Hjälp! Betesvallen är gödslad mot vår vilja!

Rimfaxe

Trådstartare
Idag upptäckte vi att arrendatorn till delar av vår mark hade åkt runt med gödselspridaren även på de marker som sedan mitten av mars tillhör oss. Vi hade tänkt att släppa hästarna på bete där snart, men de planerna har abrupts grusats.

Bonden säger att han har gödslat med kväve (konstgödsel). Vad kan vi ha på för att neutralisera detta?

Vi har hästar som är lättfödda och fångkänsliga och troligen insulinresistenta eller åtminstone tillhör de en grupp som lätt blir det.

Finns det något vi kan göra och i så fall vad? När kan vi använda markerna som bete? Är det bra att låta det växa utan att slås av, eller ska man slå av det? Hjälp! :crazy:

Sv: Hjälp! Betesvallen är gödslad mot vår vilja!

låt det gå upp i frö så tappar det den mesta kraften, mina vallar är gamla och fulla med mossa och om jag inte gödslar blir det inget bete alls har du möjlighet att låta några får beta först så är det också bra eller så får du låta dom beta ett par timmar varje dag .

Det blir kraftigare bete när man göslar. Jag hade inte släpp mina hästar där om dom är fångskänsliga/insulinresistenta. Man behöver vänta ca 3 veckor med bete efter gödslingen.
Bästa att vänta tills blommingen gått över på gräset.

Tack för era svar!

En hästuppfödare i trakten ansåg att bara gödslet har regnat ner ordentligt i marken, så är det ok att släppa hästarna där. Han föder upp i stor skala, så han har väl koll på läget antar jag, men vi vill inte ta några risker. Turligt nog har det regnat ordentligt natten till idag, och även under dagen idag, så gödslingen är väl på god väg att försvinna ner i marken.

Då är det väl bara att avvakta med att släppa hästarna där. Är det bättre att låta gräset växa upp ordentligt och sedan släppa hästarna där, eller ska det växa upp, slås och tas omhand, och sedan släppa hästarna där?

Tro inte alltför mycket på det här...
Men av vad jag har läst kan det vara en fördel att släppa fångkänsliga hästar på gödslat bete då det kan innehålla lägre halter av fruktan(då gräset växt istället för att lagra in det).
Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste om det!

Gör små fållor så att hästarna inte äter för mycket.
Så skall det säkert gå alldeles utmärkt.

Tro inte alltför mycket på det här...
Men av vad jag har läst kan det vara en fördel att släppa fångkänsliga hästar på gödslat bete då det kan innehålla lägre halter av fruktan(då gräset växt istället för att lagra in det).
Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste om det!

Du har alldeles rätt. Det kan vara en fördel att släppa fångkänsliga hästar på ett kvävegödslat bete.

Vad man får göra med hästar som är fångkänsliga är att oavsett bete, begränsa foder(betes-)tillgången och istället stödutfodra med halm eller ett näringsfattigt hö, se till att hästarna inte är överviktiga innan betessläpp!

Inte alltid kraftigare bete..visst gräset växer fortare än normalt. Men det måste till en viss mängd gödsling per hektar för att öka näringsvärdet. Det räcker inte att bara kasta ut lite och tro det blir superkraftigt bara för det.

Jag har också läst detta någonstans och tycker det verkar rimligt när man tänker efter :)

Detta med fruktan- och sockerhalter i gräs verkar vara i stort sett omöjligt att tro ngt om eftersom det beror på så många olika faktorer.
Jag har också läst att fruktanhalten är lägre om man gödslar vallen eftersom gräset då kan växa. Men det handlar ju inte bara om hur mkt fruktan det finns i ett grässtrå utan också om hur många grässtrån hästen hinner sätta i sig. Vad jag har förstått så finns det många som har märkt att deras hästar lättare får fång om de släpps på ett gödslat bete jfr med ett ogödslat. Även om det kanske inte finns ngn studie som styrker detta så räcker det i alla fall för att avskräcka mig för att släppa min fånghäst på en gödslad vall.

Jag hade inte gjort det - speciellt inte om det finns misstankar om att hästarna är insulinresistenta. det finns mkt som tyder på att dessa hästar är extra känsliga för betesfång. De behöver antagligen inte utsättas för lika stora mängder av en fångframkallande faktor som andra "vanliga" hästar.

En hästuppfödare i trakten ansåg att bara gödslet har regnat ner ordentligt i marken, så är det ok att släppa hästarna där. Han föder upp i stor skala, så han har väl koll på läget antar jag, men vi vill inte ta några risker. Turligt nog har det regnat ordentligt natten till idag, och även under dagen idag, så gödslingen är väl på god väg att försvinna ner i marken.

Det där är ju en helt annan frågeställning än att gräset blir "kraftigt". Man kan även vara rädd för att hästarna får i sig konstgödning och blir förgiftade. Detta är en betydligt större risk för nötkreatur än för hästar och då gäller det att vänta tills gödningen lösts upp av regn.

Det är ju inte förrän gödningen kommit ner i marken som den kan börja verka så jag tror att ni pratar om olika saker. Han pratar förgiftning och du fångrisk.

Vi ställde frågan just om fång, men denne uppfödare ansåg att det var liten risk. Vi vågar dock inte chansa... Vi vill varken att hästarna blir förgiftade av gödslet eller drabbas av fång.

Nu har det regnat ganska bra här den senaste tiden sedan gödningen kom på marken. Än så länge kanske den inte har smält ner helt dock, vi har inte kontrollerat det.
För säkerhets skull kommer vi dock inte att släppa hästarna på just den vallen nu. Det rör sig bara om max ca kanske ett halvt hektar, så det är inte någon enorm yta som gödslet har spritts ut på - turligt nog.

Det finns helt klart risker med att gödsla mark där hästar ska gå, så långt har jag förstått. Där vi ska ha hästar ska det inte gödslas mer med konstgödning. Sorgligt att det uppenbarligen blev ett missförstånd här, det ställer till det för oss i år. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka