Hjälp...dålig aptit, lagom hull??

M

MALINox

Har en arabvalack på snart 6 år. Han rids 5-6 ggr/vecka blandat uteritter, dressyr och konditionsträning. Efter sommaren var han en riktig knubbis, så vi har bantat under hösten. Tyckte han gick ner lagom fort och tappade på rätt ställen, har under vintern ökat på med foder igen, eftersom han rör mer på sig nu, och jag vill ju inte ha ett skelett. Vi har hela tiden haft nästan samma foder, och nu plötsligt äter han inte upp sitt kraftfoder på morgonen?! Å Jag blir helt perplex...vad är det som är fel?

Har ett dåligt hö med lite protein i
Höanalys:
Ts 84 %
smrp 10 g/kg foder
energi 7.0 MJ/kg foder
Ca 2.4 g/kg foder
P 1.2 g/kg foder
Mg 0.6 g /kg foder
K 7.8 g/kg foder

Så det har vi hjälpt upp med lucern, vilket han stod på även innan.
Foderstaten ser ut som följande:

Morgon:
1 kg lucern
0,3 kg kornkross
0,4 kg krafft groov
mineraler, b-vitamin och vitlök
samt 2 kg hö

Lunch:
2 kg hö

Eftermiddag:
2 kg hö

Insläpp:
1/2 kg lucern
0.3 kg kornkross
0.2 kg krafft groov
1 kg hö

Kväll:
1/2 kg lucern
0.3 kg kornkross
0.2 kg krafft groov
mineraler, vitlök
2 kg hö

Är noga med att blöta på fodret, grooven är ju som gröt efter att ha legat i vatten, har även på flera dl vatten på allt annat, så det blir som en gröt, å då äter han lite bättre, men morgongivan äter han knappt något alls av.

Råd, ideer, tips?

Skickar med 2 kort för lite hullbedömning

http://i29.photobucket.com/albums/c276/MALINox/Digitalkamera002.jpg

http://i29.photobucket.com/albums/c276/MALINox/Digitalkamera012.jpg
 
Sv: Hjälp...dålig aptit, lagom hull??

vilken fantastisk söt sak!!!:love:

Ja har hästen alltid ätit innan o du inte har ändrat så mkt just nu så e de enlig mig nog inte sååå farligt. Djur blir lite konstiga på våren.
själv har ja en katt som e PRECIS som din häst. har vatt lite fet ja har bantat o nu får han mer foder för att inte falla ur helt o nu PLÖTSLIG matvägrar han...... asså de har nog mkt med våren o päls byte o sånt o göra. tror bara du ska ge de lite tid o se. hoppas att hästen inte faller ur innan den börjar äta igen, men ta de lungt med träning va lite försiktigare nu under "pälsningen".

Men de kan ju va ngt annat men så länge hästen äter ngt o dricker som den ska så ska de ju itne va ngn fara.
Finns de ngt den gillar så ge de för att den ska äta lite mer entusiastiskt.

ja vet att min katt inte har med saken att göra de va mest en jämförelse.
Lycka till med hästen den verkar ju vara i bra hull på bilderna ialla fall.
 
Sv: Hjälp...dålig aptit, lagom hull??

prova att ge krafftfodret först på morgonen, och ge höet senare om det funkar.

9kg hö plus 2kg lusern kanske din häst tycker är för mycket, lusern blir ju ganska stor volym av när det svällt i vatten.
eftersom du skrev att höet var dåligt (jag kan ej räkna värden på hö)men du kan väl minska lite på höet eftersom du ger 2kg lusern som också räknas som grovfoder

ang bilderna så tycker jag att han ser fin ut
 
Sv: Hjälp...dålig aptit, lagom hull??

Tack för svaren! Å tack för komlimangen :bump:

Kan förklara lite mer. Dom får alltid kraftfodret först på morgonen, och höuppskattningen är lite tagen ut luften. Har 2 pållar som går tillsammans, på kvällen får dom 2 kg var att tugga på under natten, men under dagen så lägger vi ut ca 3 kg hö frukost, lunch och eftermiddag, så jag vet inte exakt hur mycket han äter. Man höet vet jag att han äter med god aptit. Idag hade han inte ätit upp sin frukost kraft, så när jag hade ridit honom och lagt ut hö i hagen (vilket han åt av) så gick jag ut med det överblivna kraftfodret, å då åt han upp kanske 3/4 av det, sen när han tröttnat så övergick han till att tugga hö..vilket för mig inte tyder på att han är mätt??

Har funderat på om det kan vara lucernet som han tröttnar på, att det blir för mycket att tugga?! Jag vet inte om hö är mindre svårtuggat än lucern?

Några fler ideer/kommentarer??
 
Sv: Hjälp...dålig aptit, lagom hull??

*putt putt*
Inga fler ideer, tips, kommentarer?
 
Sv: Hjälp...dålig aptit, lagom hull??

Min gamla skrutt på 26 år har också matvägrat nu under våren:( . Han har de senaste åren fått väldigt mycket lucern, eftersom han varken kan eller vill äta sitt hö, det verkar som om han i perioder tröttnar på att äta lucern

Här en länk där du får hjälp att räkna ut ungefärlig foderstat. :idea:
www.freefarm.se
Gå in på den vuxna hästens foderstat.
Jag fick ganska mycket hjälp av den för att balansera upp foderstaten till min häst som nästan enbart får lucern som grovfoder.

Lycka till.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 546
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 226
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp