Hjälp !! Beslutsångest !!!

C

Cranberry

Måste bara få prata av mig lite i detta fantastiska forum. Vad gör man när logiken säger en sak och hjärtat en annan ?

Så här är läget...har haft en 4-åring på foder nu i ca 8 månader. Det är världens trevligaste häst och vi funkar så otroligt bra tillsammans. Vi har alla förutsättningar och har en toppentränare till hjälp. När jag tog hästen på foder så ville ägaren helst sälja hästen, men gick med på att jag tog den på foder under viss tid, som en prövotid.

Kontraktet på fodervärdstiden löper ut nu i november och min förhoppning var såklart att hon skulle vilja sälja hästen. Ägaren bor utomlands för tillfället och ägnar sig inte längre åt hästar. (kan nämnas att hon är väldigt ombytlig så hon kan säkert komma hem lika snabbt igen) Men nu plötsligt så har hon helt ändrat sig och vill absolut inte sälja hästen längre! Och visst, det är hennes häst och hon har all rätt i världen till vilka beslut som helst. Men grejen är att hon inte ska rida eller ha hästen själv, hon vill bara kunna ta ett föl på henne i framtiden. Hon vill att jag har hästen på fortsatt foder tills hon vill ha tillbaka den. (vilket hon inte vet när det skulle bli isåfall) Så nu kommer min beslutsångest in i bilden...suck...jag vill självklart inte skiljas från hästen, mitt hjärta skulle krossas totalt. Men samtidigt, om jag behåller henne och fortsätter utbilda henne, träna och tävla, investera tid & pengar, hur kul är det då att plötsligt en dag när hon är färdigutbildad och klar (och värd ännu mer pengar) så kommer ägaren och tar henne och går. Smidigt och bra för ägaren att ha nån som rider och utbildar hästen och tar henne när hon är "klar".
Men å andra sidan om jag inte väljer att fortsätta vara fodervärd, ja då är det bye-bye redan nu...snyft. Det måste ju ända vara det enda rätta att lämna tillbaka hästen nu innan man blir för fäst vid henne. Blir ju inte lättare med tiden precis....
Vad hade ni gjort ? Har någon vänlig själ nåt tips eller råd till en ledsen som håller på att förlora sin bästa häst...
Alla säger åt mig att sätta hårt mot hårt, dvs säga till ägaren att antingen säljer du henne nu, eller så får du tillbaka hästen.
Hu vad långt detta blev...hoppas nån orkat läsa allt. Kram på er !

Sv: Hjälp !! Beslutsångest !!!

Om det bara är föl ägaren är intresserad utav så kanske hon skulle kunna sälja hästen till dig med förbehåll att få lov att ta ett visst antal föl efter henne. Hon kanske bara vill ha ett eller två föl och då skulle det ju fungera.

Mvh

Tora

Tack för ditt svar, tanken har slagit mig men vet ingen som gjort nåt liknande med förbehåll för föl i köpekontraktet. Det kanske är jättevanligt...?
Ja, för om det är som hon säger att det bara är fölen hon är ute efter så borde hon ju inse att bäst för hästen skulle vara att stanna hos mig ju :-)

Jo, det förekommer att folk säljer hästar med förbehåll att ta föl (fast så skulle inte jag vilja köpa häst). Antar att det innebär att du får anpassa dig efter förra ägarens nycker och infall fastän hästen är din. Du kanske just har kommit igång med tävlande när plötsligt förra ägaren vill ta föl. Dessutom finns ju risker med dräktighet och fölning och då är det din häst det drabbar.

Om jag var som du skulle jag förlänga kontraktet 4 månader till och samtidigt meddela ägaren att du letar en häst som är till salu. Åk och titta och provrid - kanske hittar du någon du verkligen gillar? I så fall kan du ju meddela ägaren att du hittat vad du söker och att hon får tillbaka sin häst om hon inte ändrat sig igen och vill sälja. Hon kanske inte ens lyckas hitta en ny fodervärd tills dess och då blir hon ju tvungen att göra något.

Förstår verkligen att du inte gillar situtaionen - det måste vara jättesvårt!!!

Lycka till!

Om kontraktet löper ut så har du ju chans att skriva ett nytt kontrakt. Där hade jag nog försökt tänka med hjärnan och inte med hjärtat. Om hon nu vill förlänga fodervärdskontraktet så skulle jag skriva in att du har första tjing vid försäljning och fastställa en köpesumma för vad hon är värd nu. Och/eller att du vid en framtida försäljning eller att ägaren tar tillbaka hästen ska ha en viss ersättning för din investerade tid och pengar. Jag hade inte köpt hästen med förbehåll från gamla ägaren. Det är mycket som kan hända vid dräktighet och fölning och vad händer då?
Försök att tänka förnuftigt och fundera hur DU vill ha det och gå på den linjen. Lycka till!

Hej, Förstår att du sitter i en jobbig sits, inte roligt att riskera bli av med sin älskling. :cry:
Vilken sorts kontrakt har du, fodervärdskontrakt eller "prövotid inför köp" kontrakt? Om det är prövotid, varför 8 månader, det är en väldigt lång tid, vanligast är ju 2 veckor eller 1 månad. Varför köpte du inte hästen ifrån början när ägaren ville sälja?
Om ägaren nu vill att du ska ha kvar hästen på foder så är ju frågan också hur länge då? Vill hon att du ska ha henne ett år, fem år eller tio år?
Själv så tycker jag det är rätt så skönt att ha hästar på långtidsfoder, då har man en backup om ifall att det skulle hända något. Dessutom så kan man ju få chansen att ha en häst att utvecklas med som man kanske eg. inte har råd att köpa själv.

Jag skulle som du skriver, sätta hårt mot hårt. Jag vet hur det är att ha en häst på foder, som plötsligt ägaren vill ha hem, när den blvit riden och utbildad. inget kul alls.

har inte läst någon annans inlägg ännu så det kanske redan är skrivet...

Men vad jag sjkulle göra om jag var du är att behåll hästen om du tycker om den så mycket som du säger.
Skriv ett kontrakt med ägaren där det står att om det någonsiv blir aktuellt med försäljning så har du förköpsrätt för en summa som ni redan nu kommer överens om.
Även om du tävlar hästen och den höljs i värde så har du samma pris som står i kontraktet, vilket rimligtvis ska vara det som hästen är värd idag innan du lägger ner tid och pengar på den.

Ett annat sätt är ju att du köper den, men att ni skriver kontrakt på att ägaren (altså den som äger den nu) har rätten till ett föl undan henne.
Gör ni såhär var noga med att skriva något om när var ich hur också.... har en bekant som gjorde misstaget att inte göra det och nu när hästen är i fulltävlings kondition och klättrar i klasserna så vill uppfödaren (i det här fallet) ta ett föl på stoet. inte så lämpligt kanske....

*kl*

Jag tror att det är min häst det handlar om. Jag befinner mig dock inte utomlands men annars så stämmer TS tråd precis med vad hon sa till mig kvällen innan hon la ut tråden. Hon mailade sedan mig där hon i stort sätt gör det hon skriver "sätter hårt mot hårt", antingen säljer jag hästen till henne eller så får jag ta tillbaka den. Så, att jag misstänker att TS är min hästs fodervärd är inte så konstigt, men kan som sagt vara fel.

Så, om det är min häst det handlar om vill jag klargöra:
Jag hade hästen ute på annons både för foder och säljes, då jag sedan bestämde mig för att inte sälja valde jag denna fodervärd och sa nej till andra som ville köpa hästen. Alltså ville jag inte helst sälja och fodervärden var medveten om att det skulle kunna bli en försäljning i framtiden (då hon hade förköpsrätt) men att det var långt ifrån säkert. I ett av dom första mailen till fodervärden nämner jag att jag ev vill ta föl på hästen så småningom.

Ang. att ha häst på foder så kan man vrida och vända det hur många gånger som helst. "Smidigt och bra för ägaren att ha nån som rider och utbildar hästen och tar henne när hon är "klar"" tycker TS, å andra sidan när det gäller min fodervärd var det smidigt för henne att få låna en häst hon inte hade råd att köpa. Dessutom skrivs kontrakt där både ägare och fodervärd kan "skydda" sig, mer eller mindre.

Och ang. min hästs fodervärd så har hon bestämt sig för att lämna tillbaka hästen, ett fortsatt fodervärdskontrakt med förköpsrätt är hon inte intresserad av. Så var det med min historia, sen om min hästs fodervärd ÄR TS eller ej får jag nog aldrig veta, så vida jag inte har fel och TS "ger sig till känna".

Nej "quick" det är inte din pålle det handlar om.

Tack för alla svar här på forumet ! Vill bara säga att jag idag är världens lyckligaste tjej !!! :-)
Jag behövde inte ta beslutet själv för i går kväll ringer ägaren och säger att hon ändrat sig och vill att jag köper hästen..jippiiii :-) Hon kommer hem från England över helgen så att vi kan skriva ett kontrakt. Vet inte än hur det blir med ev förbehåll gällande föl och så...men det löser sig säkert. Just nu är jag bara så GLAAAD att få behålla min pärla ! Kramar till er alla !

Oki, tack. Det var vääääldigt mycket som stämde in med min situation.
Grattis till hästköpet då :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
425
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 641
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama