HJÄLP - Diarré!!!!!

tinafinis

Trådstartare
Min kompis häst har idag fått kraftig diarré. Hon fiser jättemycket och är lite hängig från och till.

Det är en fjording som har gått ett par timmar i en hage med ganska kraftigt gräs.

Har tarmljud, ingen puls i kotorna men vill gärna ligga ner.

Hon dricker.

Tog febern på henne och den låg nu IKVÄLL på 38,2. Brukar ligga kring 37. Det brular ju öka på kvällarna väl?

NU undrar vi om vi ska avvakta till morgondagen med att ev. ringa veterinär samt vad ni har för tips på vad vi kan göra för att hon ska må så bra som möjligt under natten?

Sv: HJÄLP - Diarré!!!!!

Hästen blev bättre sen under kvällen, piggnade till.

Måste fråga om utfodringen kan vara en liten bidragande orsak?
Hästen får mest halm att äta som grovfoder. Det håller väl inte magen i trim som det ska?
Jag förklarade att en häst minst ska ha 1 kg/100 kg kroppsvikt. Alla fall en utgångspunkt.

Halm är väl utmärkt att ge om man har en tjockis som inte kan äta hur mycket hö som helst utan förvandlas till tunna, just för att det låter magen jobba. Om hästen inte är van att äta gräs, och dessutom mest fått halm att äta, så är diarré efter några timmars gräsätande inte alls ovanligt. Om hästen verkar ok igen skulle inte jag oroa mig, men håller diarrén i sig i flera dagar så skulle jag i alla fall ringa och rådfråga veterinär. Detta under förutsättning att hästen äter och ffa dricker som den ska, annars så får man ju ringa tidigare.

Det är inget ovanligt att hästar får diaréer vid snabba foderbyten, som tex betessläpp är. Därför är det bra om man kan vänja in dem på det. Dvs låta dem beta små stunder och sedan öka på succesivt.
Du skrev att du rekomenderat 1kg/100kg, men inte vad hästen får idag och varför det inte skulle vara bra med den fodergivan?
Halm är bra för hästar som behöver få upp hullet. Men om problemet är tvärtom, att hästen behöver bantas, så vet jag inte. Kanske bra om hästen måste pilla i sig maten (spånblandad stråbädd) istället för att vräka i sig hö? Bara en reflektion.....

Hon hade gått 3 timmar på betet o så blev hon dålig.

Jo det med 1kg/100 kilo minst undrade jag om då hästen antagligen får det rätt mycket i underkant.
Den är inte tjock. Dom sa att den har lite orolig mage där av att den mest får halm.
Kan man utfodra en häst på bara halm, eller typ 3 kg hö om dagen och kanske 2-3 kg halm om dagen? Inget analyserat hö och då heller ingen uträknad foderstat.

3 timmar för en ovan häst är ALLDELES för mycket första dagen att gå och beta kraftigt gräs.
Dag 1 15 min
Dag 2 20 min osv .

Det är så här dom får fång !
Hambo

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej allihop. Jag skriver till er i frustration då jag känner mig handlingsförlamad och inte riktigt vet vad jag ska göra eller tänka...
Svar
6
· Visningar
1 496
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Puffindog
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31