Hjälp, beslutsångest!

Fia79

Trådstartare
om jag ska dra hela historien då...

Det är såhär att vi bor på landet i ett hus som vi hyr några km bort hyr jag ett stall där jag har mina hästar.

Detta blir dyrt då det är två olika hyresvärdar omedvetna om varandra.

totalt kostar det ca 6000kr i enbart hyra för båda ställena.

fick häromdagen ett telefonsamtal från min släkting som fått reda på att det var dyrt för oss, han erbjöd sig att vi kunde få hyra hans totalrenoverade hus(ett äldre hus på hans gård, han har själv byggt ett nytt hus där han bor nu ganska nära det gamla).

mot en mindre summa pengar, hästarna skulle jag få ha gratis i hans nybyggda stall med 3 toppmoderna boxar.
även lösdrift finns.

och ca 3hektar hagar och möjlighet till att stängsla in mer.

hur reagarerar man på något sådan?

just nu har jag 6km till jobbet bara men då skulle det bli lite mer än 3mil.
min sambo har 2mil nu och det skulle bli 1,7mil.

så det blir ju längre till jobbet men billigare i hyra.

nackdelen är att det finns inte lika mycket ridvägar så nära stallet som i nuvarande och mer stora vägar på detta ställe.

det finns heller inte paddock som jag har på nuvarande ställe.

men det finns en privat ridväg ner till den privata sjön.

det känns för bra för att vara sant. vad tycker ni? vi ska dit och titta på onsdag vad skall jag tänka på, måste ju tänka kritiskt en då.

om jag skall dra nackdelarna med nuvarande stall,
vi går och väntar på att få hyra det tillhörande huset till stallet men det verkar som att vi kommer få vänta, och OM vi ens får hyra det.

och det är himla trist att ha hästarna på ett ställe där ingen bor ifall de rymmer eller blir sjuka och jobbigt att skrapa bilen och köra några km 3gånger/dag o fodra när man skulle kunna bara gå ut utanför huset och göra det.

ni förstår kanske att jag har lite beslutsångest.

nuvarande stall är också gammalt, inte riktigt godkänt i tak, hemmasnickrade dock stora boxar och ingen bra sadelkammare går ej att stänga eller låsa in sakerna vilket går på nya stället i så fall även värma upp.

fördelen med gamla stallet är att höet går att lägga in på en loge i marknivå, nya stället skulle i så fall läggas ovanför boxarna och jag gillar ej att slänga ner höet så det dammar till hästarna.

dock skulle det nog gå att lägga höet i gamla stallet/ladugården som jag med skulle få använda.

men som sagt det känns för bra för att vara sant, är faktiskt riktigt rädd att det inte är hela sanningen men tror att han vill att vi skall bo där för att det skall bli lite mer liv och rörelse.

just nu är det himla öde där de bor och huset står bara tomt och boxarna lyser med sin tomhet.
de har själva haft hästar innan men var för okunniga och hade inte tiden så de sålde dem, men pengarna har dem så han är alltså inte ute efter att tjäna pengar på oss(min släkting alltså).

behöver hjälp hoppas ni har lite tips ideer och tankar kring detta behöver lite stöd i mina tankar.
 
Sv: Hjälp, beslutsångest!

Hur nära är det till närmsta paddock/ridhus? Hur ofta använder ni eran nuvarande paddock? Är det dåligt med ridvägar också så blir ju ridmöjligheterna betydligt mer begränsade än ni har nu. Det skulle iaf jag tycka vara jobbigt, om det inte är så att det är nära till en paddock eller ett ridhus där man kan hyra in sig.
 
Sv: Hjälp, beslutsångest!

ja nu har vi ju ca 10min skrittväg till paddock men jag rider sällan i paddock och har aldrig gjort men borde skärpa mig och göra det oftare men det är ju mest att man vill ha en inhägnad eller så annars finns de ju säkert ställen att rida volter på en då.

det är ca 1,7mil till ridhus/ridbana osv så man måste ju använda transporten men eftersom jag rider så sällan så skulle det ju kunna gå.
man kan väl sätta upp en liten paddock av plastpinner i en av hagarna att ha som paddock om man inte rider så ofta annars eller?

det verkar dock som att min sambo är tveksam han tycker huset ligger för nära hyresvärden men stallet ligger emellan så man ser inte varandra iaf.
men jag kan ju inte tvinga honom att flytta om han inte vill för just nu känns det som att jag har bestämt mig i allafall.
 
Sv: Hjälp, beslutsångest!

fick reda på av grannen där jag bor nu (som vill ha mig kvar eftersom han vill att vi ska bo i huset där jag har stallet)
att jag kan få låna hans 7hektar mark gratis om jag vill + mina 2 blir det 9hektar.

men ska man stanna kvar bara för det?
 
Sv: Hjälp, beslutsångest!

fick reda på av grannen där jag bor nu (som vill ha mig kvar eftersom han vill att vi ska bo i huset där jag har stallet)
att jag kan få låna hans 7hektar mark gratis om jag vill + mina 2 blir det 9hektar.

men ska man stanna kvar bara för det?

Förstår inte vad du skrivit _ Vem _ Vill ha dig kvar husvärden eller stallvärden ?
Mia
 
Sv: Hjälp, beslutsångest!

Grannen på nuvarande ställe vill ha mig kvar eftersom han är den enda boende året runt i trakten så vill han att vi med skall bli boendes där.
 
Sv: Hjälp, beslutsångest!

Det låter väl jättebra :)! Fast jag skulle i och för sig också tveka lite om hyresvärden bodde väldigt nära...
 

Liknande trådar

Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 829
Senast: Tiffany
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 967
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 852
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp