Hjälp! Behöver råd!

H

Hillybarn

Behöver lite hjälp då jag inte vet hur jag ska göra! Ska jag flytta eller inte?

Stall 1: (nuvarande stall)
Stort stall med många kompisar och fri tillgång till hö. Han är accepterad av hagkompisarna, men de kör rätt bra med honom, blir biten ganska ofta och är lägst i rang. Ibland tar det ett tag innan ny silagebal kommer in i hagen, men det är väl ingen akut fara tidsmässigt. (bara det att det stör mig) Det är tungjobbat i stallet och det ligger så till att jag måste rida på vägen för att komma till skogsvägar och det är inte alltid smärtfritt att ta sig fram. Stallet ligger ca 1 km från vårt hus. Ingen täckes service, hästarna är ute till ca 22. Ingen paddock, dock finns en travbana runt stallet. Det är sällan folk där de tider jag är i stallet.

Stall 2:
3 km hemifrån, ett mindre stall, paddock på gården, fri tillgång till hö, täckesservice. 3 hagkompisar. Hästarna är ute mellan ca 7 - 20 Skogen inpå knuten och ngt närmare ridhus än från stall 1. Fler att rida ut med. 100 kr billigare än stall 1, så det har ingen större betydelse.

E.g så är det mesta bättre i stall 2 än stall 1, men iom att jag ska flytta honom till bete i mitten av juni, och efter det ska han hem till vårt stall.. är det värt att flytta honom, vad skulle ni ha gjort? Jag förmodar att det kommer att ta ett tag för honom att aklimatisea sig.. jag vet inte alls hur jag ska göra!!

Hjälp! Jag måste lämna besked idag!!!

Sv: Hjälp! Behöver råd!

Flytta! Måste ju vara bättre med en omställning till det bättre än att han ska vara hackkyckling + att allt verkar ju bättre i stall 2 än stall 1.

Håller med!

Klart du ska flytta, det är ju för böveln ett halvår till sommaren, det är många stalltimmar det!

Ingen häst mår bra av att vara en hackkyckling, men det framkommer inte om det bara är en ensigage bal åt gången i stall 1, det kanske behövs två, för att alla skall få en chans att äta.
Då hästarna går ute så pass länge, blir hungern för stor och finns det då bara en bale så kan du själv räkna ut att konkurensen för maten är stor. Jag tror nog att man kan räkna med 4-5 stora hästar på bale. För det är kallt och det går åt massor av energi till att hålla sig varm, även om de går täckade.
Och täckservice är inte avgörande, tyvärr.
I stall 2, där även hästarna går ute till sent, står det inte om det finns ensilage ute.

Hade jag varit dig, så efter jag hade ridit min häst på eftermiddagen, så hade han fått vara inne med en riktig eftermiddags fodring i lugn och ro. Du vet inte hur mycket han får äta av balen ute.
Det är din rätt gentemot stall ägaren att begära ut en bale till om det är för många hästar på en.
Lotta

Det är en bal åt 6 stora hästar, i stall 2 är det en ensilagebal på 4 hästar. Äta inne själv går inte då han blir stressad av att vara själv.

Han är inte hackkyckling precis, men när maten är på upphällningen så jagar de bort honom och han har en del kala små fläckar då de har gett honom lite nyp. (självklart får man räkna med att hästarna får sig ett bett nu och då)

Jag skulle nog flytta. 3 kilometer är inte långt å det tar man lätt med cykeln på sommartid. Kan berätta att jag cyklar till mitt stall nu på vintertid å det funkar helt utmärkt, inte så där jätte kul i alla väder dock, men då går det ju att ta bil om man vill. 2 kilometer till är ju helt okej enligt mig. Å ridhus är något otroligt skönt på vintern det kan jag lova ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 838
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 838
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar