Hjälp dom äter upp honom.....

Tahari

Trådstartare
Hästens hagkompisar verkligen tuggar i sig hela pälsen och svansen, vad ska jag göra?
Nu börjar det ju också bli varmt så han vill också njuta av lite sol i pälsen men det går inte.
Varje dag när jag tar in honom har han nya kala fläckar och massor av bitmärken. Det verkar inte som om dom har kommit till i osämja för det är rätt lugn stämning i hagen.
Finns det något jag kan smörja honom med som inte är så smakligt för polarna. I vintras hade jag antibit på täcket ( hjälpte inte så bra men själva täcket skyddade hjälpligt) men jag tycker det verkar lite väl starkt att smörja på själva hästen. Eftersom han redan är halvnaken pga. bitandet behöver det vara något som inte är allergiframkallnde eller för starkt.
Alla tips mottages tacksamt då jag är vådligt trött på att han ser ut som en slagskämpe.

Sv: Hjälp dom äter upp honom.....

Jag köpte ett antibit som man kan stryka på man och svans, då min häst blev tuggad på. Det räckte med en insmorning.
Tror jag köpte den på ÖB.

Ja du, antar att den bitande/pälsätande hästen inte är din. Är det din så kan du ju lösa det med munkorg under en period. Byt hage och se om den bitande är lika intresserad av sina eventuella andra hästkompisar. Det med bitande och pälsnappande kan också vara en unghästgrej. I alla fall var det så hos oss. Min dotter slet sitt hår för varje gång min häst tog en tuss av hennes heliga pålle:p. Detta gick dock över när min kom in i mogen ålder (3)

Nej det är inte min som smaskar i sig päls, det är någon /några andra. Den yngsta hästen i hagen är min egen och han har en aktningsvärd ålder av 13 år (alltså inga unghästfasoner).
Eftersom vi står på en anläggning med ganska många hästar och dåligt med hagar är det inte möjligt att flytta ur hagen för tillfället, egentligen vill jag inte det heller för han verkar trivas alldeles utmärkt.
Jag skulle mest vilja ha tips på något att smörja på pälsen som är äckligt men samtidigt helt ofarligt både för hud och mun (vill ju inte gärna att dom andra ska bli sjuka).
Eller så får jag väl bara acceptera att ha en naken häst, men det värsta är ju när dom biter så det blöder.

:crazy: Vet inte alls om detta funkar, men ganska få djur tycker om tomater har jag märkt, och såvida man inte är allergisk så borde det inte vara någon större fara med att prova att smeta in den "omtyckta" hästen med typ krossade tomater och se om han får vara ifred då ? :devil: OBS: Prova bara på en liten yta först ! Sedan kanske han behöver tvättas av... Funkar det så kanske de slutar med beteendet så man inte behöver ha på det hela tiden...

:o Ser redan rubrikerna om tomatförgiftade hästar framför mig... Vissa hästar skyr förresten vitlök, andra älskar det, men där har man ju ändrat sig till att det inte är nyttigt alls för hästar så det kan jag ju inte rekommendera.

Har de något annat att än hö och hästar att tugga på i hagen ? :D Om inte, så kasta in lite grenar av sälg eller andra vilda lövträd !

känner igen med uppäten häst :/ haft föl som käkar upp både manen & svansen + käkade upp sina lekkamraters svansar också :S utom deras mammor, då fick han på moppo.

Vet ju inte hur känslig din häst är, men jag har smetat in min häst med Tabasco en gång för att hagkompisarna bet sönder både häst och täcken och jag kan säga att det räckte för dem att smaka en gång...

Provade självklart Tabasco på en liten yta först utan att det blev några reaktioner, men du kanske inte bör kladda det på de "pälslösa" fläckarna...

Så för oss var det ett enkelt och billigt sätt att lösa problemet :)

Liknande trådar

F
Hästvård Min häst har krustor och knölar (början till krustor) lite här och där i pälsen, på bog, rygg länd kors och lite i flanken. jag vet...
Svar
7
· Visningar
952
Senast: Kexet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka