fölningen sätter igång som någon annan skrev.
Du kan ju ta på juvret så att stoet är vant att de är någon som är där o pillar. tvätta av de med varmt/ljummet vatten, de brukar dom tycka e skönt.
Skulle hon inte tillåta fölungen o dia så får du mjölka ur o ge fölisen råmjölken.
då minskar du på trycket samtidigt och så kommer stoet låta fölisen dia sen.
så fick vi göra med vårt sto.

jag skulle inte mjölka ur henne innan fölet har kommit..... Tänkte på att om man börjar mjölka stot så måste mjölkproduktionen stätta igång och prodecera ändå mer mjölk :confused: men vet faktiskt inte hur det är igentligen......

Hm, verkar vara olika bud vad det gäller antikroppsinnehållet i råmjölken. Enligt "Att bli med föl" (2001- upplagan, s 40) ger för tidig mjölkproduktion dålig kvalité på råmjölken, men man får hoppas att forskningen gått framåt sen dess och att Ultuna- veterinären har rätt. :)

i en annan tråd frågade jag Stommen som är veterinär om hur det låg till.Hon sa att det finns test att köpa för att kolla mängden antikroppar i mjölken.

Jo jag tänktepå det där medatt man skulle bidra till ökad mjölkproduktion om man mjölkade ur. Det är ju så kossor funkar så det är säkert samma med hästar. Det rinner ut av sig själv ibland, men jag brukar dra lite för att minska på trycket kan tänka mig att det är jobbigt. Men det är ju inte så bra om man bidrar till nån ond cirkel..
Ska kolla upp det där med antikroppar ordentligt.... men det känns ju konstigt att råmjölken ska ligga där och bli gammal nu liksom...:confused:

Hur har det gått? Visst berättar du om det händer något, eller förresten helst om det inte händer nåt!?

Hoppas det går bra, hälsningar Jenny som har ett sto som oxå skall föla runt midsommar!

Hej jag har lite ledtrådar som kanske kan hjälpa.

När ditt sto ska föla så lukras (svansbanden) upp det ser du på baken vid svansroten, när det händer ser du att svansroten har (lyft) lite. Nästan som om hon vore omusklad. Annars är de ju runda,
en annan sak är tvillingar, den såkallade mjölksträngen som går från
juvret och framåt magen, har varit två st på de två ston jag har sett som bar tvillingar. Men jag har ju bara sett två (tvillingston)
Men det med (svansbanden) är säkert.:) M.V.H Sofie

Ps. Jag har haft 8 fölningar hemma, en del juver är stor och hårda
ca 3 veckor före fölning, men jag förstår din oro.;)

Det har inte hänt något ännu. Hon är fortfarande helt normal, har gått ju med mjölk i en vecka, minst, nu. Men jag märker inet konstigt eller någon oro hos henne.

Jo jag har hört det där med svansen. Dom blir lite mer rörliga i svansen också, den är liksom lättare att lyfta. Men det tycker jag inte att hennes är...

Jag uppdaterar er om fortsättningen!

Borga födde två dödfödda tvillingar för ett tag sedan. Det ena var så gott som outvecklat, det var antagligen det som dött i påskas vilket resulterade i att hon fick mjölk. Vi tror att det andra fölet dog på grund av den dåliga miljön som blev i magen på grund av det... det är jätteledsamt... Men borga klarade sig utan men iallafall, och det är väl huvudsaken.

Vad tråkigt, jag har undrat hur det har gått för er.

vi betäckte henne igen i somras men det blev ingenting så nu ska vi avvakta. Har börjat lite lätt med inkörning, vilket hon verkar uppskatta! Det var väl inte meningen att det skulle bli en fölis just nu helt enkelt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka